جهش اقتصاد امنیت سایبری در جهان

توافق میان طرفین در حالی حاصل شد که در پی همه‌‌گیری کرونا و تغییر شیوه کار در سازمان‌ها و شرکت‌ها به دورکاری و افزایش حملات سایبری، تفاضا برای نرم‌‌افزارهای آنتی‌ویروس و امنیت دیجیتال به‌طور محسوسی رشد داشته است. از سوی دیگر حرکت به سمت موبایل در تمام گستره‌های دیجیتال و تکثیر وسایل ارتباطی مثل تبلت، تلفن‌های هوشمند و... باعث افزایش تقاضا برای امنیت در نقاط انتهایی تماس خدمات شرکت‌ها شده است.  پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی یک روش موثر برای اغلب شرکت‌های این عرصه است که به‌طور خودکار به ردیابی فایل‌‌های مخرب، افزایش حجم عملیات گروه‌های امنیتی در سازمان‌ها برای یافتن تهدیدهاست. جهان امروزه با رشد روزافزون حملات و دستبرد به اطلاعات روبه‌روست. همین دیروز شرکت خدمات مالی آمریکایی رابین‌هود از مشهورترین استارت‌آپ‌ها در حوزه فروش سهام اعلام کرد هکری به اطلاعات ۷ میلیون مشتری آن دست یافته است. این نشت اطلاعات به نوشته سایت ورج همین چند روز قبل رخ داد و طی آن آن نام کامل حدود ۲میلیون و آدرس‌ایمیل ۵ میلیون مشتری فاش شده است. همچنین اطلاعات خصوصی ۳۱۰ نفر از جمله نام، تاریخ تولد و کد شهر محل سکونت سرقت شده است.

البته رابین‌هود ادعا می‌کند شماره تامین اجتماعی، شماره حساب یا شمارت کارت‌های نقدی مشتریان فاش نشده و علاوه برآن در نتیجه رویداد نشت اطلاعات مذکور هیچ خسارت مالی به مشتریان وارد نشده است. در بیانیه این شرکت خدمات مالی آمده است: یک طرف ثالث غیرمجاز با استفاده از تلفن یکی از کارمندان پشتیبانی مشتری را فریب داد و توانست به سیستم دسترسی یابد. رابین‌هود همچنین اعلام کرد طرف ثالث خواستار باج در ازای اطلاعات مسروقه شده است. این شرکت ادعا می‌کند مقامات قانونی را مطلع کرده اما هنوز مشخص نیست باج مورد‌نظر را پرداخته است یا خیر.

  رشد مک‌‌آفی در جهان ناامن

اتفاقات متعدد در زمینه فضای سایبری خود به خود باعث ارزشمندتر شدن شرکت‌های فعال در زمینه امنیت اینترنتی مثل مک‌‌آفی شده است. مک‌‌آفی که در سال ۱۹۸۷ توسط کارآفرین حوزه فناوری، جان مک‌‌آفی راه‌‌اندازی شد، اولین شرکتی بود که توانست یک نرم‌‌افزار آنتی‌ویروس تجاری را به بازار عرضه کند. شرکت اینتل در سال‌۲۰۱۱ یعنی زمانی که دیگر جان مک‌‌آفی نقشی در این شرکت نداشت، آن را خریداری کرد.

مک‌‌آفی طی سال‌های اخیر توانست کسب‌‌وکار نرم‌‌افزار امنیت سایبری خود را توسعه داده و آن را تقویت کند. بر اساس گزارش رویترز، در پی توافق اخیر، این گروه سرمایه‌گذاری، بخش قابل‌‌توجهی از سهام مک‌‌آفی را که ارزش هر سهم آن ۲۶ دلار برآورد می‌شود، خریداری خواهد کرد که بر این اساس، ارزش این شرکت به چیزی حدود ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید. این گروه سرمایه‌گذاری در حالی چنین قیمتی را برای هر سهم مک‌‌آفی پرداخت می‌کند که تا پایان روز چهارم نوامبر و قبل از انتشار گزارش وال‌‌استریت‌‌ژورنال از دستیابی به این توافق، بهای هر سهم این شرکت عدد ۲۱ دلار و ۲۱ سنت را نشان می‌دهد. این یعنی، هر سهم مک‌‌آفی حدود ۶/ ۲۲درصد بالاتر فروخته خواهد شد. ارزش سهام مک‌‌آفی که عرضه آن از سال گذشته میلادی آغاز شد، در معاملات پیش از بازار با افتی تقریبا ۳‌درصدی همراه بود و به ۲۵ دلار و ۳۶ سنت رسید که اندکی از رقم پیشنهادی خریداران این شرکت، کمتر بود. در قراردادی مشابه، شرکت امنیتی «نورتون لایف‌‌هک» در ‌ماه آگوست امسال، توانست طی توافق با شرکت Avast که در زمینه عرضه آنتی‌ویروس و خدمات امنیت سایبری فعالیت دارد، با قراردادی به ارزش ۶/ ۸ میلیارد دلار آن را خریداری و خود را به یکی از شرکت‌های پیشرو در این عرصه تبدیل کند.

در کنسرسیومی ادونت‌اینترنشنال که مک‌آفی را خریداری کرده‌‌اند، شرکت‌هایی همچون Permira Advisers LLC، Crosspoint Capital Partners و Canada Pension Plan Investment Board حضور دارند.

  مقابله دولت‌ها با باج‌گیران اینترنتی

در این میان رشد شیوع باج‌افزارها و حملات اینترنتی از سوی کشور‌هایی چون چین، روسیه و اوکراین بسیاری از کسب‌و‌کارها را نگران کرده است. برخی از این حملات باعث مختل‌شدن روند انتقال سوخت به نقاطی از آمریکا و نیز نگرانی در مورد تامین امنیت زیرساخت‌های آب و برق در ایالات‌متحده شدند.

وزارت دادگستری آمریکا اخیرا دو تن از اتباع روسیه و اوکراین را به انجام حملات باج افزاری به اهدافی در آمریکا متهم کرده است. یک کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا علیه یاروسلاو واسینسکی اوکراینی صادر شده و وی که ‌ماه گذشته در لهستان دستگیر شده، متهم شده در اوایل‌ماه جولای به یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری در فلوریدا موسوم به Kaseya نفوذ کرده است. وی و همدستانش با توزیع باج‌افزار اویل بین ۱۵۰۰مشتری این شرکت، اطلاعات آنها را رمزگذاری کرده و برای دریافت باج تلاش کردند. این امر موجب اختلال گسترده فعالیت‌های شرکت‌های مذکور شد. در کیفرخواست آمریکا علیه هکر اوکراینی آمده است: وی و همدستانش استفاده از نرم‌افزار هک را در آوریل سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و به‌طور مرتب آن را به‌روز و اصلاح کردند. در این کیفرخواست هکر مذکور به پولشویی پول به‌دست آمده از اخاذی هک متهم شده است. یوروپل (پلیس اروپا) دوشنبه این هفته اعلام کرده بود مقامات رومانی در چهارم نوامبر دو فرد مظنون به حملات سایبری با استفاده از باج افزار REvil را دستگیر کرده‌اند. مقامات اجرایی از فوریه سه فرد مرتبط با این گروه را دستگیر کرده‌اند.

این نهاد پیش‌‌تر اعلام کرده بود ۱۲ مظنون که تصور می‌رود حملات باج‌افزاری علیه شرکت‌ها یا زیرساخت‌ها در ۷۱ کشور انجام داده‌اند، در حملاتی در اوکراین و سوئیس هدف گرفته شده‌اند. رویترز نیز ‌ماه گذشته به نقل از کارشناسان بخش سایبری که با آمریکا همکاری می‌کنند و یک مقام سابق گزارش کرده بود؛ گروه REvil در عملیات هماهنگ چند کشور هک و غیرفعال شده است.

شرکا و همکاری گروه خلافکار سایبری REvil عامل حمله سایبری‌ ماه مه به شرکت کلونیال‌پایپ‌لاین بودند که باعث کمبود گسترده بنزین در کرانه‌شرقی آمریکا شد. شرکت صنایع گوشتی جی‌بی‌اس هم از قربانیان مستقیم این گروه بود. عملیات «گلد داست» که ۱۷ کشور شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، استرالیا و آلمان در آن حضور دارند بر مبنای تحقیقات درباره یک رشته باج‌افزار قدیمی به‌نام گرند‌کرب ایجاد شد که سلف REvil بود. بر اساس گزارش رویترز، وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد جایزه‌ای به ارزش حداکثر ۱۰میلیون دلار برای اطلاعاتی می‌دهد که به شناسایی افراد یا مکان سردسته‌های گروه خلافکار REvil منتهی شود. همچنین این وزارتخانه پنج میلیون دلار برای اطلاعات منجر به‌دستگیری یا محکومیت افراد شرکت‌کننده در حملات باج افزاری REvil خواهد داد.