نسخه جدید سیستم‌عامل اپل

اپل نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌اواس را برای آی‌فون، آی‌پد و ساعت هوشمندش عرضه کرد. با این اوصاف طبق روال همیشه، کاربران دستگاه‌های اپل باید منتظر قابلیت‌ها و ویژگی‌های تازه‌ای باشند. آی‌اواس ۱۵، آی‌پد اواس ۱۵ و واچ‌اواس ۸ که در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در‌ماه ژوئن گذشته رونمایی شدند، روش‌های جدیدی برای کار با اعلانات و ابزارها در اختیار کاربران می‌گذارند تا بتوانند زندگی کاری و شخصی را به‌کلی از هم جدا کنند؛ از جمله توانایی تماس تصویری فیس‌تایم با کاربران دستگاه‌های غیراپلی.

کاربران می‌توانند این نسخه‌های جدید را از حدود ساعت یک بعدازظهر به‌وقت نیویورک، سه صبح به‌وقت سیدنی و ۶ عصر به‌وقت انگلستان دانلود کنند. تقریبا تمام دستگاه‌های اپل از همان لحظه انتشار، امکان دانلود و نصب این به‌روزرسانی را دارند. در واقع تمام گوشی‌های آی‌فون از آی‌فون ۶S سال ۲۰۱۵ گرفته تا مدل‌های قدیمی‌تری از جمله اولین نسل آی‌فون SE، امکان نصب آی‌اواس۱۵ را دارند. تمام تبلت‌های اپل از آی‌پد ایر سال ۲۰۱۴ گرفته تا آی‌پد مینی سال ۲۰۱۵، آی‌پد نسل پنجم سال ۲۰۱۷ یا مدل‌های قدیمی‌تر می‌توانند آی‌پد اواس‌۱۵ را نصب کنند.  همچنین تمام ساعت‌های هوشمند اپل از سری‌۳ سال ۲۰۱۷ گرفته تا مدل‌های دیگر، امکان نصب واچ‌اواس ۸ را دارند.

طبق روال همیشه انجام این به‌روزرسانی کاملا رایگان است و طبیعتا هر درخواستی برای پرداخت نشانه کلاهبرداری خواهد بود. برای انجام این به‌روزرسانی روی آی‌فون یا آی‌پد همان مسیر تنظیمات را باید رفت‌ اما برای به‌روزرسانی به ‌واچ‌اواس‌۸، کاربران باید یک آی‌فون ۶S یا جدیدتر داشته باشند که ابتدا سیستم‌عامل آن به‌آی‌اواس۱۵ به‌روز شده باشد.  

آی‌اواس‌۱۵ پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل موبایلی است که اپل معرفی کرده و در آن تمرکز زیادی روی طبیعی‌تر و بهتر شدن تماس‌های صوتی و تصویری یعنی فیس‌تایم کرده، ویژگی شیرپلی برای بهبود تجربه اشتراک‌‌گذاری و دسترسی به‌اطلاعات را معرفی کرده است و همچنین اپل تلاش کرده تا در این سیستم‌عامل توجه بیشتری به‌متمرکز بودن کاربر بکند تا از این طریق بخشی از اثرات جانبی ناشی از توسعه برنامه‌ها و هشدارها و اعلانات مربوط به‌آنها را کاهش دهد.

اعلانات و ویژگی فوکوس: اعلانات بازطراحی شده‌اند و حالا در آنها لوگوی اپلیکیشن‌ها و تصویر تماس‌گیرنده‌ها نمایش داده می‌شوند. اعلاناتی که اهمیت کمتری هم دارند می‌توانند در کنار هم و به‌صورت خلاصه نمایش داده شوند و حتی در زمان مشخص و تعیین‌شده توسط کاربران‌ ارائه شوند. بزرگ‌ترین تغییر اما قابلیتی به‌نام فوکوس است که به‌کمک آن کاربران می‌توانند پرفایل‌های برای کار، خانه و موارد شخصی درست کنند که لیست تماس‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به‌هر کدام از آنها را تنظیم کرده تا اعلانات مرتبط با آنها ارسال شوند. به‌این ترتیب اعلانات شخصی در زمان کار مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند و بالعکس. هر پروفایل همچنین می‌تواند هوم‌اسکرین ویژه خودش را داشته باشد تا در زمان فعال کردن پروفایل کاری، برای مثال تنها اپلیکیشن‌های کاری برای کاربران به‌نمایش دربیایند.  در این حال به‌افرادی که به‌شما پیام می‌دهند، اعلام می‌شود که گوشی شما در حالت سکوت است و اگر کار فوری و ضروری دارند، می‌توانند حالتی را انتخاب کنند که حتما شما را آگاه کند. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان متفرقه می‌توانند با به‌روزرسانی، از این قابلیت پشتیبانی کنند.

بازطراحی سافاری و متن زنده: گزینه‌های کنترل و آدرس‌بار مرورگر سافاری در طراحی جدید به‌انتهای صفحه منتقل شده‌اند. تب‌ها می‌توانند به‌صورت گروهی دسته‌بندی و ذخیره شوند، در‌حالی‌که می‌توانید با حرکت چپ و راست، آنها را تغییر دهید. امکان جست‌وجوی صوتی به‌صورت مستقیم از روی آدرس‌بار و اضافه کردن افزونه‌ها درست شبیه به‌نسخه دسکتاپ، در نسخه جدید وجود دارد. انتخاب یک متن از داخل عکس ویژگی جدیدی است که در این سیستم‌عامل تازه برای کاربران ارائه شده است. حالا اگر نوشته‌ای در عکسی وجود داشته باشد می‌توان به‌راحتی آن را انتخاب و در اپلیکیشن دیگری جست‌وجو یا ارسال کرد. یا مثلا یک شماره تلفن را که جلوی یک تابلو مغازه نوشته شده را انتخاب و از همانجا شماره را گرفت و تماس برقرار کرد. با کمک قدرت پردازش موتور عصبی اپل Neural Engine دوربین گوشی می‌تواند به‌سرعت یک متن را شناسایی و آن را در لحظه کپی کند، مثلا رمزعبور وای‌فای یک رستوران را از این طریق به‌راحتی می‌توانید کپی و به‌شبکه آن متصل شوید. با این ویژگی کاربران همچنین می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره نقاط مشهور اطرافشان دریافت کنند. نام گل‌ها و گیاهان را مشاهده کنند و نژاد یک حیوان و حتی جزئیات یک کتاب را به‌سرعت دریافت کنند. اسپات‌لایت یا جست‌وجوی سریع در آی‌اواس هم حالا هوشمندتر شده و تمام اطلاعات مورد جست‌وجوی کاربر را به‌صورت یکجا نشان می‌‌دهد. اسپات‌لایت حالا تصاویر جست‌وجو شده از وب شامل تصاویر هنرمندان یا موسیقی‌دانان وسریال‌های تلویزیونی و فیلم را هم دربرمی‌گیرد و به‌کاربر نشان می‌دهد. همچنین اگر یک مخاطب خود را در اسپات‌لایت جست‌وجو کنید می‌توانید آخرین تماس‌های خود با او، عکس‌هایی که با یکدیگر به‌اشتراک گذاشته‌اید و حتی در صورت فعال بودن Find My، لوکیشن او را هم مشاهده کنید. اپلیکیشن Photos در این سیستم‌عامل هم دچار بهبودهای زیادی شده از جمله اینکه رابط کاربری تعاملی‌تری پیدا کرده و با اپل موزیک هم سازگاری پیدا کرده است.

فیس‌تایم  و شیرپلی: مهم‌ترین تغییر آی‌اواس۱۵ در ساختار تماس‌های تصویری، امکان تماس از طریق فیس‌تایم با دستگاه‌های مبتنی بر‌اندروید و ویندوز است. کاربران اپل می‌تواند یک لینک را با کاربران دیگر سیستم‌عامل‌ها به‌اشتراک بگذارند و آنها از طریق مرورگر یا اپلیکیشن‌های دیگر، تماس را برقرار کنند. فیس‌تایم امکان برقراری تماس تصویری با ۶ کاربر دیگر دستگاه‌های اپل را فراهم آورده و قابلیت محو‌کردن تصویر و صدای پس‌زمینه را هم به‌کاربرانش می‌دهد. همچنین ویژگی فیس‌تایم گروهی هم یک grid یا چیدمان جدید پیدا کرده که این امکان را می‌دهد که تعداد چهره بیشتری همزمان در یک صفحه نمایش جا بگیرد. همچنین فیس‌تایم یک قابلیت دیگر را هم از برخی از دیگر رقبا وام گرفته و آن ایجاد لینک برای یک جلسه فیس‌تایمی است به‌این ترتیب می‌توانید لینک یک جلسه فیس‌تایم را از طریق ‌ایمیل، تقویم یا پیام‌رسان‌ها به‌دیگر کاربران بفرستید و این بدان معنی است که دیگر برای تماس فیس‌تایم نیاز به‌داشتن یک محصول اپل نیست و هر‌کسی با استفاده از مرورگر وب چه روی‌اندروید و چه روی دسکتاپ ویندوزی می‌تواند به‌یک جلسه فیس‌تایم ورود کند.

اپل می‌گوید که کاربران غیر اپلی برای ورود به‌یک جلسه فیس‌تایمی نیاز به ‌به‌روزرسانی به‌آخرین نسخه کروم یا مرورگر Edge دارند و ارسال ویدئو نیازمند پشتیبانی از انکود H.۲۶۴ توسط کاربر است.

 به‌رغم اینکه حالا فیس‌تایم از اکوسیستم اپل بیرون آمده است، اما این شرکت می‌گوید که ویژگی امنیتی رمزنگاری سرتاسری را در هنگام تماس فیس‌تایمی به‌این شکل هم حفظ خواهد کرد و به‌همین دلیل اطلاعات کاربران قابلیت نفوذ نخواهد داشت.

کاربران حالا می‌توانند از قابلیت جدید شیرپلی (SharePlay) در فیس‌تایم استفاده کنند که امکان گوش دادن همزمان به‌موسیقی توسط دو یا چند کاربر را فراهم می‌کند. با این ویژگی می‌توانید یک سریال را همزمان با دوست‌تان ببینید یا صفحه نمایش موبایل خود را با کاربر دیگر به‌اشتراک بگذارید؛ کاری که پیش از این در برخی اپلیکیشن‌های تماس تصویری مثل اسکایپ شاهد بودیم. قابلیت شیرپلی فقط مختص آی‌اواس نیست و کاربران در تمام پلت‌فرم‌های دیگر اپل هم می‌توانند از این ویژگی بهره بگیرند. به‌این ترتیب اگر کاربری در یک جمع در این ویژگی قرار بگیرد می‌تواند یک موسیقی یا فیلم یا سریال را پلی یا متوقف کرده یا جلو بزند.

شیرپلی همچنین با اپل تی‌وی هم منطبق است و کاربران می‌توانند با یکدیگر و البته دور از هم یک فیلم یا سریال را روی فیس‌تایم با هم ببینند. هم‌اکنون برخی سرویس‌ها مثل Disney+، ESPN+، HBO Max، Hulu، MasterClass، Paramount+، Pluto TV، TikTok و Twitch با این ویژگی منطبق است و احتمالا به‌زودی سایر اپلیکیشن‌ها هم از این ویژگی پشتیبانی خواهند کرد که مسیر جدیدی برای اتصال خواهد بود.

سیری با عملکرد سریع‌تر ویژگی جدید اپلیکیشن سلامت: درست شبیه گوگل اسیستانت، حالا سیری هم می‌تواند درخواست‌های صوتی را روی آی‌فون پردازش می‌کند تا اینکه آن را به‌یک سرور بفرستد. این ویژگی باعث بهبود روند حفاظت از حریم خصوصی شده و به‌طرز چشمگیری سرعت عملکرد سیری را بالا می‌برد.

‌ایمیل اپل هم در این به‌روزرسانی می‌تواند ایمیل‌های مزاحم و خطرناک را بلاک کند. اپلیکیشن سلامت اپل هم یک ویژگی جدید برای به‌اشتراک‌‌گذاری اطلاعات سلامت کاربر با پزشک، دوستان و اعضای خانواده را در اختیار کاربرانش قرار داده است که احتمالا در روزهای همه‌گیری می‌تواند اهمیت بیشتری هم پیدا کند.

به‌این ترتیب، این اپلیکیشن می‌تواند هر تغییر مهمی مانند کاهش ناگهانی فعالیت یا نامنظم‌شدن ضربان قلب را به‌دوستان و اعضای خانواده کاربر اطلاع داده و در زمان بروز موارد اضطراری آنها را مطلع کند.