اینجاست که می‌توان از لیزر کمک گرفت. ارتباطات لیزری که تحت‌عنوان ارتباطات اپتیکال نیز شناخته می‌شود، به تجهیزات این امکان را می‌دهد تا حجم زیادی از اطلاعات مانند ویدئوهای ۴K یا اطلاعات ناشی از ماه‌ها‌ بررسی‌های علمی ‌را به زمین بفرستند.

همچنین با این روش، سرعت انتقال اطلاعات در مقایسه به روش فعلی بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر افزایش خواهد یافت. ناسا برای درک بهتر قابلیت‌های ارتباط لیزری توضیح می‌دهد: برای انتقال نقشه کامل مریخ به زمین از طریق سیستم‌های فرکانس رادیویی، حدود ۹ هفته طول خواهد کشید اما با استفاده از سیستم‌های لیزری این مدت زمان به ۹ روز کاهش خواهد یافت. ناسا به‌تازگی اعلام کرد که نمونه‌ اولیه‌ای از عملکرد سیستم ارتباطی لیزری خود را در اواخر فصل تابستان تست خواهد کرد. ناسا این فناوری Laser Communications Relay Demonstration یا همان LCRD نام‌گذاری کرده است. ناسا اعلام کرد که طی چند ماه آینده، نحوه عملکرد سیستم LCRD را تبیین خواهد کرد و قصد دارد تا در آینده نزدیک، از این فناوری در ماموریت‌های جدید برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده کند. برای تست فناوری ارتباطی لیزری، LCRD در ماه ژوئن به مدار ژئوسنکرون که در فاصله ۲۲ هزار مایلی قرار دارد، ارسال خواهد شد. قرار است در دو سال نخست ماموریت این سیستم لیزری، فرآیندهای ارسال و دریافت اطلاعات با چند ایستگاه زمینی مورد تست و بررسی قرارگیرد. طبق گفته ناسا، کیفیت ارتباط این سیستم لیزری تحت‌تاثیر ابرها نیز قرار خواهد گرفت و اختلالات جوی بر این ارتباط تاثیرگذار خواهد بود. با این حال‌ ناسا اعلام کرد که بعد از این تست تقریبا دو ساله، از LCRD برای ارسال و دریافت اطلاعات در ماموریت‌های فضایی استفاده خواهد شد. اخیرا یکی از مینی‌ون‌های تمام‌خودران شرکت وایمو (Waymo) در یک تقاطع در ایالت آریزونای‌آمریکا از حرکت ایستاد و این شرکت را وادار به ارسال تیم کمکی برای خارج کردن خودروی متوقف‌شده در خیابان کرد. اما جالب اینجاست که قبل از آنکه تیم امداد وایمو به محل برسد، این خودروی خودران شروع به حرکت کرد و این جابه‌جایی باعث‌‌شد تا تمامی‌ سه لاین خیابان مسدود شود.  ویدئوی مربوط به این لحظه نادر از هنگ‌کردن یک خودروی خودران توسط شخصی به نام جوئل جانسون ضبط و در یوتیوب منتشر شد. او در کانال JJRicks Sudios یوتیوب، ویدئوهایی را از تجربه رانندگی با خودروهای خودران مجهز به فناوری خودران سطح ۴ (Level ۴) ثبت می‌کند و در این شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارد. شرکت وایمو تحت مالکیت آلفابت (شرکت مادر گوگل) قرار دارد و تاکنون حدود ۶۰۰ خودروی خودران را تولید و روانه خیابان‌ها کرده است. این شرکت، تیمی ‌از متخصصان را برای کنترل و نظارت از راه دور بر این خودروها گرد‌هم آورده است. خودروهای بدون سرنشین وایمو به هشت دوربین روی بدنه خود مجهز شده‌اند که اپراتورها می‌توانند به‌راحتی نحوه حرکت و محیط پیرامون آنها را تحت‌نظر بگیرند تا در صورت نیاز به کمک انسانی، بتوانند خودرو را هدایت کنند.

با این حال، وایمو مدعی شده که تیم کمک از راه دور این شرکت، صفر تا صد کنترل حرکت این خودروها را برعهده ندارند، بلکه در مواقع لزوم و در شرایطی که خودرو در موقعیت‌های سخت قرار می‌گیرد، پیشنهادهایی را برای خارج کردن خودرو به آن ارائه می‌دهند.