رگولاتوری با گرانی اینترنت موبایل برخورد می‌کند

در آمارهای اخیر به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد کاربران اینترنت موبایلی ۶۳ میلیون و ۶۳۰ هزار نفر برآورد شده که معادل ۷۷ درصد جمعیت ایران را نشان می‌دهد. آماری که انتظار می‎رود با شیوع بیماری کرونا و تغییر سبک زندگی مردم که به سمت خدمات دیجیتالی گرایش پیدا کرده وابستگی و استفاده کاربران از اینترنت موبایل بیش از گذشته شود. به‌نظر می‌رسد اپراتورهای موبایلی نیز از این تغییر رفتار مصرفی کاربران اینترنت استفاده کرده و بدون اطلاع‌رسانی نرخ بسته‌های اینترنت موبایل را افزایش دادند. اتفاقی که با واکنش رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شد تا از برخورد قانونی با این موضوع و بازگشت قیمت‌ها به قبل خبر دهد.

اپراتورهای تلفن‌همراه بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع‌رسانی طی روزهای اخیر قیمت بسته‌های اینترنت خود را افزایش داده‎اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از بسته‌های اینترنت تا دو برابر نیز گران شده است. برای مثال بسته ۱۵ گیگابایتی که پیش از این ۳۷ هزار تومان بوده است، هم اکنون از لیست بسته یکی از اپراتورها حذف شده است و بسته ۵/ ۷ گیگابایتی با قیمت ۳۷ هزار تومان جایگزین آن شده است. کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اعتراض کرده‌اند. در همین راستا، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اشاره کرد: در بسته‌های پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است.

در این باره حسین فلاح‌جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتر نوشت: بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن‌همراه، درحالی‌که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با آن مخالفت کرده است. وی گفت: برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف با ارسال اخطار آغاز شد. به گفته معاون وزیر ارتباطات، قیمت‌ها باید به قبل بازگردد. همچنین به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به اپراتورها مهلت داده شده است که ظرف روز شنبه و هرچه سریع‌تر این تغییرات را اصلاح و بسته‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

فلاح‌جوشقانی با اشاره به مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات گفت: براساس این مصوبه اپراتورهای مسلط (SMP) برای تغییر تعرفه‌های عادی و تشویقی سرویس‌هایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه افزایش قیمت در برخی اپراتورهای تلفن‌همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده این افزایش قیمت‌ها برخلاف مقررات است و این اپراتورها باید در سریع‌ترین زمان سرویس‌هایشان را به قیمت قبلی بازگردانند.

  بازگشت مبالغ به کاربران

در همین راستا، مجید حقی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با تایید این موضوع اظهار کرد: بررسی‌های رگولاتوری نشان داد که بخشی از تغییر بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل مربوط به افزایش قیمت بوده است. وی با بیان اینکه تغییر قیمت پکیج‌های اینترنت امری معمول بین اپراتورها است که با توجه به تغییر حجم بسته‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: اما هم اکنون بحث این است که این تغییر قیمت‌ها مبتنی بر افزایش تعرفه بوده است و ما تغییر بسته اینترنت اپراتورهای موبایل را به «پکیج افزایشی» تعبیر می‌کنیم.

حقی با اشاره به اینکه تخلف افزایش قیمت تنها مربوط به اپراتورهای موبایل می‌شود، اضافه کرد: از آنجا که این اپراتورها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و این اتفاق هم‌اکنون نیفتاده است، این بسته‌ها باید اصلاح و نرخ‌ها به قبل بازگردد. معاون رگولاتوری با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر نرخ خدماتی باید به تایید رگولاتوری برسد، افزود: اپراتورهای موبایلی از روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۱ تیرماه) بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع رسانی، این تغییرات را در بسته‌های مختلف اینترنت اعمال کرده‌اند و ما در بسته‌های مختلف، شاهد افزایش قیمت هستیم.

حقی گفت: البته ۳ برابر شدن قیمت بسته‌های اینترنت اپراتورها را تایید نمی‌کنیم اما شواهد نشان می‌دهد که در بسته‌های پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است. وی اضافه کرد: به اپراتورها مهلت داده شده است که ظرف روز شنبه و هرچه سریع‌تر این تغییرات را اصلاح و بسته‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: کاربرانی که طی این مدت بسته اینترنت فعال کرده‌اند نیز، بسته‌های اینترنت آنها با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ به حسابشان عودت داده می‌شود. وی در مورد نحوه نظارت رگولاتوری گفت: اپراتورها باید در این زمینه گزارش خود را به رگولاتوری ارائه دهند. همچنین سامانه ۱۹۵ نیز آمادگی این را دارد که اگر مواردی از سوی کاربران اعلام شود، آن را پیگیری و اصلاح کند.

حقی با تاکید بر اینکه کاربرانی که طی دو سه روز گذشته مبادرت به خرید بسته‌های اینترنت با نرخ گران‌تر از قبل کرده‌اند، حداکثر تا فردا منتظر باشند که بسته‌های خریداری شده آنها اصلاح شود، در غیر این‌صورت موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند. وی گفت: تخلف افزایش قیمت تنها در اپراتورهای موبایل اتفاق افتاده و ما گزارشی مبنی بر گرانی اینترنت ثابت دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، طبق آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از وضعیت اینترنت در کشور، بیش از یک میلیون کاربر اینترنت ثابت خانگی در یک‌سال اخیر، از داشتن این سرویس انصراف داده و به سمت استفاده از اینترنت موبایل رفته‌اند. براساس این آمار، هم‌اکنون ۷۸ میلیون و ۱۶ هزار و ۴۳۳ نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند که از این میان ۶۸ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۱۱۵ نفر مشترک اینترنت موبایل و ۹ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۱۸ نفر مشترک اینترنت ثابت خانگی هستند.این درحالی است که در پایان سال ۹۷ بالغ بر ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر مشترک اینترنت موبایل بودند و شمار مشترکان اینترنت ثابت نیز در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ نفر اعلام شده بود.

این آمار نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۷ حدود ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار نفر در ایران کاربر اینترنت بودند که در یک‌سال گذشته ۴ میلیون مشترک به این آمار افزوده شده است. با وجود این بررسی‌ها از کاهش شمار مشترکان اینترنت ثابت خانگی حکایت دارد، به نحوی که بیش از یک میلیون نفر در یک سال از مصرف اینترنت ثابت منصرف شده و به سمت اینترنت موبایل رفته‌اند. این درحالی است که هزینه اینترنت موبایل به مراتب از اینترنت ثابت گران‌تر است اما به‌دلیل کیفیت نامناسب اینترنت ثابت و کندی سرعت، کاربران ترجیح می‌دهند از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده کنند. مطابق آمار رگولاتوری ضریب نفوذ اینترنت در کشور تا پایان سال ۹۸ به ۹۱/ ۹۳ درصد رسیده که از این میان سهم نفوذ اینترنت ثابت ۸۶/ ۱۰ درصد و سهم نفوذ اینترنت موبایل ۰۵/ ۸۳ درصد برآورد می‌شود.