معرفی 6  استارت‎آپ در رویداد جذب سرمایه‌گذاری حوزه ICT

علی ناظمی در رویداد جذب سرمایه‌گذاری حوزه ICT که به‌صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون سه رویداد در حوزه سرمایه‌گذاری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است، افزود: رویداد اول در حوزه سلامت و رویداد دوم در حوزه‌ آب و انرژی برگزار شده و در هر رویداد ۶ استارت‌آپ حضور دارند. وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها دانست و اظهار کرد: در دو دوره گذشته ۱۸۰ نفر به‌صورت آنلاین و حضوری مشارکت داشتند و در رویداد امروز نیز جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه درخواست شده است. ناظمی ادامه داد: در صورتی که تیمی در این رویداد برگزیده شود، صندوق نوآوری منابع مالی موردنیاز را تامین خواهد کرد. علاوه بر آن کارگزار برگزارکننده این رویداد در کنار استارت‌آپ‌ها برای انجام فرآیندهای عقد قرارداد و کارهای اجرایی هستند و صندوق نوآوری و شکوفایی طبق تعرفه‌ها، هزینه‌های استارت‌آپ‌ها را تامین خواهد کرد. وی هدف صندوق از برگزاری رویدادهای سرمایه‌گذاری را جذب سرمایه در اکوسیستم نوآوری و فناوری دانست و یادآور شد: در این راستا تلاش می‌شود در دوره حیاتی چرخه عمر استارت‌آپ‌ها سود و زیان و ریسک‌های استارت‌آپ‌ها را قبول کنیم تا این تیم‌ها در چرخه عمر فعالیت خود به سرعت بتوانند فرآیندهای تولید محصول خود را طی کنند.

  معرفی استارت‎آپ‌ها

با برگزاری رویداد جذب سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌های حوزه‌های IT و ICT از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، ۶ استارت‌آپ ایده‌های خود را برای جذب سرمایه ارائه کردند. ایده‌های این استارت‌آپ‌ها به این شرح است:

ایده سامانه جامع مدیریت پسماند: عدم تفکیک زباله از منزل، وجود کودکان کار و آلوده بودن ۳۰ درصد پسماندها به شیرابه از چالش‌های زباله‌ها هستند، در این راستا یکی از استارت‌آپ‌های مستقر در ناحیه نوآوری شریف سامانه‌ای برای تفکیک زباله از مبدأ را پیاده‌سازی کرده است که در تعامل با پیمانکاران هر شهر در این حوزه اقدام می‌شود. سرمایه موردنیاز برای پیاده‌سازی این طرح ۶/ ۱ میلیارد تومان درخواست شده است.

پایش ماهواره‌ای اراضی کشاورزی: فعالیت‌های کشاورزی فعلی زمان‌بر، پرهزینه و با دقت پایین انجام می‌شود و راه‌حلی که برای این امر ارائه شد، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای بررسی چالش‌های موجود در زمین‌های زراعی است که براساس آن گزارشی از مشکلات موجود در اراضی در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود. محققان این استارت‌آپ‌ درحال‌حاضر این پلت‌فرم را پیاده‌سازی کردند و اعضای این استارت‌آپ معتقدند با توسعه آن در سال پنجم به سوددهی خواهد رسید.

سامانه هوشمند یادآوری زمان مصرف دارو: یکی از چالش‌های موجود، فراموش شدن زمان مصرف دارو است که به دلایلی چون فراموشی، مشغله زیاد، کهولت سن و تعداد زیاد دارو رخ می‌دهد. برای رفع این چالش یکی از استارت‌آپ‌های مستقر در یزد سامانه هوشمند یادآوری زمان مصرف دارو را عرضه کرده است. هدف این استارت‌آپ تبدیل شدن به موثرترین هلدینگ سلامت در کشور است.

پیاده‌سازی سامانه‌ای برای تحلیل داده: یکی از چالش‌های موجود در حوزه‌های پژوهشی عدم دسترسی و پردازش داده‌ها از سوی پژوهشگران است که یکی از تیم‌های استارت‌آپی سامانه‌ای برای تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی‌ ارائه کرده است. تجمیع ابزارها در یک داشبورد، امکان قرار دادن واسط‌های پردازشی در نرم‌افزارهای مختلف و هزینه مناسب از مزایای این سامانه به‌شمار می‌رود. مشتریان این سامانه پژوهشگران، مراکز پژوهشی و شرکت‌های نرم‌افزاری هستند.

نرم‌افزار دیجیتال خدمات پزشکی: عدم دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، عدم استفاده از ظرفیت‌ توریسم سلامت و عدم تمرکز بر کلان داده‌های دارویی از چالش‌های حوزه سلامت است و برای رفع این چالش از سوی یکی از استارت‌آپ‌ها اپلیکیشن دیجیتال خدمات پزشکی پیاده‌سازی شده است. این نرم‌افزار قابلیت نصب روی گوشی‌های هوشمند را دارد. یکپارچه و جامع بودن، تمرکز بر بازار خارجی، دارای نسخه عربی و انگلیسی و دارای مجوز وزارت بهداشت از مزایای رقابتی این طرح به‌شمار می‌رود. این طرح تاکنون در ۵۰ مطب پیاده‌سازی شده است. در تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد، برای بیمارستان روزبه قرار است ارتباط تصویری میان ایرانیان مقیم خارج با پزشکان برقرار شود.

تجارت الکترونیک: یکی از تیم‌های استارت‌آپی سامانه‌ای را برای مدیریت سازمان‌ها با استفاده از سیستم چهره ارائه کرد.