وی تاکید کرد: «در راستای توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، پروژه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و موتور جست‌وجو، با وجود همه تنگناهایی که داشتیم، شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده که در مردادماه این پروژه افتتاح می‌شود. با توجه به اینکه در دو پروژه مهم این حوزه از رئیس‌جمهور و رئیس مجلس دعوت شد تا در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند، این بار برای پروژه مردادماه قصد داریم از حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه‌قضائیه دعوت کنیم که در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند.»

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای درخصوص شبکه ملی اطلاعات که در سال‌جاری درحال پیگیری است، گفت: تاکنون چهار ایستگاه برای حرکت توسعه‌ای شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده است. راه‌اندازی اولین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات برای خودکفایی زیرساخت‌های مورد نیاز کسب‌وکارها، توسعه ارتباطی ۱۵۰۰ روستا برای عدالت ارتباطی با حضور رئیس‌جمهور، ارائه بسته حمایتی برای کسب‌وکارها در جهت اقتصاد دیجیتال و نیز ارتباط‌رسانی به ۱۰۳۴ روستا در مناطق محروم کشور از جمله این پروژه بوده است. امروز با راه‌اندازی دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات، چهارمین ایستگاه این قطار راه‌اندازی می‌شود. این مرکز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور در تبریز افتتاح می‌شود که می‌تواند به پایداری ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات و تمرکززدایی از تهران کمک کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تا شهریورماه در پنج نقطه تهران۵G نصب خواهد شد، افزود: «به‌دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری درحوزه اینترنت ثابت، ما باید برای توسعه خدمات اینترنت خانگی به سمت استفاده از تجهیزات بی‌سیم برویم.» او با اشاره به محدودیت‌های فرکانسی کشور روی باندهای پایین ارتباطی گفت: با۵G می‌توان از سیاست باندهای فرکانسی بالا استفاده کرد. تجهیزات راه‌اندازی۵G در کشور وارد شده است و تا دو هفته دیگر، لابراتوار۵G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران رونمایی می‌شود.

آذری‌جهرمی با اشاره به راه‌اندازی دیتاسنتر غرب و شمال غرب کشور با ظرفیت ۲۵۰ رک به‌عنوان دومین مرکز داده اقماری کشور گفت: تا دو هفته دیگر، یک دیتاسنتر دیگر در تهران با ظرفیت ۱۰۰ رک راه‌اندازی خواهد شد.

جهرمی بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای ارائه محصول به سازمان‌ها با مشارکت استارت‌آپ‌ها تاکید کرد و گفت: رگولاتوری درحال تهیه مکانیزمی است که بر مبنای آن به تولیدکننده و تهیه‌کننده محتوا نیز سهم داده شود. به این معنی که باید در پلت‌فرم‌های داخلی اگر اثری ارائه می‌شود، از درآمد حاصل از ترافیک و تبلیغات نیز به وی سهم داده شود. این مکانیزم می‌تواند به رشد محتوای داخلی کمک کند. وزیر ارتباطات ادامه داد: برخی معتقدند باید برای رشد محتوای داخلی، اینترنت خارجی را گران کنیم. البته هم اکنون نسبت یک به ۲ در استفاده از محتوای داخلی، مطابق مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی رعایت می‌شود، اما معتقدیم بالاتر از این تغییر تعرفه، قابل پیاده‌سازی نیست. بلکه باید به توسعه محتوا کمک کنیم. جهرمی تاکید کرد: صد درصد درآمد بخش ICT ریالی است و باید ارزی شود. ما باید به فکر بزرگ کردن بازار در خارج از کشور باشیم.