تکرار خاطره شاتل با  اسپیس‌ایکس

 به این ترتیب ماموریت موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس که حامل فضاپیمای «کرو‌دراگون» بود، با موفقیت به انجام رسید تا عصر جدیدی برای صنعت هوا و فضای آمریکا رقم زده شود. این اتفاق تاریخی درحالی رقم خورد که برای اولین بار بعد از بازنشستگی شاتل‌های فضایی آمریکا در سال ۲۰۱۱، یک شرکت خصوصی فضایی توانست فضانوردان ناسا را از خاک آمریکا به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام کند. از زمان آخرین پرواز شاتل، فضانوردان ناسا مجبور بودند برای رفتن به مدار زمین از فضاپیماهای سایوز روسی استفاده کنند. 

موشک فالکون 9 از مجتمع 39A به فضا پرتاب شد؛ جایی که ناسا در سال 1969 میلادی از آن برای ماموریت آپولوی خود نیز استفاده کرده بود. چند دقیقه بعد از پرتاب، اولین قسمت بالابر موشک از آن جدا شد و کپسول این موشک توانست با موفقیت روی سکوی شناور فرود بیاید.

 این پرتاب تاریخی اسپیس‌ایکس قرار بود چند روز پیش اتفاق بیفتد، اما به دلیل مناسب نبودن شرایط جوی به پنج روز بعد از آن موکول شد. داگ هارلی 53 ساله و باب بنکن 49 ساله قرار است چند هفته در مدار زمین و در ایستگاه بین‌المللی فضایی بمانند.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در زمان پرتاب موشک فالکون9 در پایگاه فضایی کندی گفت: «این ‌قدرت و تکنولوژی واقعا شگفت‌انگیز است. تماشای این صحنه زیبا بود.» از نظر ترامپ این پرتاب، حرکت مهمی به سمت هدف نهایی فرستادن انسان به مریخ است. او به همراه «ایلان ماسک» رئیس شرکت اسپیس‌ایکس و «مایک پنس» معاون اول رئیس‌‌جمهور و همچنین «ویلبر راس» وزیر بازرگانی، «بتسی دووس» وزیر آموزش و نماینده فلوریدا برای تماشای این رویداد به پایگاه فضایی کندی رفته بودند. 

«جیم برندشتاین» رئیس ناسا درباره از سرگیری فرستادن فضانوردان آمریکایی به مدار زمین از خاک آمریکا، گفت: «من شاهد صحنه خوبی هستم، اما تا زمانی که باب و داگ به سلامت به خانه نرسند، این اتفاق را جشن نمی‌گیرم. امروز آغاز عصر جدیدی در پروازهای فضایی با حضور انسان است، چراکه بار دیگر توانستیم فضانوردان آمریکایی را سوار بر یک موشک آمریکایی از خاک آمریکا به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستیم. من از باب بنکن و داگ‌ هارلی بسیار سپاسگزارم و به کارکنان اسپیس‌ایکس و همچنین ناسا برای به ارمغان آوردن چنین دستاورد بزرگی برای آمریکا تبریک می‌گویم. این پرتاب که برای حمل انسان طراحی شده بود، گام مهمی ‌بود در مسیر توسعه اکتشافات انسانی درکره ماه و مریخ.» 

برای ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، پرتاب اولین فضاپیمای تجاری و خصوصی موفقیت بزرگی به حساب می‌آید. ماسک که متولد آفریقای جنوبی است، حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارآفرینان آمریکایی شناخته می‌شود که تمام سرمایه خودش را در سیلیکون‌ولی سرمایه‌گذاری کرده است. او مدیرعامل شرکت سازنده باتری و خودروهای الکتریکی Tesla (تسلا) هم هست. ایلان ماسک شرکت اسپیس‌ایکس را در سال 2002 و با نام اولیه Space Exploration Technologies در کالیفرنیا راه‌اندازی کرد. 

او در جریان این پرتاب هیچ صحبت و اظهارنظری نکرد. شرکت بوئینگ که در رقابت با اسپیس‌ایکس درحال ساخت سیستم پرتاب خودش با نام CST-100 Starliner است، اعلام کرده که اولین سفر فضانوردان با موشک این شرکت در سال آینده میلادی انجام خواهد شد.

 ناسا جایزه‌ای حدود 8 میلیارد دلاری را برای توسعه این موشک‌ها به هر دو شرکت‌ اسپیس‌ایکس و بوئینگ داده است.