وی از توسعه زیرساخت خدمات ابری توسط یکی از اپراتورهای اینترنت خبر داد که با توجه به تحریم‌ها علیه شرکت‌های فناوری در کشور، به شدت نیاز به آن احساس می‌شد و با اجرای این پروژه کشور به خودکفایی در حوزه زیرساخت خدمات ابری می‌رسد. وزیر ارتباطات با اشاره به سیاست اقتصادی توسعه بازار و توسعه محصول برای افزایش محتوای شبکه ملی اطلاعات گفت: طرح بزرگ «هرخانه ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» را برای یک میلیون خانه ایرانی فعال می‌کنیم تا از خدمات تلویزیون اینترنتی بهره ببرند و این رقم به پنج میلیون خانوار می‌رسد. این پروژه اقتصاد بخش محتوا در فضای مجازی را فعال می‌کند و از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات است.

جهرمی با بیان اینکه این سه پروژه تا پایان این هفته به سرانجام می‌رسد، گفت: هفته آینده میزبان رئیس‌جمهور برای رونمایی از این پروژه‌ها خواهیم بود. وی گفت: در خردادماه امسال نیز در ادامه پروژه‌های مدنظر برای شبکه ملی اطلاعات، دو مرکز داده جدید توسط یکی از اپراتورها وارد مدار می‌شود که اهداف پدافندی و زیرساخت فناوری را در بر دارد و در تبریز و تهران خواهد بود که برای آن ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: امروز نیز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری توسعه پوشش شبکه ملی اطلاعات و اینترنت را در ۱۵۷۸ روستای کشور رونمایی می‌کنیم که این روستاها از طریق خدمات نسل ۳ و ۴ موبایل به شبکه ملی اطلاعات می‌پیوندند. همچنین هزار روستای دیگر نیز تا پایان خردادماه به این شبکه متصل می‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به نیاز ۱۲‌میلیون گوشی مردم در کشور بیان کرد: سه طرح کلان ملی برای حل چالش‌های پساکرونا داریم که تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی یکی از این طرح‌هاست؛ بنا داریم تا پایان سال به هدف‌گذاری تولید ۴۰۰ هزار گوشی در سال برسیم. به گزارش «ایسنا» محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز جهانی ارتباطات که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در عمارت کلاه‌فرنگی وزارت ارتباطات برگزار شد، با بیان اینکه ارتباطات در وقایع سال گذشته به‌عنوان تسهیل‌گر برقرارکننده شرایط بود، گفت: در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت‌سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آنها را شاهد نبودیم. شیوع ویروس کرونا هم مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد و البته باعث شد اقداماتی که قرار بود طی یک سال آینده انجام بدهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله با چالش‌های دوران پساکرونا بیان کرد: استفاده‌ از صندوق نوآفرین برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا یکی از این اقدامات است. ۱۰۰ میلیارد تومان حجم صندوق است که شامل ۲۰ درصد سهم دولت و ۸۰ درصد شامل سایر بخش‌ها و بانک‌ها و اپراتورها می‌شود. عرضه سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات در بورس یکی‌ دیگر از این اقدامات است و همچنین پیگیری و اجرای سه طرح ملی هدف‌گذاری شده، از جمله تولید مودم داخلی برای اتصال 5/ 2 میلیون پورت VDSL در سال ۹۹، تولید گوشی همراه و تجهیزات هوشمند داخلی و توسعه زیرساخت ابری از جمله دیتاسنترها.