استراتژی جدید اروپا برای هوش مصنوعی

   ماهیت بی‌طرف تکنولوژی

رهبران کمیسیون اروپا در مجموعه‌ای از اعلانات اظهار امیدواری کردند که هوش مصنوعی می‌تواند به مهار چالش‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و جابه‌جایی کمک کرده و همزمان شرکت‌های تکنولوژی را از تحت تاثیر قرار دادن قوانین و حاکمیت بر اطلاعات مورد نیاز برای توسعه این الگوریتم‌ها دور نگه دارد. «اورزولا فن در لین» رئیس کمیسیون اروپا در این مورد گفت: «ما می‌خواهیم شهروندان‌مان به این تکنولوژی جدید اعتماد کنند. تکنولوژی همیشه بی‌طرف است و به کاری که ما با آن انجام می‌دهیم وابسته است. بنابراین ما می‌خواهیم کاربرد این تکنولوژی‌های جدید، شایستگی اعتماد شهروندان‌مان را داشته باشند. به همین دلیل است که تلاش می‌کنیم یک رویکرد پاسخگو و انسان‌محور را برای هوش مصنوعی توسعه بدهیم.» او همچنین تاکید کرد که طرح‌های جدید، عوامل کلیدی برای بهره‌برداری حداکثری از تکنولوژی و ایجاد اکوسیستم اعتماد هستند که خطر تهدید ارزش‌های اساسی توسط هوش مصنوعی را کاهش می‌دهند. در سال‌های اخیر اروپا تلاش کرده است وقتی بحث توسعه تکنولوژی و قانون‌گذاری آن به میان می‌آید، هویتی متمایز و مجزا را ایجاد کند. این قاره همزمان با تلاش برای کاهش سوءاستفاده شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و در عین حال تشویق استارت‌آپ‌ها و مراکز نوآوری محلی، با قوانین اصلاحی دشواری هم روبه‌رو است. اگرچه تکنولوژی‌های قابل تغییر مانند هوش مصنوعی برای ثبات اقتصادی بسیار مهم هستند، اما اروپا این را به خوبی می‌داند که در این حوزه همچنان از ایالات متحده آمریکا که به کمک غول‌های تکنولوژی ثروتمند در حال رشد است و همچنین چین که دولت مرکزی آن اهمیت زیادی به رشد تکنولوژی‌های جدید می‌دهد، عقب‌تر است.

   ایجاد یک بازار دیجیتال واحد

کمیسیون اروپا با آخرین استراتژی دیجیتالی خود می‌خواهد بخش‌های خصوصی و عمومی را به همکاری بیشتر ترغیب کند. این برنامه‌ها در نهایت یک بازار دیجیتال واحد را در سراسر این قاره ایجاد می‌کند؛ هدفی که سال‌هاست کمیسیون اروپا با نتایجی نه چندان قابل توجه، دنبال می‌کند. این اعتقاد وجود دارد که اطلاعات دولت‌ها و بنگاه‌های تجاری اموالی حیاتی و مهم برای اروپا هستند که می‌توانند برای توسعه هوش مصنوعی به‌کار گرفته شوند. کمیسیون اروپا نگران حجم عظیم این اطلاعات، مخصوصا اطلاعات شخصی است که در حال حاضر توسط چند شرکت جمع‌آوری و کنترل می‌شوند. کمیسیون اروپا برای افزایش رقابت می‌خواهد این اطلاعات را به شیوه‌ای جمع‌آوری کند که آن را به‌صورت گسترده در دسترس کارآفرینان علاقه‌مندی قرار بدهد که از آن به‌عنوان پایه خدمات و استارت‌آپ‌های جدید استفاده می‌کنند. برای راحتی بیشتر شهروندان با متمرکزسازی اطلاعات، این طرح‌ها به‌دنبال ایجاد راهنماها و چشم‌اندازهای دقیق در مسیر توسعه هوش مصنوعی هستند.

«مارگرت وستاگر» معاون کمیسیون اروپا در بخش اروپای متناسب با عصر دیجیتال، در این مورد می‌گوید: «ما اقتصادی سالم و رقابتی می‌خواهیم. بازارهای کاملا واحد می‌خواهیم که شرکت‌های مختلف در آن بتوانند در شرایطی یکسان به رقابت بپردازند و مسیر رشد استارت‌آپ‌ها تا حد امکان کوتاه‌تر شود. با این حال، این به معنای اقتصادی است که در آن قدرت بازار در اختیار تعداد کمی باشد که نتوانند از آن برای جلوگیری از فضای رقابتی استفاده کنند. همچنین این به معنای اقتصادی است که در آن مصرف‌کنندگان بتوانند این اطمینان را پیدا کنند که به حقوق آنها احترام گذاشته می‌شود و سودها از محل مالیات‌هایی که آنها می‌دهند، به‌دست می‌آید.»

   بودجه ۲۱ میلیارد دلاری

این طرح‌ها همچنین نیازمند قوانینی برای جلوگیری از تعصبات و تبعیض‌های سیستماتیک هستند. کمیسیون اروپا از طرفی می‌خواهد فرآیند اعطای مجوز و گواهینامه برای کاربردهای پرخطر هوش مصنوعی مانند استفاده در وسایل نقلیه را ایجاد کند. کمیسیون اروپا برای کاربردهای کم‌خطرتر، در حال بررسی یک سیستم شناسایی داوطلبانه است که اطلاعات مربوط به الگوریتم‌ها و اطلاعات مورد استفاده را منتشر می‌کند. فن در لین در این مورد گفت: «ما باید مطمئن شویم که اطلاعات عاری از هر گونه جهت‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر اطلاعاتی را در اختیار یک الگوریتم قرار می‌دهید، باید مطمئن باشید که از آنها برای اهداف خاصی سوءاستفاده نمی‌شود.»

علاوه بر اینها، کمیسیون اروپا همچنان به بررسی سوالات و ابهامات مربوط به تکنولوژی تشخیص چهره ادامه خواهد داد. با اینکه استفاده از این تکنولوژی برای باز کردن قفل موبایل‌های هوشمند نسبتا امن است، اما این کمیسیون درباره سوءاستفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و قرار دادن حقوق انسانی افراد در خطر، هشدار داده است. در حال حاضر استفاده از تشخیص چهره در اروپا با محدودیت‌های جدی امکان‌پذیر است، با اینکه شهروندان اروپایی علاقه زیادی به استفاده از این تکنولوژی دارند.  این کمیسیون بحث‌های گسترده‌ای را بر سر شرایط استفاده از این تکنولوژی در آینده مطرح کرده است و در حال یافتن راه‌حل و پاسخ‌های مناسب برای ابهامات موجود در این زمینه است. در نهایت کمیسیون اروپا اعلام کرده است که قصد دارد برای برنامه‌های تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی و امنیت داده‌ها، بودجه‌ای حدود ۲۱ میلیارد دلار اختصاص بدهد و همچنین پلت‌فرم‌هایی را ایجاد کند که در نهایت بتواند به کمک آنها از جمع‌آوری اطلاعات خصوصی جلوگیری کند.