ویروس کرونا صنعت موبایل را زمین‌گیر کرد

شرکت تراشه‌سازی کوالکام نیز به‌دلیل شیوع کرونا پیش‌بینی درآمد به ازای هر سهامش را حدود ۵ درصد کاهش داد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران این شرکت بسیار نگران درآمد و سرمایه‌های خود هستند. در این میان، صنعت موبایل از آن دست صنایع چین بود که با شیوع این بیماری جدید با چالش‎های سختی مواجه شد. طبق آخرین آمار موسسه «کانتر پوینت» تخمین زده می‌شود فروش موبایل در چین به‌طور آفلاین (حضوری) حدود ۵۰ درصد کاهش یابد و میزان کل فروش موبایل در سه ماه نخست ۲۰۲۰ حدود ۲۰درصد کاهش یابد. از سوی دیگر نشریه گاردین در گزارشی به تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش قیمت برای مصرف‌کننده‌ها اشاره می‌کند. این نشریه می‌نویسد: هرچند از هفته گذشته بسیاری از کارگران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما بسیاری از کارخانه‌ها، مغازه‌ها و دفاتر کاری تعطیل هستند. شرکت‌های ال‌جی، سامسونگ و فاکسکان نیز بسیاری از واحدهای خود را بازگشایی نکرده‌اند. به همین دلیل تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تولید موبایل در سه ماه جاری میلادی بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد. همچنین طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی IDC پیش‌بینی می‌شود محموله‌های موبایل چینی احتمالا در سه ماه نخست سال‌جاری ۳۰ درصد کاهش یابد. اگرچه شرکت‎های تولیدکننده موبایل آماری از میزان خسارت وارده از توقف یا کاهش موبایل به‌خاطر شیوع ویروس کرونا اعلام نکرد‎ه‎اند، با این حال، پیش‎بینی‎ها از کاهش تولید و درآمد قابل‌توجه شرکت‌ها خبر می‎دهد. ‎فاکسکان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان دستگاه‌های اپل است. این شرکت به‌دلیل شیوع کرونا مجبور شد تاسیسات خود را به‌طور موقت تعطیل کند و اکنون فقط یک کارخانه خود را بازگشایی کرده است که حدود ۱۰ درصد نیروی کار این شرکت در آنجا مشغول هستند. در عین حال، اپل از هم‌اکنون پیش‌بینی خود از رشد درآمدش را از ۵ به ۳ درصد کاهش داده است. از سوی دیگر طبق گزارش موسسه تحقیقاتی «کانتر پوینت» تصمیم اپل برای بسته نگه داشتن فروشگاه خود تا ۱۵ فوریه به کاهش فروش یک میلیون دستگاه منجر می‌شود.  به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت تایوانی «ایسوس» هفته قبل اعلام کرد ذخایر موبایل ROG Phone II به‌طور موقت کاهش یافته که دلیل آن اختلال در زنجیره ذخیره و تقاضا در آسیا به‌دلیل شیوع کرونا در آسیا است. شرکت‌های اوپو و ویوو که به فروش آفلاین وابسته هستند خسارت بیشتری متحمل می‌شوند. اما تاثیر این بیماری بر فروش شرکت‌های شیائومی، وان پلاس و ریل می احتمالا کمتر باشد زیرا این شرکت‌ها بیشتر بر فروش آنلاین متمرکز هستند و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

 از تعطیلی کارخانه‌ها تا لغو کنگره جهانی موبایل

دومینوی خسارت به صنعت موبایل تنها به تعطیلی فروشگاه‎ها ختم نمی‎شود. این چالش‌ها با کاهش بارگیری موبایل و تعطیلی موقت کارخانه‎های تولید موبایل و فروشگاه‎های موبایل آغاز شد و در نهایت با انصراف غول‎های تولیدکننده موبایل، منجر به لغو بزرگ‌ترین رویداد بین‎المللی این صنعت یعنی کنگره جهانی موبایل شد. به نوشته فایننشال تایمز برگزار‌کنندگان کنگره جهانی موبایل ادعا می‌کنند در این رویداد چهار روزه بیش از یک میلیون جلسه تجاری میان شرکت‌کنندگان برگزار می‌شد. لغو برگزاری این کنفرانس ضربه بزرگی به اقتصاد بارسلونا نیز به حساب می‌آید.

به گفته رسانه‌های محلی لغو کنگره جهانی موبایل حدود ۴۹۲ میلیون یورو به درآمد شهر خسارت می‌زند. این درحالی است که باید در نظر داشت رویداد مذکور ۱۴ هزار شغل موقت در بارسلونا ایجاد می‌کرد که اکنون این مشاغل نیز نابود شده‌اند. به نوشته وب‌سایت نیوزیلندی «استاف» بخش اعظم هزینه‌های برگزاری این کنگره از مبلغی تامین می‌شد که شرکت‌کنندگان برای حضور در رویداد پرداخت می‌کرده‌اند. با توجه به حق ورود ۷۹۹ یورویی و حضور ۱۰۹ هزار شرکت‌کننده، تخمین زده می‌شود برگزار‌کنندگان کنگره جهانی موبایل بیش از ۸۷ میلیون یورو ضرر کرده‌اند. علاوه بر این، در کنار کاهش تولید، سایر صنایع وابسته به این صنعت مانند نمایشگر ال‌سی‌دی، نیمه رسانا و... را نیز در رکود نسبی فرو برده است. واحدهای تولید نیمه رسانا و نمایشگرهای ال‌سی‌دی طی تعطیلات سال نوی چینی فعالیت خود را متوقف نکردند زیرا هزینه‌های توقف تولید برخی تجهیزات بسیار زیاد است. اما صنعت تولید نمایشگر به شدت تحت تاثیر شیوع کرونا در ایالت ووهان است. در این ایالت پنج کارخانه تولید ال‌سی‌دی وجود دارد. شرکت «بی.او.ای تکنولوژیز» که بزرگ‌ترین سازنده پنل‌های ال‌سی است، ۱۷ درصد ذخیره جهانی را تامین می‌کند. این شرکت از نوامبر ۲۰۱۹ فعالیت تاسیسات خود در ووهان را گسترش داده بود و قصد داشت تولید انبوه را در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کند اما با شیوع کرونا مواجه شد. این روند به کاهش ذخایر ال‌سی‌دی در بازار منجر می‌شود. «اریک چیو» کارشناس شرکت «ترند فورس» می‌گوید: در ماه جاری قیمت پنل‌های ۶۵ اینچی حداقل یک یا ۲دلار رشد می‌کند.

 گوشی‎های بلاتکلیف

کنگره جهانی موبایل که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه گوشی‌های هوشمند و فناوری‌های مربوط با آن در جهان به شمار می‌رود تا تولیدکنندگان موبایل‌های جدید را به رخ یکدیگر بکشند. اما برای آن دسته از تولیدکنندگانی که می‎خواستند با دست پر در این کنگره شرکت کنند، خبر لغو آن به خاطر شیوع ویروس کرونا ناراحت‌کننده بود. اما مانع از معرفی محصولات جدیدشان نشد. به گزارش «ایسنا» با شیوع و انتشار بیشتر ویروس کرونا که تعداد زیادی از تولیدکنندگان مطرح موبایل، اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی از حضور در این رویداد انصراف دادند، پیش‌تر اعلام کرده بودند که می‎خواهند محصولات جدید خود را با برگزاری یک کنفرانس آنلاین معرفی و رونمایی کنند.

یکی از این شرکت‌ها سونی بود که طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی خود می‌خواهد در تاریخ ۲۴ فوریه سال‌جاری میلادی با برگزاری یک کنفرانس ویدئویی آنلاین در پلت‌فرم یوتیوب از جدیدترین گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده خود رونمایی کند. شرکت چینی اوپو نیز که قرار بود گوشی فایند ایکس ۲ خود را در جریان برگزاری کنفرانس

 MWC ۲۰۲۰ معرفی کند، هنوز تاریخ رونمایی رسمی محصول جدیدش مشخص و اعلام نشده ولی گفته می‌شود که این رویداد تا مارس ۲۰۲۰ به تعویق خواهد افتاد.  البته این شرکت گوشی ریل می‌ایکس ۵۰ پرو خود را طبق اعلام رسمی در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ در کنفرانسی آنلاین رونمایی خواهد کرد. ال‌جی نیز که پیش‌تر از معرفی گوشی جدید وی‌ ۶۰ تین‌کیو در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل MWC ۲۰۲۰ خبر داده بود، هنوز به‌طور رسمی از تاریخ رونمایی این محصول خبر نداده است. اما طبق گزارش‌های قبلی، گوشی‌های ال‌جی جی ۹ و ال‌جی وی ۶۰ تین‌کیو نیز قرار است به‌زودی با برگزاری کنفرانسی جداگانه معرفی شوند. شرکت چینی شیائومی نیز چند روز پیش همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور به صورت رسمی از گوشی‌های می‌۱۰ و می‌۱۰ پرو که قرار بود در جریان کنگره جهانی موبایل معرفی شوند، رونمایی کرد که به نظر می‌رسد مورد استقبال گسترده از سوی کاربران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.  شرکت فنلاندی نوکیا نیز با لغو بزرگ‌ترین رویداد جهانی موبایل همچون سایر رقبای خود در جهان مجبور شده است که به برگزاری کنفرانس‌های آنلاین به منظور رونمایی از محصولات جدیدش روی بیاورد. شرکت چینی ویوو نیز که قصد داشت از نسخه مفهومی گوشی هوشمند ایپکس ۲۰۲۰ در کنگره جهانی موبایل رونمایی کند، حالا به نظر می‌رسد که به تاریخ نامعلومی به تعویق افتاده است. هوآوی که سال گذشته از گوشی هوشمند تاشوی خود تحت عنوان میت ایکس رونمایی کرد، به نظر می‌رسد که درحال توسعه و تولید دومین نسخه از این گوشی تاشو و انعطاف پذیر است. اما حالا با لغو این رویداد، هنوز معلوم نیست که در چه تاریخی معرفی و رونمایی خواهد شد.