مسوولان راه حل را در ایجاد مدل‌های بومی می‌دانند و اخیرا این موضوع را از طریق ‌کانال‌های اطلاع رسانی و ارتباطی خود هم اعلام کرده‌اند. واکنش‌های مردم اما نسبت به احیای سیستم‌های بومی چندان مثبت نبوده است دلیل آن هم واضح است تجربه گذشته‌ای که از سیستم‌های بومی در خاطر مردم مانده چندان خوشایند نیست؛ چراکه اغلب تصور بهره‌مندی تیم یا گروه‌های خاص و منتفع شدن از پروژه‌های دولتی به اسم توسعه سیستم‌های بومی و ملی به اذهان متبادر می‌شود. تجربه‌ای که معمولا به توسعه سیستم فراگیر و مناسب تبدیل نشده است. از جست و جوگرهای ملی و سیستم‌های عامل بومی گرفته تا همین اواخر بحث مربوط به پیام‌رسان‌های بومی که اعطای وام و امتیازات ویژه به آنان از یکسو و فیلترینگ رقبای محبوب از سوی دیگر باعث انتقادات بسیاری شد.

در واقع می‌توان گفت مخالفت مردم نه لزوما با توسعه سرویس‌ها و محصولات تکنولوژی با کیفیت ایرانی بلکه با نحوه حمایت از شرکت‌ها و طرح‌هایی است که از مواهب حمایت‌های دولتی در چنین شرایطی برخوردار می‌شوند. در تازه‌ترین اظهار نظر حمید فتاحی رئیس شرکت زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات به خبرگزاری مهر گفته است که سیستم‌عامل بومی آماده جایگزینی با سیستم‌های آمریکایی است. او گفت:‌ رویکرد شرکت‌های آمریکایی با ایران در حوزه فضای مجازی از جمله اپل و گوگل و اقدام به حذف اپلیکیشن‌ها و کسب و کارهای ایرانی از پلت‌فرم‌هایشان را ما به تروریسم اقتصادی تعبیر می‌کنیم و معتقدیم تنها زمانی می‌توانیم با این تروریسم مقابله کنیم که بتوانیم مدیریت این فضا را تغییر داده و در زمین خودمان بازی کنیم.

فتاحی افزود:‌ تا زمانی که کسب و کارهای ایرانی در بستر سیستم‌عامل‌های آمریکایی فعال هستند، توقع هرگونه رفتار و اتفاقاتی از این دست، وجود دارد. اما هم اکنون برای مدیریت این فضا، در بخش وزارت ارتباطات و با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فناوری اطلاعات ایران، موضوع راه‌اندازی سیستم‌عامل بومی را مجدد در دستور کار قرار دادیم و این مساله با جدیت بیشتری به جریان افتاده است.رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه مصوبه‌ای که شامل حال فعلی اینستاگرام شود، به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است، گفت: اما نگاه وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات به اقدام اینستاگرام در مسدودسازی صفحات ارزشی ما، حاکی از یک اقدام یک طرفه و نشان از عصبانیت دشمن بوده است. چرا که ما می‌توانستیم از این فضا جهت رساندن پیاممان در عرصه بین‌الملل اقدام کنیم، اما این فضا مطلوب دشمن نبود. به همین دلیل پیرو قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی و ایجاد همبستگی و وحدت ملی مردم پس از این تصمیم، صفحات فرماندهان سپاه نیز از سوی دشمن مسدود شد. وی گفت: در حال حاضر رویکرد سلبی برای مقابله با این فضا و مسدودسازی شبکه اجتماعی اینستاگرام نداریم.