وزیر ارتباطات: ماهواره «پیام» در مدار قرار نگرفت

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره دوستی در انتظار حضور در مدار است. با جوانان عزم کردیم مجددا بسازیم. وی همچنین در توییت دیگری افزود: دوست داشتم با خبر خوب همه را شاد کنم اما گاهی زندگی آن‌طور که انتظار داریم پیش نمی‌رود... ولی نباید کوتاه بیاییم و متوقف شویم. دقیقا در همین شرایط است که ما ایرانیان با بقیه ملت‌ها در روحیه و شجاعت متفاوتیم. جهرمی ادامه داد: این‌بار هم با تلاش بیشتر به دنیا ثابت می‌کنیم که «دوستی» موفق می‌شود. ان‌شاءالله. جهرمی دوشنبه شب گذشته در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده بود: «خبر خوبی برایتان دارم. حدس بزنید چی شده؟» وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی گفت: خبر خوب مربوط به پرتاب ماهواره امیرکبیر بود که امروز (سه‌شنبه) ساعت ۴ صبح در مرکز امام خمینی وزارت دفاع قرار گرفت. با وزرای سابق ارتباطات میزبان دوستانمان در وزارت دفاع بودیم.

وزیر ارتباطات گفت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و متاسفانه در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت. وی افزود: دانشمندان در مجموعه تولید ماهواره عملیاتی به موفقیت رسیدند، این دستاورد بزرگی بود. دوستان دفاعی همه تلاش خود را کرده‌اند و همه مراحل را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند. فرآیند ساخت ماهواره و در مدار قرار گرفتن آن تکنولوژی پیچیده‌ای است، اخبار مربوط به شکست ماهواره‌های خارجی را شنیده‌اید و این فقط منحصر به ما نیست. ما دستاوردهای زیادی در حوزه فضایی داشته‌ایم. وی اظهار کرد: ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم اما به هر حال هر کاری فراز و فرودهایی دارد. ما ناامید نمی‌شویم و مجددا برای این موضوع تلاش خواهیم کرد.

خبر جدیدی از رفع فیلتر توییتر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از پرتاب ماهواره پیام در بامداد دیروز که با موفقیت همراه نشد، در تماسی با این برنامه تلویزیونی علاوه بر تشریح جزئیات جدیدی از پرتاب ماهواره پیام، به برخی کامنت‌های پست توییتری خود درباره پرتاب ماهواره پاسخ داد. وی گفت: تمامی شوخی‌های مردم زیر پستم را خواندم و بسیار خندیدم و به چند دغدغه و حدس مردم درباره خبر احتمالی پاسخ دادم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به افرادی که بابت فیلتر اینستاگرام نگران بودند، گفت: مردم نگرانی بابت فیلتر اینستاگرام نداشته باشند. وزیر درباره رفع فیلتر توییتر گفت: خبر تازه‌ای نیست. وی همچنین گفت: به کامنتی که پرسیده بود حامله‌ای بسیار خندیدم و خواستم در جواب بگویم بله حامل خبر خوبی هستم ولی فرصت نشد.

جزئیات برقراری ارتباط ماهواره «پیام» با زمین

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح جزئیات برقراری ارتباط ماهواره «پیام» با زمین گفت: ماهواره پیام پس از جدا شدن از ماهواره‌بر با ما ارتباط برقرار کرد. مرتضی براری افزود: این اولین تجربه کشور ما به‌این شکل و اندازه بود. هم طراحی و هم ساخت ماهواره کاملا توسط متخصصان داخلی انجام شد. این ماهواره قرار بود سال ۸۷ با همکاری دیگر کشورها و با پرتابگر خارجی پرتاب شود که تا سال ۹۱ امکان‌پذیر نشد. از همین‌رو متخصصان ما با غیرت خودشان کار طراحی و ساخت را آغاز کردند و روی پای خود ایستادند. وی افزود: اکنون در مسیر توسعه این فناوری هستیم. با توجه به اینکه حوزه فضا بسیار پیچیده است، ممکن است تجربیات غیرمنتظره‌ای اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان فضایی همچنین گفت: ماهواره پیام در مرحله اول و دوم با موفقیت فعالیت کرد. در مرحله آخر باید برای رسیدن به مدار، شتاب خاصی به ماهواره منتقل می‌شد که این شتاب حداقل لازم را نداشت. وی افزود: متخصصان تلاش می‌کنند این مساله را حل کنند و اکنون تیمی در حال بررسی دلایل این نقص فنی هستند. براری اظهار کرد: ماهواره پیام پس از جدا شدن از ماهواره‌بر با ما ارتباط برقرار کرد. یعنی جی‌پی‌اس ماهواره فعال شد و موقعیت را برای ایستگاه زمینی ارسال کرد. ما شاهد بودیم ماهواره فعال شده است. وی افزود: همچنین تیم متخصص در حال بررسی هستند که ببینند موقعیت دقیق مکانی ماهواره کجا است. اینکه ماهواره سقوط کرده یا احیانا در کجا ممکن است سقوط کند، در دست بررسی است.

رئیس سازمان فضایی همچنین با اشاره به ماهواره دوستی که توسط محققان دانشگاه شریف ساخته شده و به‌زودی قرار است پرتاب شود، گفت: دوستی نیز از مدت‌ها پیش تست سازگاری با پرتابگر را آغاز کرده و موفقیت‌آمیز بوده است. تاریخ دقیق پرتاب آن را به‌زودی اعلام می‌کنیم. این ماهواره قرار است در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. ماندگاری آن ۴۵ روز است و ماهواره تحقیقاتی است. وی افزود: این ماهواره نیز با پرتابگر کاملا بومی به فضا پرتاب می‌شود. براری اضافه کرد: در حال حاضر ماهواره‌های «ظفر» و «ناهید ۲» در حال تکمیل هستند و ماهواره «ناهید ۱» نیز به پایان رسیده است.