ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه کسب‌وکارهای دیجیتال توسکا، با بیان اینکه ما معتقدیم که پلت‌فرم‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای و بهداشتی - آموزشی تجارتی و پولی بانکی باید در کشور تقویت شوند زیرا آینده مرزهای مجازی کشور را این پلت‌فرم‌ها تعیین می‌کنند، گفت: پلت‌فرم‌های رسانه‌ای که پیام‌رسان‌ها بخش مهمی از آن هستند، در دنیا توسعه بیشتری پیدا کرده و در کشور ما شاید تنها پلت‌فرمی باشد که نزدیک به ۵۰ میلیون شهروند از آن استفاده می‌کنند. در اولویت ماست که این پلت‌فرم ملی شود و بخش اعظم کشور ما از پلت‌فرم‌های داخلی استفاده کنند. حرکتی را از سال گذشته شروع کرده‌ایم و امیدواریم ظرف امسال و سال آینده به نقاط خوبی برسیم.

وی درباره‌ جداسازی هاتگرام و طلاگرام از تلگرام توضیح داد: بنای ما این است که در کشور بخش بزرگی از جامعه از پلت‌فرم‌های ملی و بومی استفاده کنند؛ در رسانه هم اعتقادمان این است که مردم باید نیازهای پیام‌رسانی خود را چه در حوزه رسانه و چه ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از طریق پلت‌فرم‌های داخلی انجام دهند. در سیاستی که اتخاذ شد شورای‌عالی فضای مجازی سندی برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی تصویب کرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در دوران گذار برای اینکه به این سمت برویم که این پیام‌رسان‌ها بخش بزرگ جامعه را در اختیار بگیرند، مهلتی به دو پیام‌رسان واسط دادیم که در این دوران به خودکفایی برسند. قرار بوده تا آخر آذر این اتفاق بیفتد و امیدوارم آنها به خودکفایی برسند و ما دیگر سیاست حمایتی خود را از آنها قطع خواهیم کرد. پس از این تاریخ هم پیام‌رسان مسدود نمی‌شود اما باید بتواند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهد.

سهم ناچیز از درآمد ICT در دنیا

فیروزآبادی با بیان اینکه بزرگ کردن فضای واقعی از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد، افزود: فضای مجازی باعث بسط سپرهای زندگی شد. توسعه سپرهای رسانه، اطلاع‌رسانی، بانکی، تجارتی، آموزشی، سلامت و بهداشت و حمل و نقل توسط فضای مجازی مبتنی بر تکنولوژی است. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ نیز پنج شرکت اول دنیا از لحاظ اندازه شرکت‌های مبتنی بر فضای مجازی یعنی اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک و آمازون هستند. وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بیان کرد: یکی از مشکلات این است که ما تناسب نداریم. در حال حاضر از ۴۰۰۰ میلیارد دلار درآمد ICT در دنیا سهم یک درصدی هم نداریم. البته این موضوع از این جهت خوب است یعنی اقتصاد دیجیتال ما جای توسعه دارد. مشکل دیگر این است که ما توازن نداریم. ۶۲ درصد بخش اقتصاد دیجیتال در دست اپراتورهاست، در حالی که باید ۳۰ تا ۳۲ درصد باشد و جامعه مدنی در قالب استارت‌آپ‌ها باید به سمتی حرکت کند که این عدد متوازن شود، این استراتژی را اپراتورهای بزرگ دنیا هم پیش گرفته‌اند.