«نینتندو» برند اول بازار کنسول بازی می‌شود

به این ترتیب کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که شرکت نینتندو ۳/ ۱۷ میلیون دستگاه کنسول سوئیچ را در سال ۲۰۱۹ به سراسر جهان صادر کند. این در حالی است که سونی در سال آینده میلادی ۱/ ۱۷ میلیون دستگاه کنسول PS۴ و PS۴ Pro را صادر خواهد کرد. شرکت بزرگ مایکروسافت با فروش ۱۰ میلیون دستگاه کنسول ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان‌ایکس در سال آینده، همچنان جایگاه سوم را در اختیار خواهد داشت. به‌طور کلی اما تحلیلگران معتقدند که بازار جهانی کنسول‌های بازی در سال ۲۰۱۸ عملکرد خوب و قابل قبولی داشته و میزان فروش جهانی این بازار در این سال به ۱/ ۴۶ میلیون دستگاه خواهد رسید که این بالاترین میزان فروش این بازار از سال ۲۰۱۰ خواهد بود.

بررسی‌های Strategy Analytics نشان می‌دهد که شرکت سونی همچنان از نظر تعداد کنسول‌های بازی در حال استفاده و فعال رهبر این بازار است. این شرکت نزدیک به نیمی از کنسول‌های بازی در حال استفاده دنیا را در اختیار دارد؛ به این معنی که ۸۴ درصد از همه کنسول‌های بازی در حال استفاده در جهان یکی از کنسول‌های PS۴ و PS۴ Pro هستند. همچنین کارشناسان معتقدند که مالکیت کنسول‌های بازی دوباره در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب ۴۵ درصد از خانه‌های آمریکای شمالی و ۲۰ درصد از خانه‌های اروپای غربی در حال حاضر دست کم یک کنسول بازی دارند.

کارشناسان انتظار دارند که ارزش بازار جهانی خرده فروشی کنسول‌های بازی در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶/ ۷ درصدی، به ۴/ ۱۵ میلیارد دلار برسد. با این حال اما پیش‌بینی می‌شود که درآمد جهانی این بازار در سال ۲۰۱۹ کاهش ۱۰درصدی داشته باشد که این به دنبال کاهش میزان صادرات جهانی و قیمت محصولات رخ خواهد داد.  با این حال اما کارشناسان Strategy Analytics پیش بینی کرده‌اند که میزان درآمد این بازار تا سال ۲۰۲۳ به سطح درآمد قابل قبول سال ۲۰۱۸ برسد. آنها معتقدند که این موضوع به دنبال معرفی نسل جدید سیستم‌ها و کنسول‌های بازی مانند PS۵ و به روزرسانی کنسول‌های ایکس‌باکس و سوئیچ، اتفاق می‌افتد.  «دیوید واتکینز» یکی از کارشناسان Strategy Analytics در این مورد می‌گوید: «برخلاف بعضی پیش‌بینی‌ها، بازار جهانی کنسول‌های بازی تلویزیونی همچنان در شرایط خوبی قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که این بازار در چند سال آینده سقوط خواهد کرد و این به خاطر ظهور پدیده‌های جدیدی مانند بازی‌های مبتنی بر کلاد، حاکمیت دستگاه‌های موبایل و ورود تکنولوژی واقعیت مجازی خواهد بود. با این همه اما این بازار همچنان روند منطقی و عادی را دنبال می‌کند. در واقع باید گفت که بازار کنسول‌های بازی تلویزیونی حالا در ششمین دهه حضورش، همچنان با چالش ضعف‌ها و محدودیت‌های مربوط به پلت‌فرم‌های بازی جایگزین درگیر است و این موضوع در نهایت باید مرتفع شود تا این بازار بتواند به حیات خود ادامه بدهد.»