موضوع طرح جدایی گذرگاه بین‌الملل اینترنت از دولت و تحویل آن به نیروهای مسلح (سازمان پدافند غیرعامل) چند روزی است که در فضای مجازی منتشر شده و گفته می‌شود که این موضوع به درخواست نصرالله پژمانفر در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و به بررسی گذاشته شده است. این پیشنهاد مطابق با ماده ۱۲ طرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شده که درآن آمده است مدیریت گذرگاه بین‌الملل اینترنت از مسوولیت شرکت ارتباطات زیرساخت جدا و در اختیار نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل قرار گیرد. در این زمینه تاکنون وزارت ارتباطات، نظر رسمی خود را اعلام نکرده است. اما حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه توییتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. وی نوشت: «در مورد طرح سلب اختیار گذرگاه اینترنت از دولت، وزارت ارتباطات در جلساتی، دلایل قانونی و فنی مخالفت خود را اعلام کرده است.» فتاحی افزود: «با احترام به شأن قانون‌گذاری مجلس، ما مجری قانون خواهیم بود. اما نباید در زمانی که به دنبال رفع انحصار و تقویت اقتصاد مقاومتی هستیم، انحصار‌ رخ دهد.»

خروج ۵ پیام‌رسان‌ داخلی از چتر حمایتی دولت

همچنین معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد با اشاره به اینکه در حوزه فنی حمایت از پیام‌رسان‌های بومی یکسری تکالیف به وزارت ارتباطات محول شده است، گفت: ٥ میلیارد تومان وام از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات به هر یک از این پیام‌رسان‌ها اختصاص پیدا کرد و ما سعی کردیم شرایط سختی برای این تسهیلات نگذاریم، چراکه تنها ٢ شرکت از ٧ شرکت پیام‌رسان، دارای پشتوانه دولتی هستند و سایر آنها شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان هستند که نیاز به حمایت دارند. فتاحی گفت: با انتخاب مرکز ملی فضای مجازی، ۵ پیام‌رسان بومی از میان ٧ پیام‌رسان فعلی، از گردونه حمایت حذف و حمایت از ۲ پیام‌رسان دیگر ادامه می‌یابد. وی افزود: البته این یک رویه بوده که در ابتدا ٧ پیام‌رسان را معرفی کرده و از میان آنها، موفق‌ترین‌ها را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل هم اکنون صحبت بر سر این است که دو پیام‌رسان انتخاب و حمایت از آنها ادامه یابد.

رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: بقیه پیام‌رسان‌ها از گردونه حمایت حذف خواهند شد. به این معنی که فعالیت می‌کنند اما دیگر در چارچوب حمایتی وزارت ارتباطات قرار ندارند چرا که هر توانمندی که داشتند در این بازه زمانی به نمایش گذاشتند. حتی برخی از مدیران این پیام‌رسان‌ها خودشان به این جمع‌بندی رسیدند که کار را ادامه ندهند. وی گفت: اگرچه ممکن است حتی مدیرانشان بگویند نه و ما هستیم. اما آنچه برداشت شخصی من از جلسات مداوم با آنها است، این نکته است که بعضی از پیام‌رسان‌ها توان حضور در سطح بالا را ندارند یا اگر ادعا می‌کنند که توانش را دارند جذب تنها ٢٠٠ هزار کاربر در مدت ١٠ ماه نشان می‌دهد که این توانایی وجود ندارد و ادامه دادنشان به صلاح نیست.

 فتاحی با بیان اینکه نتیجه این تصمیم‌گیری از سوی مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌شود، اظهار کرد: نکته مهم این است که مشکل پیام‌رسان‌های بومی مسائل فنی نیست و مشکلات فنی به راحتی قابل حل هستند. اگر کاربر بازخورد مثبت به یک سرویس دهد، باگ‌های فنی قابل برطرف شدن هستند. اما موضوع این است که کاربر باید به این باور برسد که امروزه دیگر با وجود قوانین محکم، تعدی به حریم خصوصی کاربر در فضای مجازی معنی ندارد و ذهنیتی که امروز درست شده است باید در عمل اصلاح شود.