یکپارچه‌سازی مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی

اخیرا بازگشایی دفتر شرکت تاکسی آنلاین اسنپ در کرمان موجب برخورد فیزیکی و وارد آمدن خسارت‌هایی به این کسب‌وکار اینترنتی شد. پس از آن مشخص شد که حمله‌کنندگان به دفتر اسنپ برخی مدیران و رانندگان آژانس‌های شهری بودند. پس از این اقدام هم بود که محمد مهدی‌نژاد، رئیس سازمان تاکسیرانی کرمان در این رابطه گفت که اسنپ مجوز نرم‌افزاری را از وزارت صنعت و معدن دریافت کرده؛ اما هنوز مجوز حمل‌ونقل درون شهری از سازمان تاکسیرانی نداشت و به‌صورت غیرمجاز و خودسرانه اقدام به جذب راننده کرده بود.

حالا اما رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید که با تشکیل این اتحادیه صدور مجوز برای کسب‌وکارهای اینترنتی برعهده این اتحادیه است و برخی کسب‌وکارهای اینترنتی که پیش از این از اتاق اصناف مجوز کسب دارند بعد از انقضای آن باید از اتحادیه جدیدالتاسیس مجوز بگیرند. کرمی از لزوم اخذ مجوز برای تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی در این اتحادیه خبر داد و گفت: «با تشکیل این اتحادیه تمام کسب‌وکارهایی که در فضای اینترنت قصد فعالیت دارند باید از این اتحادیه مجوز بگیرند و مجوز ارائه‌شده از سوی این اتحادیه تمام موضوعات قانونی لازم برای فعالیت در اینترنت را دربرخواهد گرفت» به گفته او کسب‌وکارهایی که قصد دارند هم در فضای مجازی و هم به صورت فیزیکی فعالیت کنند باید برای بخش فعالیت فیزیکی خود از اتحادیه صنف مربوطه نیز مجوز بگیرند. به گزارش خبرگزاری فارس، کرمی تاکید می‌کند که در حال حاضر برخی کسب‌وکارهای اینترنتی ایران از اتاق اصناف مجوز دارند که پس از انقضای مجوز باید مجوز جدید از این اتحادیه بگیرند.

رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی مهم‌ترین اقدام اتحادیه تازه‌تاسیس را مشخص کردن حدو مرز کسب‌وکارهای سنتی از فیزیکی عنوان کرد و گفت: موضوعات دیگری از جمله بیمه و مالیات کسب‌وکارهای اینترنتی در دستور کار اتحادیه قرار دارد. وی بر لزوم مشخص کردن حدومرزهای کسب‌وکارهای سنتی و اینترنتی تاکید کرد و گفت: «در پیشنهادهایی که به هیات عالی نظارت ارائه خواهد شد مرز فعالیت‌ها را مشخص می‌کنیم و برای مثال با قوانین فعلی یک اتحادیه سنتی با قوانین خودشان دفتر یک کسب‌وکار اینترنتی را در شهری می‌بندند و هفته بعد ما با قوانین خودمان آن دفتر را باز می‌کنیم که با مشخص شدن مرز فعالیت‌ها از این موضوعات عبور خواهیم کرد.»

کرمی درباره اینکه درگذشته کسب‌وکارهای فیزیکی هر اتحادیه‌ای که به صنف خود مجوز فعالیت می‌داد وظیفه نظارت را هم برعهده داشت و در رده بالاتر بازرسی اصناف و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده بر فعالیت اصناف فیزیکی نظارت می‌کرد حالا اما با تشکیل اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی وضعیت نظارت بر فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین و پیگیری شکایت مردم از این کسب‌وکارها با چه نهادی خواهد بود، اظهار کرد: «در حال حاضر نظارت بر فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی به اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نمی‌آید و از سمت نماد اعتماد الکترونیکی پیگیری می‌شود که در پیشنهادهایی که به هیات عالی نظارت ارائه می‌کنیم این موضوع دیده می‌شود که نظارت و پیگیری شکایت از فعالیت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در همین اتحادیه به صورت یکپارچه انجام شود.»