تکنولوژی در خدمت دوستداران کاغذ

دنیای اقتصاد: شکی نیست که با توسعه تکنولوژی و ورود وسایل و ابزار مختلف به بازار، رنگ کاغذ در زندگی روزمره ما کمتر شده اما این اختراع ارزشمند بشر هنوز طرفداران خود را دارد و از دنیای مدرن امروز حذف نشده است. حتی بسیاری از افراد با ایده حذف کاغذ کاملا مخالف هستند. به هر حال کاغذ و قلم حس نوستالژی و خاص خود را دارد، بوی کاغذ تازه و کشیده شدن توپک جوهر خودکار یا قلم روی فیبر استثنایی آن، انگشت‌های جوهری، خطاطی زیبا و... مواردی هستند که نوشتار با قلم و کاغذ را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند. با وجود اینکه هنوز کاغذ در دسترس همه قرار دارد، اما تبلتی طراحی شده به نام reMarkable که ۵۹۹ دلار قیمت و ۳۵۰ گرم وزن دارد و تلفیق دلنشینی از تکنولوژی و ابزار سنتی نوشتار با کاغذ و قلم است. نوشتار با این تبلت با جوهر الکترونیک صورت می‌گیرد، ابعاد یک کاغذ A۴ را دارد و دقیقا حس نوشتار روی کاغذ واقعی را به کاربر القا می‌کند.

E-Ink یا جوهر الکترونیک، عنصر اصلی در تمام دستگاه‌های کتابخوانی است که حس استفاده از کاغذ را تداعی می‌کند. درست مانند نوشتار روی کاغذ، متون نوشته شده روی صفحات این نوع کتابخوان‌ها در نور روز یا زیر نور مصنوعی یک لامپ، به وضوح قابل خواندن هستند. بیشتر شرکت‌های سازنده کتابخوان مانند آمازون و کوبو در محصولات خود از تکنولوژی نور LED استفاده می‌کنند تا متون، حتی بدون وجود نور محیطی نیز قابل خواندن باشند. جوهر الکترونیک نیز راه‌حل کارآمد و به صرفه دیگری برای کتابخوانی و نوت‌برداری با تبلت است زیرا دستگاه‌های مجهز به جوهر الکترونیک یا E-ink قادر هستند با یک بار شارژ، هفته‌ها کارآیی داشته باشند.

در تبلت «ریمارکبل»، تکنولوژی جوهر الکترونیک ارتقا یافته و همین نکته است که این دستگاه را از دیگر نمونه‌های مشابه در بازار جدا می‌کند. برای اعمال هر تغییر در دستگاه‌های ای- اینک ابتدایی، صفحه باید مدام رفرش شود که همین مساله نوعی محدودیت تکنیکال ایجاد می‌کند، اما ریمارکبل به کمک زمان جواب‌دهی (Refresh Rate) تا ۱۰۰میلی ثانیه، حتی ۲۰میلی ثانیه از دستاورد شرکت اپل با اپل پنسیل و آی‌پد نیز جلوتر است. سرعت جوابدهی بالای دستگاه به نوشتار با قلم مخصوص، حس واقعی نوشتن روی کاغذ را تداعی می‌کند و کاربر دقیقا همزمان با نوشتن، متن خود را می‌بیند. تبلت ریمارکبل، با طراحی و رنگ سفید خود کاملا حس استفاده از یک کاغذ را خلق می‌کند. صفحه نمایش ۱/ ۱۰ اینچی این تبلت نیز با حاشیه سفید پوشانده شده و در زیر صفحه سه دکمه مربع شکل وجود دارد که دکمه‌های سمت چپ و راست مخصوص هدایت صفحات و دکمه وسطی دکمه خانه است. ریمارکبل نام خاصی به روی دکمه‌ها نگذاشته تا حس استفاده از کاغذ مختل نشود.

دکمه‌ای دیگر در بالای دستگاه وجود دارد که برای روشن و خاموش کردن دستگاه است. برای روشن کردن یک دستگاه خاموش تقریبا ۱۰ثانیه زمان لازم است. ریمارکبل با قلم مخصوص خود عرضه می‌شود اما صفحه استفاده از منو انعطاف‌پذیر است و می‌توانید با انگشت یا هر مارکر دیگری از آن استفاده کنید اما برای نوشتن تنها قلم مخصوص دستگاه عمل می‌کند. قلم مخصوص احتیاجی به شارژ و باتری ندارد، به صورت خودکار با دستگاه سینک می‌شود و تنها با تماس با صفحه نمایش، شارژ مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. تبلت ریمارکبل با تعدادی برنامه دسکتاپ و موبایل مانند ویندوز ۱۰ و آی‌فون ۷ نیز سینک می‌شود که دسترسی به فایل‌های موجود روی تبلت را راحت‌تر می‌کند. این تبلت ۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد که قاعدتا می‌تواند صدها هزار صفحه نوشتار باشد.

تبلت ریمارکبل با یک بار شارژ حدودا ۵ روز قابل استفاده است و تا ۳ هفته‌ نیز در حالت آماده روشن باقی می‌ماند که زمان بسیار چشمگیری برای یک تبلت محسوب می‌شود. سازندگان این تبلت قابلیت‌هایی نیز در دست توسعه دارند مانند تشخیص دستخط، به اشتراک‌گذاری زنده متون با لینک وب و پشتیبانی از ابزار نوت‌برداری ساخت شرکت‌های دیگر که تمام این قابلیت‌ها احتمالا تا سال دیگر به این دستگاه اضافه خواهند شد. با تجربه‌ای که تبلت ریمارکبل از نوشتن برای کاربر ارائه می‌دهد و همچنین طول عمر باتری بالای دستگاه، این تبلت برای کسی که به دنبال ابزاری مشابه کاغذ و قلم واقعی برای نوشتار می‌گردد، می‌تواند بسیار مناسب باشد. مواردی مانند قیمت نسبتا بالا، فقدان برنامه‌های مختلف، تک‌کاره بودن و ضخامت دستگاه می‌تواند دلایلی باشد که کاربران خرید محصول جامع‌تری مانند آی‌پد را بیشتر ترجیح دهند.