سورپـرایـز «اپل» عکس: AP

دنیای اقتصاد: اپل سه‌شنبه شب طیف متنوعی از محصولات را به بازار معرفی کرد که مشهورترین و پرسروصداترین آنها آی‌فون‌های جدید این شرکت بودند. در ۱۰ سالگی معرفی آی‌فون، اپل همچنان که پیش‌بینی می‌شد پرچمدار و یک محصول منحصر به فرد با دیزاین متفاوت معرفی کرد که حالا مطمئن هستیم نام آن X (در الفبای یونانی X به صورت ۱۰ خوانده می‌شود) یا آی‌فون ۱۰ است. در کنار این اپل آی‌فون ۷ خود را نیز به‌روز کرد اما به جای آنکه بر اساس سنت خودش نام این محصول بسیار مشابه به آی‌فون ۷ را آی‌فون ۷ اس یا ۷ اس پلاس بگذارد آن را آی‌فون ۸ نامید. از سوی دیگر اپل با انتخاب نام آی‌فون ۱۰ (که اشاره‌ای به دهمین سالگرد عرضه آی‌فون است) عملا نام آی‌فون ۹ را نیز نادیده گرفت.

این مجموعه نامگذاری تا اندازه‌ای عجیب و غریب در میان هیاهوی محصولات جدید و امکانات آنها تقریبا گم شد، برخی از پیش‌بینی‌های قبل از مراسم درست از آب در آمد مثلا مشخص شد تصویر آی‌فون ۱۰ دقیقا همان چیزی است که پیش از آن لو رفته بود یا امکان شارژ بی‌سیم. همچنین مشخص شد برخی از ویژگی‌های لو رفته دیگر نیز اساسا صحت ندارد یا حداقل در نسخه نهایی مورد تایید قرار نگرفته است. مثلا برخلاف شایعات زیاد مشخص شد نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آی‌فون ۸ و آی‌فون ۱۰ وجود نخواهد داشت یا رنگ جدیدی برای آی‌فون ۸ در دسترس نخواهد بود. به همین دلیل مشخص شد قیمت ۱۲۰۰ دلاری برای آی‌فون ۵۱۲ گیگابایتی نیز عملا شایعه است و گران‌ترین آی‌فون یعنی آی‌فون ۱۰ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۴۹ دلار قیمت دارد. اپل در مهم‌ترین روز خود در طول سال برخی محصولات دیگر خود از جمله ساعت هوشمند و اپل تی وی‌اش را نیز ارتقا داد.

سالن استیو جابز و آی‌فون 10

قطعا سالن زیبای استیو جابز در مقر جدید اپل خود یکی از رونمایی‌های مهم این شرکت بود. دیزاین ساده و تمام شیشه دیواره‌های این سازه چشم تمام نمایندگان رسانه‌ها را خیره کرد. این مفهوم تمام شیشه همان چیزی بود که در پرچمدار جدید نیز دیده می‌شد. حذف تمامی حاشیه‌ها از آی‌فون یک صفحه نمایش بزرگ ساخته است. صفحه نمایشی که برای اولین بار اپل از تکنولوژی OLED (تکنولوژی که رقبای این شرکت مانند سامسونگ سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند) بهره گرفته و نام آن را سوپررتینا گذاشته است. صفحه نمایش ۸/ ۵ اینچی که مدیران اپل دقایق زیادی صرف تعریف و تمجید کیفیت آن کردند و البته گفته می‌شود به دلیل اینکه تعداد قابل توجهی از آن ساخت شرکت سامسونگ است افزایش قیمت آن باعث رشد قابل توجه قیمت آی‌فون ۱۰ شده است. رزولوشن این نمایشگر ۸/ ۵ اینچی ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل و تراکم پیکسلی آن ۴۵۸ پیکسل در اینچ است.

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این صفحه نمایش حذف دکمه Home از جلوی آن و اختصاص بخش عمده فضا به نمایشگر است. اپل به جای حذف این دکمه که از آن برای شناسایی اثر انگشت فرد هم استفاده می‌شد تکنولوژی FaceID یا تشخیص چهره را معرفی کرد. هرچند تکنولوژی تشخیص چهره پیش از این نیز در محصولات دیگری به کار رفته، اما نکته مهم امنیت پایین آن در مقایسه با تکنولوژی اثر انگشت است. اپل به این منظور تلاش کرد تفاوت‌ محصول خود را با سایر محصولات به رخ بکشد و توضیح داد الگوی ثبت شده از طریق امواج مادون قرمز از چهره هر فرد شامل ۳۰ هزار نقطه منحصر به فرد است که با تطبیق دادن با چهره شخص باعث باز شدن قفل گوشی می‌شود. سرعت کل این فرآیند در حد نگاه کردن به گوشی است و بسیار سریع انجام می‌شود. اپل برای عملیات پردازش جزئی تصویر از پردازنده جدید A۱۱ روی این گوشی بهره گرفته که مدلی از یادگیری ماشینی را در خود دارد و همین باعث می‌شود که دستگاه چهره فرد را با عکس یا ماسکی که از روی چهره‌اش ساخته شده، اشتباه نگیرد. به گفته اپل امکان اشتباه در این سیستم یک به میلیون است در حالی که امکان اشتباه در اثرانگشت ۱ به ۵۰۰ هزار است. به گفته اپل حتی اگر چهره خود را تغییر دهید یا کلاه و عینک داشته باشید این سیستم شما را به خوبی شناسایی می‌کند. امکان اتصال به شارژر بی‌سیم از دیگر قابلیت‌های این گوشی است امکانی که شایعه آن تقریبا از یک سال قبل شنیده می‌شد. آی‌فون ۱۰ ‌ای با این ویژگی‌ها و برخی ویژگی‌های جزئی‌تر توجه بسیاری را در بین رسانه‌ها و طرفداران اپل به خود جلب کرد. پیش‌فروش آی‌فون ۱۰ از ۵ آبان شروع می‌شود و تحویل آن از ۱۲ آبان امسال آغاز خواهد شد.

آی‌فون 8 و 8 پلاس

اگر حاضر باشید ۹۴۹ دلار برای آی‌فون ۸ بدهید آیا بهتر نیست ۵۰ دلار بیشتر بدهید تا آی‌فون ۱۰ را (ولو با ظرفیت پایین‌تر) بخرید؟ این همان پرسشی است که بسیاری از زمان معرفی آی‌فون ۱۰ و ۸ پلاس می‌پرسند. در واقع اپل در این دوره دو مدل آی‌فون به‌عنوان پرچمدار معرفی کرده و هرچند آی‌فون ۸ در واقع همان ۷ اس است (آی‌فون ۸ پلاس هم همان آی‌فون ۷ اس پلاس) اما نکته این است که یک گوشی با چهره جدیدتر و قابلیت‌های بهتر به بازار عرضه شده که طبیعتا طرفداران اپلی را که حاضر به دادن حدود ۹۰۰ دلار باشند مجاب می‌کند نسخه بهتر را در دست بگیرند. از همین رو بسیاری پیش‌بینی می‌کنند آی‌فون ۸ و ۸ پلاس از همین آغاز شانسی برای موفقیت ندارد هرچند هر دو نسخه آی‌فون بهبود یافته مدل قبلی هستند و به خصوص از امکان شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند. اپل در بخش دوربین تغییراتی را نسبت به مدل پارسال اعمال کرده است. با اینکه لنز پشتی همچنان ۱۲ مگاپیکسل است، اما از فیلترهای رنگی متنوع، سنسور و یک ویژگی نرم‌افزاری جدید برای تنظیم آسان‌تر افکت‌های نور بهره می‌برد. ضمنا فیلمبرداری در حالت آهسته (اسلو موشن) با کیفیت ۱۰۸۰p هم با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه امکان پذیر خواهد بود. یعنی دقیقا دوبرابر نرخ فریم دوربین آی‌فون ۷. آی‌فون۸ و آی‌فون ۸ پلاس از پردازنده جدید ۶۴ بیتی A۱۱ Bionic ۶ هسته‌ای بهره می‌برند که سرعت عملکرد آن ۳۰ درصد بالاتر از پردازنده A۱۰ آی‌فون ۷ است و همچنین مصرف باتری آن بسیار کمتر از مدل سال گذشته خواهد بود. عرضه این دو گوشی از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود.

اپل واچ 3

درست یک سال پس از معرفی اپل واچ سری ۲، امسال هم کمپانی اپل سنت هرساله خود را حفظ کرد و از اپل واچ سری ۳ رونمایی کرد. اپل واچ۳ از لحاظ ظاهری مشابه نسل قبلی است اما یک تفاوت عمده بین این ۲ مدل وجود دارد و آن پشتیبانی اپل واچ ۳ از شبکه LTE است. این یعنی کاربران با استفاده از این اسمارت‌واچ جدید اپل می‌توانند بدون نیاز به آی‌فون و از طریق سیم کارت با مخاطبان خود تماس برقرار کنند. به‌نظر می‌رسد فانتزی‌های قدیمی کم کم در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند. پشتیبانی از LTE و UMTS ویژگی‌های اصلی اپل واچ۳ محسوب می‌شوند. با استفاده از این دو ویژگی کاربران می‌توانند به‌راحتی تماس برقرار کرده و موزیک‌های مورد علاقه خود را مستقیما از سرویس اپل موزیک روی این ساعت پلی کنند. ضمنا به‌لطف به‌کارگیری پردازنده دوهسته‌ای جدید و ارتقای سیستم داخلی، سرعت عملکرد اپل واچ۳ نسبت به مدل سال گذشته با افزایش همراه شده است. از دیگر ویژگی‌های اپل واچ ۳ هم می‌توان به سیستم قدم شمار دقیق‌تر اشاره کرد.از آنجایی که شرکت اعلام کرد ظرفیت باتری اپل واچ۳ تغییری نکرده، پس در حالت استفاده از ویژگی‌های مختلف این دستگاه احتمالا تا ۱۸ساعت به شارژ مجدد نیازی نخواهید داشت. ضمنا عملکرد سیستم جی‌پی‌اس هم بدون تغییر باقی مانده است.اپل در سری جدید اپل واچ تاکید خیلی بیشتری روی بخش تناسب اندام و سلامتی داشته است. برای مثال هر مرتبه که دستتان را بلند می‌کنید تا ساعت را نگاه کنید، می‌توانید ضربان لحظه‌ای قلبتان را هم مشاهده کنید.

خوشبختانه به‌رغم پشتیبانی اپل واچ جدید از سیم کارت و به‌کارگیری مودم LTE، این اسمارت‌واچ از لحاظ سایز هیچ تغییری نکرده است چراکه آنتن سیم‌کارت در اصل درون صفحه‌ نمایش جای داده شده است. ضمنا اپل با به‌کارگیری چیپ‌های سریW۲ در اپل واچ۳ ادعا می‌کند که بلوتوث و وای‌فای این گجت در مقایسه با نسل‌های قبلی مصرف باتری خیلی کمتری خواهند داشت. چیپ سری W۱ ابتدا در ایرپادهای اپل به‌کارگرفته شده بود.اپل واچ۳ با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری فضایی (Space Gray) و نسخه سرامیکی آن در رنگ‌های سفید و مشکی عرضه خواهد شد. ضمنا اپل از یک مدل بند اسپرت و زیبای جدید هم برای اپل واچ رونمایی کرد. اپل واچ سری۳ مجهز به مودم LTE با قیمت ۳۹۹ دلار و مدل فاقد مودم LTE با قیمت ۳۲۹ دلار عرضه خواهد شد.در بخش سیم کارت هم اپل واچ از سیم‌کارت‌های مدل E-sim پشتیبانی می‌کند که شماره آن با شماره سیم‌کارت مورد استفاده کاربر روی آی‌فون تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین از این نظر کاربران نگران استفاده از ۲ شماره تلفن متفاوت نخواهند بود. در حال حاضر شرکت AT&T پشتیبانی از این نوع سیم‌کارت‌ها را برای استفاده روی اپل واچ آغاز کرده است.پیش فروش اپل واچ۳ از ۲۴ شهریور و عرضه رسمی آن از ۳۱شهریور آغاز خواهد شد.

چه بر سر آی‌فون ۹ آمد؟

همان‌طور که می‌دانید اپل در مراسم رونمایی از محصولات جدید از «آی‌فون‌ایکس» یا همان آی‌فون 10 رونمایی کرد. این پرچمدار جدید و بی‌نظیر اپل چند هفته پس از عرضه «آی‌فون8»، یعنی از اواسط آبان به بازار عرضه خواهد شد. اپل در این مراسم اعلام کرد که نام اصلی آی‌فون‌ایکس در اصل «آی‌فون 10» خواهد بود چرا که این آی‌فون در اصل تداعی‌کننده 10 سال حضور قدرتمند اپل در رده برترین اسمارت‌فون‌های جهان است. ضمنا در مراسم اپل از آی‌فون 8 هم رونمایی شد و به این نتیجه می‌رسیم که در این میان کلا از آی‌فون 9 چشم پوشی شده است. حال تکلیف آی‌فون 9 مجهول چیست؟ با توجه به مراسم رونمایی اپل متوجه شدیم، نسخه «اس» حداقل برای امسال از روی آی‌فون حذف شده است که دلیل آن هم خیلی عجیب نیست. سامسونگ چند ماه پیش از گلکسی‌اس8 رونمایی کرد و 24 شهریور هم گلکسی‌نوت 8 را به‌بازار عرضه خواهد کرد. با توجه به این دو رقیب اصلی اپل در این بخش، به‌نظر هم می‌رسید استفاده از نام‌های «7اس» و«7اس پلاس» خیلی مناسب این رقابت نباشد و استفاده از عدد 8 برای آی‌فون‌های جدید را می‌توان یک ترفند زیرکانه و کاملا هوشمندانه از سوی اپل دانست.

حال باید دید برنده رقابت بین 8‌های پرچمدار اپل و سامسونگ کدام یک خواهد بود. استفاده از نام آی‌فون ایکس در تصاویر معرفی آی‌فون هم می‌تواند در منحصربه‌فرد کردن این آی‌فون در مقایسه با آی‌فون 8 و دیگر رقبا هم بسیار تاثیرگذار باشد. با اینکه تیم کوک در مراسم اپل این آی‌فون را با نام آی‌فون 10 معرفی کرد، اما همانطور که در تصاویر تبلیغاتی می‌بینیم، نام این اسمارت‌فون همان آی‌فون ایکس نوشته شده است و این اختیار را به طرفداران داده که آن را همان آی‌فون‌ایکس که بسیار منحصربه‌فرد است، بنامند. این ترفند در گذشته توسط مایکروسافت هم با معرفی ویندوز 10 اجرا شده بود. این حرکت مایکروسافت بیشتر از همه کاربران ویندوز 7 را که علاقه زیادی به ارتقای سیستم‌عامل خود به ویندوز 8 نداشتند به نصب و استفاده از ویندوز 10 ترغیب می‌کرد. کاربران هم وقتی دیدند که به آسانی می‌توانند ویندوز خود را از 7 به 10 آپگرید کنند، سریعا این کار را انجام دادند و مایکروسافت بدون عرضه ویندوز9، موفق شد ویندوز 10 را به محبوبیت فراوانی برساند. حال اپل هم دقیقا از همین ترفند برای تشویق کاربران و طرفداران آی‌فون استفاده کرده است و انتظار می‌رود به موفقیت چشمگیری در این بخش دست پیدا کند. احتمالا این اقدام اپل در نام‌گذاری متفاوت آی‌فون‌ها در سال‌های آینده جذاب‌تر هم می‌شود و گمان می‌رود سال آینده شاهد رونمایی از آی‌فون 8اس یا آی‌فون9 یا حتی آی‌فون «ایکس اس» باشیم.

طعم«سیب» به کام بورس‌ها نبود

سورپـرایـز «اپل»

سورپـرایـز «اپل»