آغاز به‌کار اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

دنیای اقتصاد: اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در نهایت با برگزاری انتخابات و تعیین اعضای هیات‌مدیره اولین گام خود را برداشت. پیش از این اتحادیه‌های صنفی و بخشی از کسب‌وکارهای مجازی در اصناف و بخش خصوصی منتقد تشکیل این اتحادیه بودند اما حالا با تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت و با اعطای مسوولیت آن به اتاق اصناف ایران کار عضو گیری و شروع فعالیت و روند ثبت رسمی این اتحادیه نوپا آغاز شده است.

به گفته رضا الفت‌نسب، یکی از اعضای جدید هیات‌مدیره این اتحادیه، تشکیل آن بر اساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی برای صدور جواز کسب به کسب‌وکارهای مجازی است که انجام شده و دولت نیز پیوسته بر برگزاری انتخابات اعضای هیات‌مدیره تاکید داشت. او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید که روند ثبت این اتحادیه به‌زودی آغاز می‌شود. او با اشاره به برخی مخالفت‌ها برای تشکیل این اتحادیه می‌گوید:«با همه این واکنش‌ها اما به‌زودی فعالیت این اتحادیه شروع می‌شود و قطعا راه پر پیچ و خمی پیش‌رو است چراکه برخوردهایی از سوی مخالفان سنتی و هم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وجود داشته اما دولت با اجرای قانون به دنبال این اتفاق بود تا اتحادیه با قدرتی که دارد کارش را آغاز کند و مرجعی برای صدور مجوزکسب‌وکارهای اینترنتی باشد.»به گفته الفت‌نسب یکی از خوبی‌های تشکیل این اتحادیه افرادی است که در میان اعضای آن دیده می‌شوند؛ افرادی که آشنا به آسیب‌ها و مشکلات کسب‌وکارهای مجازی هستند. او تاکید می‌کند: «از این پس افرادی که در فضای مجازی قرار است خدمتی ارائه دهند به‌طور مثال در حوزه پوشاک یا موبایل از این اتحادیه مجوز می‌گیرند و اگر در این مسیر موارد اختلافی هم با اتحایه خود داشته باشند ما با مذاکراتی که با اتحادیه کشوری خواهیم داشت آن را رفع خواهیم کرد و در صورت ادامه اختلاف آن را از طریق نهادهای بالاتر در میان گذاشته و مشکلات را حل خواهیم کرد.»

او می‌گوید که این اتحادیه در ابتدا هیچ الزام و اجباری را پیش‌روی کسب‌وکارهای مجازی برای دریافت مجوز قرار نمی‌دهد: «قصد داریم در ابتدا به حل مسائل و مشکلات و برنامه‌های حمایتی برای کسب‌وکارها بپردازیم تا درنهایت افراد خودشان راغب شوند برای دریافت مجوزی که قدرتمند و حامی آنها است، اقدام کنند.» به گفته این عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برخی از کسب‌وکارها با این ابهام مواجه‌اند که جزو این اتحادیه محسوب می‌شوند یا خیر، که با تشخیص کارشناسان این حوزه چگونگی مراحل کسب مجوز آنها بررسی و اعلام خواهد شد. او می‌گوید: «درحال‌حاضر همه استارت‌آپ‌هایی که خدماتی در بستر فضای مجازی دارند می‌توانند از این اتحادیه درخواست دریافت مجوز بدهند. از این پس مشکلاتی که برای استارت‌آپ‌ها وجود داشت و به‌طور مثال برای تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه مربوطه موانعی را برای ارائه مجوز پیش‌آورده بود، رفع خواهد شد.» الفت‌نسب ابراز امیدواری کرد با تعامل خوبی که این اتحادیه با اتحادیه‌های سنتی ظرف یک‌سال آینده خواهد داشت، این منتقدان سنتی به گروه طرفداران اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بپیوندند. به گفته او کسب‌وکارها در لحظه احراز هویت در سامانه نماد اعتماد می‌توانند درخواست مجوز خود را ارائه دهند و از نظر این اتحادیه مدارکی بیش از آنچه در زمان دریافت نماد اعتماد ارائه می‌کنند، برای کسب این مجوز لازم نیست.