Bollinger B1؛ اولین خودروی آفرود الکتریکی

‌آی تی ایران: استارت‌آپ مستقل Bollinger Motors، به‌تازگی از اولین و تنها خودروی الکتریکی خود پرده‌برداری کرد، این خودروی جدید B۱ نام دارد. این شرکت ادعا می‌کند که B۱ به‌عنوان اولین کامیون یا تراک تمام‌الکتریک در بازار محسوب خواهد شد. این وسیله نقلیه، خودرویی مابین جیپ و هامر او‌جی است که به‌صورتی طراحی شده که می‌توان درها یا بخش‌های مختلف خودرو را بسته به نوع سفر آفرود جدا کرد. طراحی بیرونی این خودرو ما را یاد خودروهای نظامی می‌اندازد که واقعا چشمگیر است ولی به گفته شرکت Bollinger Motors، باتری قدرتمند این خودرو خارق‌العاده‌ترین ویژگی آن است.

این استارت‌آپ اعلام کرده که باتری بزرگ ۱۰۰kWh این خودرو قادر است در هربار شارژ تا ۲۰۰ مایل مسافت را طی کند. جالب است بدانید خودروی تسلا تنها اختلاف کمی با این تراک دارد و با هر بار شارژ، مسافتی معادل ۲۱۵ مایل را می‌پیماید. نسخه کوچک‌تر ۶۰kWh نیز از باتری تراک B۱ وجود دارد که در هربار شارژ، مسافت ۱۲۰ مایلی را می‌پیماید که بازهم مسافت چشمگیری است. موتور خودروی B۱ ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۷۲ پوند گشتاور دارد و طبق ادعای شرکت سازنده، سرعت صفر تا ۶۰ را در مدت زمان بسیار‌کم ۵/ ۴ ثانیه می‌پیماید و بالاترین سرعت آن، ۱۲۷ مایل در ساعت است. این خودرو ویژگی‌های جزئی اما مهمی دیگری نیز دارد که شرکت Bollingerهنوز آماده معرفی آنها نبوده است؛ نام شرکای تجاری و قیمت. شرکت Bollinger، استارت‌آپ کوچکی است و قائدتا نمی‌‌تواند خودروی B۱ را در مقیاس بزرگ تولید و عرضه کند و حتما باید با شرکت سازنده دیگری برای این منظور شراکت کند. این شرکت قصد دارد ۱۹ ماه بعد از امضای قرارداد با یک شرکت سازنده، محصولات خود را به مشتریان به‌صورت مستقیم عرضه کند.

Bollingerدقیقا خودروی خود را یک‌شب قبل از برنامه معارفه آنلاین خودروی مدل ۳ شرکت تسلا، معرفی کرد اما بعید به‌نظر می‌رسد که این اقدام با نیت قبلی بوده باشد، زیرا شرکت بولینگر، تسلا را رقیب خود نمی‌داند و تسلا فقط یک شرکت دیگر است که در بازار خودروهای الکتریک فعالیت دارد. سخنگوی شرکت بولینگر، جف هالند در ایمیلی به ماشابل گفت: «ما قطعا ایده‌ها و طرح‌های شرکت موفقی مانند تسلا را می‌ستاییم اما معتقدیم که بازار کنونی خودروهای الکتریکی، به خودروهای چندمنظوره و اسپورت تراک‌هایی مانند B۱ نیز احتیاج دارد. اتفاقا به عقیده ما B۱ می‌تواند نوع متفاوت اما هم‌رده خودرویی مانند مدل ۳ تسلا باشد.