گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مبین نت را به‌عنوان اولین اپراتوری می‌شناسیم که اینترنت پرسرعت بی‌سیم یکپارچه وایمکس را با قابلیت جابه‌جایی در ۱۲۳ شهر، در زمان نبود فناوری‌های ۳G و ۴G ارائه کرد. پس از اینکه اپراتورهای تلفن همراه با این فناوری‌ها وارد بازار اینترنت پرسرعت شدند، مبین‌نت نیز با مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، عملیات طراحی و توسعه مرکز داده و شبکه جدید خود را مبتنی بر فناوری TD-LTE آغاز کرد. این شبکه در بهمن ماه سال پیش، ‌با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. در گفت‌‌وگو با مهندس ساسان کمیلی‌زاده، معاون بازاریابی و فناوری اطلاعات مبین نت از برنامه‌های مبین نت در رقابت با سایر اپراتورها پرسیدیم. مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

اپراتورهای تلفن همراه، تمرکز زیادی در بازار اینترنت دارند و اپراتورهای مجازی نیز در آستانه ورود به بازار هستند، مبین نت چگونه برای این رقابت خود را آماده کرده است؟

همان‌گونه که می‌بینید هر روز فناوری‌های نوین ظهور پیدا می‌کند و جایگزین فناوری‌های قدیمی ‌می‌شود، این فناوری‌های نوین مزیت‌هایی خواهند داشت که منجر به ایجاد بازارهای جدید می‌‌شود. در صنعت ارتباطات نیز فناوری‌های جدید ارتباطی امکان برقراری ارتباط با سرعت و کیفیت بهتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین اگر ضریب نفوذ اینترنت در ایران، به بالاترین حد خود برسد، این به آن معنا نیست که با ظهور فناوری جدید، مورد استقبال واقع نشده و بازاری نخواهد داشت. با توجه به سرعت و کیفیتی که ارتباطات با فناوری TD-LTE دارد، نه‌تنها مشتریان قبلی مبین نت که از فناوری WIMAX استفاده می‌کردند، درخواست ارتقا به این فناوری را دارند، بلکه بسیاری از مشترکان با فناوری سیمی‌ADSL نیز به‌دلیل محدودیت سرعت و اینکه در مصارف خانگی و اداری، اشتراک اینترنت بین چند کاربر برای خدمات محتوایی دیجیتال پاسخگو نخواهد بود، تقاضای ارتقا و استفاده از خدمات مبین نت با فناوری TD-LTE را دارند. البته اینترنت ثابت TD-LTE مبین نت، مصرف خانگی و اداری داشته و اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی بازار همواره هدف ارائه اینترنت روی گوشی را دنبال می‌کنند.

در حال حاضر تعداد مشترکان و برنامه مبین نت برای جذب مشتری جدید به چه صورت است؟

اطلاعات درخواستی محرمانه است و تنها می‌توانم به این نکته اشاره کنم که استقبال از اینترنت TD-LTE مبین نت به‌دلیل سرعت تا ۴۰ مگابیت، فراتر از انتظار بوده و پیش‌بینی می‌شود میزان جذب مشتری در سال اول بیشتر از برنامه تدوین‌شده باشد.

آینده بازار اینترنت و حوزه کاری خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه در خدمات و فناوری‌های ارتباطی دنباله‌رو کشورهای پیشرفته هستیم، روز به روز به محبوبیت خدمات ارتباطی بی‌سیم افزوده شده و در فناوری‌های نوین ارتباطی بی‌سیم، همواره سعی بر ارائه حجم بالاتری از اطلاعات در زمان کمتر و با سرعت بیشتر می‌شود. با این رویه پیش‌بینی می‌شود در ایران نیز در آینده‌ای نزدیک، میزان سهم بازار اینترنت ثابت بی‌سیم با توجه به اینکه توسعه فیبرنوری برای مصارف خانگی و اداری صرفه اقتصادی ندارد و فناوری‌های ADSL با توجه به زیرساخت کهنه شبکه سیمی مخابرات توان رقابت در سرعت‌های بالا را ندارند، به سرعت افزایش یابد و بنابراین رونق کسب‌وکار در این حوزه به شدت پیش‌بینی می‌شود.

شرایط رقابتی در بازار باید از طرف رگولاتوری تنظیم شود، آیا از شرایط رقابت راضی هستید؟

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در رقابت مشاهده می‌شود و نیاز است رگولاتوری مدیریت مناسب‌تری داشته باشد، موضوع قیمت‌های خدمات اپراتورهای همراه است که نباید رقابت جدی با اپراتورهای ثابت داشته و سعی در خارج کردن آنها از بازار داشته باشند. در اصل ارائه مودم از سوی اپراتورهای ثابت برای مصارف اینترنت خانگی و اداری نشان می‌دهد که آنها علاقه‌مند به حضور در این بازار هستند که رگولاتوری با توجه به مجوزهای جداگانه‌ای که برای اپراتورهای ثابت ارائه کرده است، باید بازار را برای آنها با قانون‌گذاری مناسب محافظت یا به اصطلاح پروتکت کند.

با توجه به استفاده از فناوری TD-LTE در مبین نت، آیا وایمکس از سرویس‌دهی خارج خواهد شد یا خیر؟

پرواضح است که نگهداری فناوری‌های قدیمی‌که مزیت رقابتی نداشته و هزینه‌های نگهداری آن به‌دلیل عدم پشتیبانی از طرف وندورهای خارجی، افزایش خواهد یافت، منطقی نیست و مبین نت نیز سعی در جایگزین کردن تجهیزات با فناوری TD-LTE با WIMAX در مدت زمان کوتاهی خواهد داشت.

میزان سرمایه‌گذاری مبین نت برای ورود به فناوری TD-LTE به چه میزان بوده و قرار است چه حجمی از سرمایه در این بخش تزریق شود؟

شبکه TD-LTE مبین نت یک بازسازی کامل در کلیه اجزای شبکه از هسته، انتقال و شبکه دسترسی بوده و تاکنون چند صد میلیارد تومان هزینه شده و تا چند سال آینده نیز به بیش از دو برابر این سرمایه‌گذاری نیاز است تا بتوان در کلیه شهرهایی که مبین نت حضور داشته خدمات را با کیفیت مورد انتظار ارائه کرد.

در حال حاضربا توجه به اینکه مبین نت به سود رسیده، برنامه شما برای افزایش میزان سوددهی چیست؟

مبین نت در این چند سال طیف گسترده‌ای از خدمات اینترنت اشتراکی و اختصاصی خانگی و اداری را روی فناوری‌های WIMAX، WiFi، وایرلس نقطه به نقطه و TD-LTE و نیز شبکه‌های ارتباطی گسترده مجازی و اینترانت به شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه کرده و طی چند سال آینده نیز با توسعه سبد محصولات خود در بخش‌های میزبانی و خدمات مرکز داده و محصولات دیجیتال، برنامه جامعی در افزایش میزان سوددهی دارد.

برنامه‌های مبین نت برای نمایشگاه الکامپ چیست و قرار است در این نمایشگاه چه طرح‌های ویژه‌ای به مشترکان ارائه بدهید؟

مبین‌نت در نمایشگاه الکامپ امسال، ثبت‌نام ارتقای مشترکان وایمکس به TD-LTE را تنها با مبلغ ۵۰ هزار تومان انجام داده است. این درحالی است که کلیه بازدیدکنندگان می‌توانند در روزهای برگزاری نمایشگاه با مراجعه به غرفه‌های مبین‌نت، ثبت‌نام اینترنت پرسرعت TD-LTE را به‌همراه نصب رایگان تنها با مبلغ ۱۵۰ هزار تومان انجام دهند. مطابق دوره‌های قبلی طرح پاسداشت مشترکان وایمکس مبین‌نت نیز در قالب اهدای پین‌شارژهای رایگان و ثبت‌نام طرح ویژه یک‌ماهه به‌همراه ۲۰ گیگابایت حجم و به مبلغ ۱۵ هزار تومان انجام می‌شود.

شرکت ارتباطات مبین‌نت در حوزه خدمات میزبانی نیز با تخفیف‌های ویژه پا به نمایشگاه الکامپ گذاشته است و مشتریان می‌توانند خدمات اجاره فضا در مرکز داده مبین‌نت، سرور مجازی، میزبانی اشتراکی و... دیگر خدمات این حوزه را با تخفیف ویژه نمایشگاه دریافت کنند. خدمات شرکت ارتباطات مبین‌نت برای سازمان‌ها همانند دوره‌های قبل در غرفه‌های این شرکت ارائه می‌شود و محصولات پهنای باند اختصاصی، VPN و اینترانت این شرکت با شرایط ویژه در نمایشگاه عرضه خواهند شد. رونمایی از پروژه‌های مبین‌نت در فاز سوم بهره‌برداری از شبکه ملی‌ اطلاعات هم یکی از برنامه‌‌های اصلی این شرکت در سالن ۴۱ نمایشگاه الکامپ است و از بازدید‌کنندگان دعوت می‌شود در کنار بازدید از غرفه اصلی این شرکت در سالن ۴۴ (خلیج‌فارس) از غرفه‌های دیگر مبین‌نت در سالن‌های ۴۱، ۶، B۳۱ و A۳۸ هم بازدید کنند.