محبوبیت روزافزون کورتانا

آی‌تی‌ایران: دستیار هوشمند کورتانا سال ۲۰۱۴ برای سیستم‌عامل ویندوز فون معرفی شد و از آن زمان تاکنون با سرعت زیادی در حال رشد است. مایکروسافت ادعا می‌کند دستیار کورتانا که از طریق کامپیوترهای ویندوز ۱۰، گوشی‌ها، دستگاه‌های اندرویدی، آی‌او‌اس و کنسول بازیXbox One قابل دسترسی است، در سراسر این پلت‌فرم‌ها در مجموع ۱۴۵میلیون کاربر دارد. طبق گزارش اخیر Vetro Analytics، این دستیار هوشمند با سرعتی بیشتر از دستیار اپل «سیری» در حال رونق است.

طبق گزارشVetro Analytic، کاربران کورتانا در هر ماه به میزان ۳۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند و این دستیار هوشمند تنها در ایالات متحده ۵/ ۷ میلیون کاربر اختصاصی دارد. میزان استفاده کاربران از کورتانا نیز با سرعت زیادی در حال افزایش است و نسبت به سال گذشته از ۱۹ درصد به ۶۰ درصد رسیده است. میانگین زمانی که هر کاربر در ماه از کورتانا استفاده می‌کند نیز رشد چشمگیر سالانه داشته و از ۱۱ دقیقه به ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه رسیده است. این دستیار هوشمند در مقایسه با دیگر دستیاران شخصی موجود در بازار نیز عملکرد بهتری از خود نشان داده است. میانگین استفاده کاربران از دستیار هوشمند سیری با رکود مواجه شده و از ۲۱ درصد به ۱۱ درصد رسیده است و به علاوه تعداد کاربران اختصاصی آن نیز کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. با وجود این آمار، سیری همچنان به عنوان محبوب‌ترین دستیار هوشمند شناخته می‌شود. میزان استفاده کاربران از دستیار Samsung S Voice نیز کاهش یافته و از ۱۸ درصد به ۱۴ درصد رسیده است که کاهش چشمگیری محسوب می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین رقبای کورتانا، الکسای آمازون است که آن هم با سرعت زیادی در حال رشد است. کاربران اختصاصی این دستیار هوشمند نیز افزایش ۳۲۵ درصدی ماهانه داشته و میانگین استفاده کاربرانش نیز از ۱۱ درصد در سال گذشته به ۲۱ درصد رسیده است. با جهت‌گیری دستیاران هوشمندی مانند کورتانا و سیری به سمت بلندگوها و دیگر وسایل خانگی هوشمند، جنگ بر سر جایگاه شماره یک در بازار نیز جذاب‌تر می‌شود. با وجود اینکه گوگل و آمازون همین حالا نیز بلندگوهای مجهز به دستیار هوشمند خود را به بازار معرفی کرده‌اند، مایکروسافت و اپل نیز قرار است در سال جاری محصولات مشابهی روانه بازار کنند. البته مایکروسافت از دیگر شرکای خود خواسته که محصولات با استفاده از دستیار کورتانا به بازار عرضه کنند و به صورت مستقیم به بازار وارد نخواهد شد. شرکت Harmen Kardon که حالا زیرمجموعه سامسونگ محسوب می‌شود نیز اواخر امسال بلندگوی مجهز به کورتانای خود را به بازار آمریکا معرفی خواهد کرد.