دنیای اقتصاد: محصولات دیجیتال با گذشت زمان کوچک‌تر، باریک‌تر و سبک‌تر می‌شوند تا به این ترتیب شخصی‌تر شده و همیشه و همه جا بتوانند کاربرانشان را همراهی کنند. با این اوصاف است که بازار محصولات دیجیتال شخصی در طول این سال‌ها در حال رشد بوده است. با این همه اما گویا این بازار رو به اشباع گذاشته است تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات جهانی محصولات دیجیتال تا پایان سال ۲۰۱۷ کاهش ۳/ ۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. به عبارت دیگر خریداران حالا کیفیت و کارآیی را در اولویت خریدهای دیجیتالی‌شان قرار داده‌اند و به این ترتیب سختگیرانه و با دقت انتخاب می‌کنند.

حالا جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد صادرات جهانی انواع کامپیوتر شخصی، تبلت و موبایل هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۳/ ۲ میلیارد دستگاه خواهد رسید که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش سالانه ۳/ ۰ درصدی را تجربه می‌کند. با این حال اما گویا بازار محصولات دیجیتال شخصی در سال ۲۰۱۸ یک بار دیگر در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. کارشناسان انتظار دارند بازار جهانی محصولات دیجیتال رشد سالانه ۶/ ۱ درصدی را در سال آینده میلادی تجربه کنند. «رانجیت آتوال» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد می‌گوید: «به‌طور کلی رشد صادرات بازار دستگاه‌های دیجیتال شخصی برای اولین بار در طول سال‌های گذشته ثابت مانده است. صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی کمی کمتر از صادرات جهانی گوشی‌های موبایل است و همین روند باعث شده که پیش‌بینی ما نسبت به گذشته کمی تغییر کرده و تنزل پیدا کند.

رکود ماندگار در بازار کامپیوترهای شخصی

صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی تا پایان سال ۲۰۱۷ کاهش سالانه ۳ درصدی خواهد داشت، اما میزان این کاهش نسبت به سال‌های اخیر کمتر بوده است. این اتفاق به دنبال ادامه تمایل بازار به جایگزینی کامپیوترهایشان با مدل‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ رخ داده است. این در حالی است که قیمت قطعاتی مانند حافظه‌های DRAM و SSD همچنان رو به افزایش است و این موضوع هم بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. تحلیلگران این بازار معتقدند که خریداران کامپیوترهای شخصی این روزها کیفیت و کارآیی را نسبت به قیمت در اولویت قرار می‌دهند. بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری هم همزمان در حال به‌روزرسانی سیستم‌های کامپیوتری خودشان هستند و ترجیح می‌دهند از محصولات سریع و به‌روزتر استفاده کنند.

ادامه مسیر رشد بازار موبایل‌های هوشمند

صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ رشد سالانه ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد و به حدود ۶/ ۱ میلیارد دستگاه خواهد رسید. این در حالی است که کاربران و خریداران همچنان به خرید موبایل‌های هوشمند پیشرفته و کاربردی‌تر تمایل دارند تا مدل‌های ارزان‌قیمت و ساده. بازار موبایل‌های هوشمند حالا بیشتر به ورود یک مدل جدید که امکانات متفاوت و بهتری را ارائه کند، وابسته است. «روبرتا کوزا» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در زمینه بازار موبایل هوشمند، در این مورد می‌گوید: «گوشی‌های Samsung S۸ و S۸ Plus تا این لحظه بیشترین تاثیر را بر بازار موبایل هوشمند سال ۲۰۱۷ گذاشته‌اند. این در حالی است که هنوز این بازار منتظر ورود پرچمداران مهمی مانند آی‌فون ۸ شرکت اپل و گوشی پیکسل جدید شرکت گوگل است. با این اوصاف انتظار می‌رود بازار موبایل‌های هوشمند امسال رونق خوبی را تجربه کند.»

کیفیت و کارآیی، اولویت خریداران بازار دیجیتال