دنیای اقتصاد: صنعت بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر رونق خوبی گرفته است. ورود و عرضه کنسول‌های بازی مختلف با قابلیت‌ها و امکانات متنوع بازار این محصولات را حسابی داغ کرده است. حالا کنسول‌های بازی دیگر تنها برای انجام بازی‌های ویدئویی مختلف مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و امکانات جالب دیگری را هم در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. در واقع دنیای مدرن امروز نیازهای کاربران را هم تغییر داده و بالاتر برده است. به همین دلیل دیگر کاربران ترجیح می‌دهند یک دستگاه دیجیتال را برای انجام چند کاربرد انتخاب کرده و بخرند. حالا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد سالانه صنعت گیم یعنی نمایشگاه E۳ در شهر لس‌آنجلس برگزار شده است و در آن محصولات جدیدی از جمله کنسول بازی جدید مایکروسافت رونمایی شده و قرار است رقیبی جدی برای محصولاتی مانند Play Station ۴ Pro باشد.

در حقیقت امکانات و قابلیت‌های متنوعی که این کنسول‌های بازی جدید در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، باعث شده‌اند که نوع کاربری آنها از یک کنسول بازی صرف کمی تغییر کند. بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Nielsen در این زمینه نشان می‌دهد که افزایش کیفیت پخش تصاویر ۴K در این کنسول‌ها از جمله امکان نمایش تصاویر ویدئوها به صورت HDR باعث شده است که کاربران این کنسول‌ها تمایل بیشتری به استفاده از آنها برای تماشای فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و همچنین پخش تصاویر از طریق DVD و بلو-ری، پیدا کنند. به این ترتیب بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها نیمی از استفاده کاربران انواع کنسول‌های Xbox One برای انجام بازی‌های ویدئویی آنلاین و آفلاین است و در بقیه موارد از این کنسول‌ها برای تماشای آنلاین فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دانلود شده و تماشای فیلم و ویدئو از طریق DVD و بلو-ری، استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که این میزان در کنسول‌های PS۴ حتی بیشتر هم هست. با این اوصاف گویا کاربران کنسول‌های PS۴ بیشتر ترجیح می‌دهند از این کنسول‌ها برای تماشای فیلم و ویدئو استفاده کنند تا انجام بازی‌های ویدئویی. بر اساس این آمار، به طور دقیق ۵۰درصد استفاده از کنسول‌های Xbox One برای انجام بازی‌های ویدئویی آنلاین و آفلاین است و این رقم برای کنسول‌های PS۴ به ۴۸ درصد می‌رسد. از طرفی بررسی‌های مختلفی درباره افزایش میزان کاربران بازی‌های ویدئویی انجام شده است که نشان از رشد معنادار این تعداد در سال‌های اخیر دارد. این رشد در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته حتی بیشتر هم بوده است. به این ترتیب گیمرهای بالای سیزده سال ۵۸ درصد جمعیت آمریکا را در سال ۲۰۱۲ در اختیار داشته‌اند، در حالی که این گیمرها ۶۴درصد جمعیت این کشور را در سال ۲۰۱۶ به خودشان اختصاص داده‌اند.

کنسول‌ها کمتر به بازی گرفته می‌شوند

کنسول‌ها کمتر به بازی گرفته می‌شوند