تازه‌‌های اپل در کنفرانس برنامه‌نویسان

دنیای اقتصاد: کنفرانس برنامه‌نویسان اپل همان‌گونه که انتظار می‌رفت با معرفی‌های تازه‌ای همراه بود. تیم کوک مدیرعامل اپل و دیگر مدیران ارشد این شرکت در مقابل صدها برنامه‌نویس و خبرنگار بارها روی صحنه آمدند تا تازه‌ترین محصولات بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی جهان را معرفی کنند. با وجود نمایش نسبتا حرفه‌ای و تمیز حتی سرسخت‌ترین طرفدار اپل هم شکی ندارد اپل به رغم ساخت محصولات بسیار با کیفیت از آن اپل خلاق سال‌های گذشته دور شده است. حتی معرفی یک محصول جدید به نام Homepod هم نشان داد اپل از تولید محصولات انقلابی فاصله گرفته است. با این حال اپل در رویدادی که در سن خوزه کالیفرنیا و در نزدیکی مقر جدید خود برگزار می‌کرد محصولاتی را معرفی کرد که نشان دهد فاصله خود را از رقبایش حفظ کرده است. کنفرانس برنامه‌نویسان اپل همواره جایی است که اپل از مهم‌ترین دستاوردهای نرم‌افزاری‌اش (سیستم‌عامل‌های جدید و...) رونمایی می‌کند اما با این حال از پرده برداری از محصولات سخت‌افزاری نیز غافل نبوده است. در تخصصی‌ترین رویداد سالانه اپل ترکیبی متنوع از محصولات جدید را عرضه کرد هرچند بخش عمده‌ای از آنان حداقل تا پاییز در دسترس قرار نخواهند گرفت. در ادامه مروری داریم بر آنچه شب گذشته در این کنفرانس معرفی شد.

آی مک

اپل بعد از چند سال سری جدیدی از کامپیوترهای آی مک خود را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های پیشین پرسرعت‌تر و قدرتمندتر شده بودند اما مهم‌ترین تغییر در این زمینه معرفی یک رده جدید در کامپیوترهای‌ آی مک با نام‌ آی مک پرو (iMac Pro) بود با رنگ خاکستری تیره -Space Gray - که پیش از این در مک‌بوک‌پرو و آی‌فون هم دیده بودیم. استفاده از پردازنده ۱۸هسته‌ای زئون و صفحه نمایش ۵K و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی و اترنت ۱۰ گیگابایتی هیولایی قدرتمند را به تصویر می‌کشید که هرچند John Ternus مدیر ارشد بخش سخت‌افزار اپل در هنگام معرفی آن گفت که این قدرتمندترین آی مک این شرکت است اما خیلی زود مشخص شد این دستگاه که توربو بوست ۴.۵ گیگاهرتزدارد قدرتمندترین کامپیوتر ساخته شده از سوی این شرکت است. این دستگاه از چیپ گرافیکی Radeon Pro Vega برخوردار است که به گفته اپل تا سه برابر سرعت پردازش گرافیکی بیشتری نسبت به آی‌مک‌های فعلی ارائه می‌دهد. حافظه این دستگاه ۴ ترابایت (با سرعت ۳ گیگابایت بر ثانیه) است. این امکانات در کنار سایر مشخصات رده ‌بالای آن مشخص‌کننده نوع استفاده از آن هم هست که برای هنرمندان یا کاربردهایی که نیاز به پردازش بالایی دارند مثل VR یا کارهای گرافیکی پیچیده است. آی‌مک پرو اپل از ماه دسامبر (حدود آذرماه سال جاری) وارد بازار خواهد شد.

هوم پاد

تقریبا همه حدس می‌زدند که اپل در این رویداد هوم پاد یا اسپیکر هوشمند خودش را معرفی خواهد کرد و چنین هم شد. هوم پاد اسپیکری است که شکل و شمایلی شبیه به مک پرو (البته کمی تپل تر!) دارد. «فیل شیلر» مدیر بازاریابی اپل در هنگام معرفی این اسپیکر گفت کمپانی اپل به‌دنبال تلفیق اسپیکرهای امروزی با دستیار صوتی هوشمند خود بود تا از این طریق کاربران بتوانند با دستگاه خود صحبت کرده و تعامل داشته باشند. با این حال کیست نداند که اپل زمانی پا به میدان اسپیکرهای هوشمند می‌گذارد که آمازون و گوگل مدت‌هاست در این فضا حرکت خود را شروع کرده‌اند. بلندگوی هوشمند اپل هم تقریبا از نظر عملکرد مشابه بلندگوهای هوشمند اکوی آمازون و گوگل هوم است که با دستورات صوتی کار می‌کند و قرار است از طریق آن بتوان عملکردهای مختلفی از سیستم‌های هوشمند خانگی گرفته تا پخش موسیقی و گرفتن اطلاعات را انجام داد. پس تفاوت هوم پاد با رقبا در چیست؟ شاید بتوان گفت در کیفیت بلندگو (که از بلندگوهای بسیار با کیفیت سری سونو استفاده شده) و همچنین اتصال به پلت‌فرم‌ها و دستگاه‌های اپل.

فیل شیلر در هنگام معرفی این محصول گفت که این اسپیکر با صدای بلند خود قادر است خانه را بلرزاند و همچنین با داشتن پردازنده A۱۰ مرتبا در حال شنیدن و پردازش محیط اطراف است و با آگاهی از محیط می‌تواند موزیک را با کیفیت مناسب و بدون توجه به سایز اتاق‌ها، به گوش شنونده انتقال دهد. در صورتی که دو بلندگو از این نوع را در یک اتاق یا یک اتاق دیگر خانه قرار دهید بلندگوها به‌طور هوشمند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده تا صدا به بهترین شکل ممکن به ساکنان خانه برسد. برای این منظور هوم پاد از تکنولوژی ایر‌پلی ۲ استفاده می‌کند تا این اتصال به خوبی برقرار شود. هرچند اپل تاکید قابل ملاحظه‌ای روی پخش موسیقی از طریق این اسپیکر داشت اما پخش موزیک تنها کارآیی این اسپیکر محسوب نمی‌شود. با این بلندگوی هوشمند کاربران می‌توانند از این اسپیکر بخواهند که دستگاه‌های هوشمند منزل از جمله تهویه و حتی چراغ‌ها را تنظیم و کنترل کنند. (طبیعتا این موضوع نیاز به دستگاه‌هایی دارد که این بلندگوی هوشمند را پشتیبانی کنند و هنوز ساخته نشده‌اند) ضمنا هوم پاد قادر است اخبار، وضعیت آب و هوا، ترافیک و نتایج مسابقات ورزشی را اعلام کند و همچنین می‌تواند از طرف شما برای مخاطبان پیام متنی ارسال کرده یا قرارهایتان را در موعد مقرر به شما اعلام کند.

شیلر اعلام کرد که اپل به فضای خصوصی کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و هیچ حرف و دستوری تا قبل از گفتن فرمان «هی سیری» (Hey Siri) ضبط و اجرا نخواهد شد. در ضمن سیستم سیری به‌کارگرفته شده در این اسپیکرها از یک آی‌دی ناشناس استفاده می‌کند که جست‌وجوهای کاربران را غیر قابل ردیابی خواهد کرد. اسپیکر هوشمند اپل دسامبر امسال با قیمت ۳۴۹ دلار و در رنگ‌های سفید و خاکستری به بازار خواهد آمد. خوب است بدانید رقیب اصلی هوم پاد، یعنی آمازون اکو که از دستیار صوتی هوشمند الکسا بهره می‌برد، ۹۹/ ۱۷۹ دلار قیمت دارد. گوگل هوم نیز با قیمت ۱۲۹ دلار از نظر قیمتی فاصله قابل ملاحظه‌ای با هوم پاد دارد.

آی پد پرو جدید

اولین نسخه ۹/ ۱۲ اینچی آی پد پرو برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۵ عرضه شد. اندازه و قابلیت‌های حرفه‌ای این محصول خیلی زود آن را تبدیل به یک تبلت استثنایی کرد و به علاوه عرضه Apple Pen نیز زمینه مناسبی برای طراحی برنامه‌های خلاقانه از سوی برنامه‌نویسان ارائه می‌کرد. حالا بعد از گذشت یک سال از معرفی آی پد پرو ۷۷/ ۹ اینچی، شرکت اپل مدل جدید و با صفحه نمایش ۵/ ۱۰اینچی از سری آی پد پرو را نیز معرفی کرده است. صفحه نمایش آی‌پدپرو جدید ۲۰ درصد از نسل قبل خود بزرگ‌تر است و به علاوه حاشیه‌های صفحه آن ۴۰ درصد کمتر شده است. این محصول سبک‌تر است و به همراه یک کیبورد تمام صفحه مجازی و یک صفحه کلید هوشمند Full Size عرضه می‌شود که به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسد و قابلیت پشتیبانی از ۳۰۰ زبان مختلف را دارد. همچنین برای اولین بار زبان ژاپنی نیز در این صفحه کلیدها تعبیه شده است.صفحه نمایش این مدل مجهز به قابلیت True Tone است که طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را ارائه می‌دهد.

قابلیت Ultralow Reflectivity و ۶۰۰ Nit Brightness نیز تماشای فیلم‌ها را لذت بخش‌تر از قبل می‌کند. در مدل‌های جدید آی پد پرو از تراشه A۱۰X Fusion و سی پی یو ۶ هسته‌ای بهره برده شده که سرعت و کیفیت بالایی را عرضه می‌کند. همچنین GPU دوازده هسته‌ای نیز، کیفیت عملکرد گرافیک را تا میزان ۴۰۰ درصد افزایش می‌دهد. تمامی این تغییرات در مدل ۵۵/ ۱۲ اینچی آی پد پرو نیز تعبیه شده است که با قیمت متفاوت‌تری عرضه می‌شود. مدل‌های جدید پرو از قابلیت‌های شارژ سریع و USB ۳ پشتیبانی می‌کنند. کمترین میزان حافظه عرضه شده در این محصولات ۶۴ گیگابایت خواهد بود. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی(دوربین سلفی ۷مگاپیکسل) نیز همراه با قابلیت تثبیت‌کننده تصویر نوری و سنسور پرسرعت ۱.۸ Apterture عرضه می‌شود. به علاوه، دوربین همراه با دیگر قابلیت‌ها از جمله لنز six-element lense، فلاش Quad-LED True Tone، دریافت طیف بیشتری از رنگ‌ها و ضبط فیلم ۴K عرضه می‌شود. همچنین نسخه جدید سیستم عامل آی‌او‌اس IOS ۱۱، قابلیت‌های فراوانی مخصوص‌ آی پد پرو دارد.

آی او اس ۱۱ و سیستم عامل جدید مک

و بالاخره سیستم عامل جدید iOS۱۱ یکی از مهم‌ترین رونمایی‌های رویداد اپل بود سیستم عامل iOS از آن جهت به‌طور سنتی در این رویداد به روز می‌شود که تعداد زیادی از برنامه‌نویسان اپل در طول برنامه‌های کنفرانس برنامه‌نویسان با امکانات آن آشنا می‌شوند و می‌توانند دورنمای مناسبی از پلت‌فرمی که برای تولید اپلیکیشن در اختیار دارند را داشته باشند. اپل امسال تاکید قابل توجهی روی iOS و به روزرسانی‌های آن داشت که یکی از مهم‌ترین آنها امکان پرداخت دو طرفه از طریق Apple Pay بود. حالا یک شخص از طریق سیستم آی‌مسیج می‌تواند به راحتی پول به شخص دیگری بفرستد. با تایید اثر انگشت کل فرآیند در کمتر از چند ثانیه انجام می‌گیرد. اپل همچنین گزینه مشهور Do Not Disturb را به سرویس Apple Car Play اضافه کرد تا هنگام رانندگی هیچ پاسخ و مزاحمتی که ممکن است به پرت شدن حواس شما منجر شود را روی دستگاه مشاهده نکنید.

اپل در iOS جدید همچنین قابلیت AirPlay ۲ را معرفی کرده تا برای پخش موزیک از اسپیکرهای مختلف در اتاق‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین سرویس محبوب شازم (Shazam) نیز در سرویس اپل موزیک به کار گرفته شده تا کار شناخت موسیقی به خوبی و راحتی انجام گیرد. آی‌پد در iOS ۱۱ به قابلیت‌های زیادی از جمله امکان Drag and Drup و ساختن فولدر مجهز شده و مولتی‌تسکینگ یا کار با چند اپلیکیشن همزمان نیز در این سیستم عامل به راحتی بیشتری صورت می‌‌گیرد. یک ویژگی جالب iOS ۱۱ استفاده از قابلیت واقعیت افزوده است که احتمالا با نگارش برنامه‌های مختلف برای آن جذابیت‌های بسیاری را به همراه خواهد آورد. در این نسخه که قرار است از پاییز امسال (واحتمالا همراه با آی‌فون ۸) به بازار عرضه شود فروشگاه نرم‌افزاری اپلیکیشن یعنی اپ استور نیز کاملا دوباره دیزاین شده است. سیری هم در این نسخه کمی هوشمندتر شده و امکان ترجمه (فعلا به چند زبان محدود) در آن فراهم شده است. یک امکان جذاب دیگر در سیستم عامل جدید iOS این است که هنگام خرید یک دستگاه جدید با زدن یک کلید می‌توان کل اطلاعات روی یک دستگاه را به دستگاه جدید منتقل کرد. اپل در این رویداد همچنین سیستم عامل جدید مک خود را با عنوان «های سیرا» معرفی کرد، هرچند جزئیات زیادی درباره آن منتشر نکرد و ترجیح داد بخش عمده زمان را به معرفی کامپیوترها و سیستم عامل iOS اختصاص دهد.