آغاز بازرسی در بازار رایانه و سخت‌افزار

دنیای اقتصاد: بازرسی‌های دوره‌ای در بازار سخت افزار و رایانه پایتخت از سر گرفته شده است. بازرسی‌هایی که گفته می‌شود هر سال بر اساس قانون نظام صنفی کشور از همه اصناف خواسته می‌شود کنترل‌های بیشتری را برای شناسایی مراکز فروش و خدمات بدون مجوز و پروانه صنفی به کار بگیرند. به گفته مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران این بازرسی‌ها موجب می‌شود تا آن دسته از واحدهایی که پروانه کسب ندارند و هزینه آب، برق، گاز، بیمه و مالیات‌شان را پرداخت نمی‌کنند، شناسایی شوند. حالا به گفته رئیس اتحادیه رایانه تهران این واحدها پس از شناسایی و دریافت اخطار تنها ۱۵ روز مهلت دارند تا نسبت به دریافت مجوزشان از این اتحادیه اقدام کنند چراکه پس از آن، سازمان تعزیرات حکومتی به پرونده تخلف‌شان رسیدگی خواهد کرد.

میرمهدی در گفت‌وگو با « دنیای اقتصاد» می‌گوید جریمه آن دسته از واحدهایی که پروانه کسب ندارند مطابق با قانون نظام صنفی کشور پرداخت ۱۰ برابری مالیات است که این بزرگ‌ترین جریمه برای آنها محسوب خواهد شد. او از جذب بازرسان این اتحادیه برای توجیه دوره جدید بازرسی در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: «از روز گذشته سعی کردیم با تشکیل جلسه برای بازرسان، آنها را توجیه کنیم که شناسایی واحدهای بدون پروانه کسب در مناطق ۲۲ گانه با جدیت بیشتری در دستورکار است به همین دلیل این افراد با دریافت فرم و مراجعه به واحدهایی که بدون مجوز کار می‌کنند به آنها اخطار کتبی ابلاغ می‌کنند.» به گفته او این واحدها پس از دریافت اخطار، ۱۵ روز فرصت دارند تا با مراجعه به اتحادیه رایانه تهران اقدام به ارائه مدارک برای دریافت مجوز کنند. « این مهلت در صورت عدم مراجعه افراد به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و در صورت عدم مراجعه پرونده متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود و همچنین مشخصات آنها با کد شناسایی در اختیار امور سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد.»

میرمهدی تاکید می‌کند این سرسختی برای مقابله از آن روست که متخلفانی که با پرداخت نکردن مالیات و هزینه‌های قانونی‌شان با حاشیه سود بیشتری به نسبت کسانی که فعالیت قانونی دارند و هزینه‌هایی همچون بیمه و مالیات را پرداخت می‌کنند، مشغول به فعالیت هستند، شناسایی شوند. او می‌گوید: «برخی از این واحدها کالاهایشان را با مبلغ ناچیز می‌فروشند و عموما خدمات پس از فروش نیز نمی‌دهند که همین موضوع مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.» به گفته او این بازرسی‌ها به مدت ۲ ماه انجام خواهد شد. میرمهدی اشاره می‌کند که تنها آن دسته از تولیدکنندگان نرم افزار که از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مجوز دارند مشمول این بازرسی‌ها نمی‌شوند اما همین تولیدکنندگان در صورتی‌که بخواهند واحد فروش کالای آماده و ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی داشته باشند، زیر نظر اتحادیه رایانه تهران قرار می‌گیرند و باید مطابق با مقررات مجوز این اتحادیه را دریافت کنند.