بازار داغ بازی‌های موبایل

دنیای اقتصاد: این روزها دیگر اغلب ما دست کم یک اپلیکیشن بازی روی گوشی‌های موبایل‌مان داریم. این بازی‌های جذاب و جالب به لطف موبایل‌ها همیشه و همه‌جا همراه ما هستند و به همین دلیل محبوبیت زیادی در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند. در همین راستا موسسه تحقیقاتی IDC با همکاری شرکت تولیدکننده اپلیکیشن‌های ویژه موبایل App Annie به‌تازگی بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ درآمد حاصل از فروش بازی‌های موبایل ۲۵ درصد از بازی‌های ویژه کامپیوترهای شخصی بیشتر بوده است. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش بازی‌های موبایل در سال گذشته میلادی بیش از دو برابر بازی‌های ویژه کنسول‌های بازی خانگی بوده است.

«دانیل لویتاس» یکی از کارشناسان بخش تحقیقات بازار شرکت App Annie در این مورد می‌گوید: «۲۰۱۶ بهترین سال برای بازی‌های موبایلی تا حالا بوده است. در این سال کاربران حدود ۲۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ برای خرید بازی‌های موبایل هزینه کرده‌اند. رواج موفقیت‌آمیز بازی پوکمون گو تاثیر زیادی بر پیشی گرفتن بازار بازی‌های موبایل بر بازی‌های ویژه کنسول‌های بازی خانگی، کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های دستی داشته است. همان‌طور که تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی در حال رشد و توسعه هستند، ما انتظار داریم گوشی‌های موبایل همچنان پردرآمدترین پلت‌فرم برای صنعت بازی باشند.»

اگرچه بازی‌ها حدود ۳۵ درصد از دانلودهای اپل استور و گوگل پلی را در سال ۲۰۱۶ به خودشان اختصاص داده‌اند، اما در مجموع بیش از ۸۰ درصد از درآمد مستقیم این دو فروشگاه اپلیکیشن را تولید کرده‌اند. درست مانند سال‌های گذشته در سال گذشته میلادی هم صرف هزینه برای خرید بازی‌های مبتنی بر iOS تا اندازه چشمگیری بیشتر از بازی‌های مبتنی بر اندروید در گوگل پلی و حتی تمام فروشگاه‌های عرضه اپلیکیشن‌های اندرویدی بوده است. در سال گذشته میلادی چین و ژاپن به‌عنوان دو کشور مهم تولیدکننده بازی‌های موبایل مطرح شدند. پردرآمدترین بازی مبتنی بر iOS در سال گذشته میلادی یعنی Fantasy Westward Journey، توسط شرکت چینی NetEase منتشر شده است. محبوب ترین عنوان بازی اندرویدی عرضه شده در گوگل پلی در سال ۲۰۱۶ هم Monster Strike بوده که شرکت ژاپنی Mixi آن را منتشر کرده است.

بازی موبایلی محبوب و پرطرفدار پوکمون گو هم که سومین بازی پردرآمد اپل استور و گوگل پلی در سال گذشته میلادی بوده است، توسط شرکت ژاپنی Pokémon تولید و منتشر شده است. نکته جالب توجه اینکه این بازی تنها در یک نیمه از سال گذشته در دسترس بوده است. این بازی به تنهایی در سال ۲۰۱۶ حدود ۹۵۰میلیون دلار درآمد تولید کرده است. این بازی تاثیر زیادی بر رونق بازار بازی‌های واقعیت افزوده و مجازی گذاشته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۲۴ میلیون آمریکایی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ دست کم یک بازی واقعیت افزوده را بازی کردند و ۵۶ درصد آنها کمتر از ۲۵ ساله هستند که این موضوع نشان می‌دهد بازی‌هایی شبیه به پوکمون گو بیشتر در میان کاربران جوان طرفدار دارند. همچنین در سپتامبر گذشته حدود ۵/ ۴میلیون آمریکایی دست کم یک بازی مبتنی بر واقعیت مجازی را با موبایل‌های هوشمندشان انجام داده‌اند و این گیمرها اغلب مرد هستند و بیش از ۱۵ ساعت در روز را به انجام این بازی‌ها اختصاص می‌دهند.