توضیحات شاتل و مخابرات درباره مسدود شدن شاتل‌تاک

دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد مخابرات هر چند از یکسو در حال دست و پنجه نرم‌کردن با دولت بر سر پرداخت بدهی خود است از سوی دیگر هم فعلا حاضر به پذیرفتن رقیب جدیدی در عرصه تلفن ثابت نیست. شرکت شاتل که یکی از دارندگان پروانه FCP است (پروانه‌ای که از سوی رگولاتوری صادر شده و به دارندگان شرکت اجازه می‌دهد مستقل از مخابرات ارتباطات داخل کشور خود را ایجاد کنند و به ارائه سرویس به مشتریان بپردازند) هفته قبل سرویس تلفن شاتل تاک را راه‌اندازی کرد اما تنها سه روز پس از راه‌اندازی این سرویس مخابرات آن را متوقف کرد. شاتل تاک در واقع سرویسی است که خود شاتل هم چندان در مورد آن صحبت نکرده و صرفا به‌طور آزمایشی برای مشترکان خود شاتل برقرار شده بود و این مشترکان قادر به تماس صوتی با هزینه بسیار پایین‌تر از هزینه مخابرات با یکدیگر هستند. مخابرات اما هفته گذشته روتینگ شماره‌های این سرویس را به سمت شماره‌های خود مسدود کرد. توقف این سرویس ابتدا تکذیب شد اما بعدا سازمان تنظیم مقررات آن را تایید کرد و سپس خود مخابرات با انتشار یک پاسخ رسمی دلایل آن را چنین توضیح داد.

شاتل قرارداد اتصال متقابل را امضا نکرده

شرکت مخابرات به دنبال انتشار خبری با عنوان «مخابرات ایران، تلفن ثابت ارائه شده توسط شاتل را تحمل نکرد»، جوابیه‌ای درباره واگذاری آزمایشی تلفن ثابت از سوی شرکت شاتل و ادعای قطع ارتباط متقابل از سوی شرکت مخابرات ایران، منتشر کرد که در آن آمده است: برای برقراری ارتباطات بین شبکه تلفنی ثابت شرکت شاتل با شبکه‌های موجود سایر اپراتورها نیازمند قرارداد اتصال متقابل است که این شرکت اقدامی برای امضای این قرارداد نکرده است. در نتیجه مشخص نیست هزینه‌های مربوط به دولت، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران که قرار است تامین‌کننده زیرساخت ارتباطی باشند چگونه باید پرداخت شود. بنابراین این شرکت باید در اسرع وقت مانند سایر اپراتورها نسبت به امضای قرارداد براساس هزینه‌های تمام شده اقدام کند تا بتواند از مزایای ارتباط متقابل برخوردار شود. شرکت شاتل نه تنها با شرکت مخابرات ایران بلکه با اپراتور‌های تلفن همراه هم قرارداد اتصال متقابل امضا نکرده بنابراین مشترکان احتمالی این شرکت قادر به ارتباط اینترنتی فقط با مشترکان اپراتور مذکور خواهند بود. آنچه تاکنون از سوی شرکت شاتل اعلام شده، تست تلفن ثابت بر بستر اینترنت برای توسعه آتی بوده است. در این خصوص شرکت مخابرات ایران هم نسبت به هرگونه همکاری در چارچوب قوانین و مقررات استقبال کرده و آماده همکاری خواهد بود.

رفتار مخابرات ضدرقابتی است

اما شرکت شاتل هم حالا پاسخ مفصلی را خطاب به مخابرات منتشر کرده که در آن آمده است: طبق مکاتبات و مستندات موجود که مطابق ابلاغیه «فرآیند نظارت بر اتصال متقابل بین اپراتورها» به اطلاع سازمان تنظیم مقررات رسیده، شاتل بلافاصله پس از دریافت پروانه FCP به‌طور مکتوب و مستند و مطابق فرآیند اعلامی، به کرات متقاضی ارائه مدل قراردادی، توافق بر سر تعرفه اتصال متقابل و برقراری اتصال متقابل با شرکت مخابرات به‌عنوان دارنده یکی از پروانه‌های ارائه خدمات مبتنی بر شبکه ثابت و سیار کشور شده است. با وجود پیگیری‌های مکرر انجام گرفته و برگزاری ده‌ها جلسه پیگیری از شرکت مخابرات در محل سازمان تنظیم مقررات، به دلیل فقدان نگاه تعاملی شرکت مخابرات به‌عنوان اپراتور غالب بازار با سایر رقبا، مطابق فرآیند ابلاغی رگولاتوری و مصوبات کمیسیون، توافقی بر سر قرارداد اتصال متقابل با مجموعه شرکت مخابرات حاصل نشد، به‌طوری که شاتل حتی موفق به دریافت نمونه قرارداد پیشنهادی مخابرات در حوزه اتصال متقابل نشد. پس از پیگیری‌های مکرر شاتل و سازمان تنظیم مقررات و با توجه به عدم حصول نتیجه در این خصوص، مطابق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اتصال متقابل شبکه تلفن ثابت شرکت شاتل با شبکه تلفن ثابت و سیار شرکت مخابرات ایران در مهر ماه با دستور و پیگیری مکرر سازمان تنظیم مقررات و بدون عقد قرارداد، برقرار و مورد بهره‌برداری طرفین قرار گرفت.

پس از برقراری اتصال متقابل با اپراتورهای مخابراتی ثابت و سیار دارای پروانه کشور و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح مربوطه از جمله سازمان تنظیم مقررات، خدمات تلفن ثابت شاتل برای نخستین بار در پروژه مسکن مهر استان فارس، «راه‌اندازی تجاری» شد. فاز دوم خدمات تلفن ثابت شاتل، پس از راه‌اندازی آزمایشی و اخذ مجوزهای لازم از مراجع به‌صورت رسمی در ۶ استان کشور راه‌اندازی شد. با گذشت تنها کمتر از ۷۲ساعت از راه‌اندازی رسمی فاز دوم خدمات شبکه تلفن ثابت شاتل، شرکت مخابرات ایران در تاریخ ۸/ ۱۰/ ۹۵ و بدون هیچ‌گونه اطلاع رسانی و طرح مساله با شاتل و سازمان تنظیم مقررات، اقدام به قطع اتصال متقابل برقرار شده با شبکه تلفن ثابت شاتل کرد. همان‌طور که در بند ۳ این اطلاعیه توضیح داده شد، اتصال متقابل بین دو شبکه فوق، با دستور سازمان تنظیم مقررات و مطابق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات برقرار شده بود. پس از قطع اتصال متقابل فوق، تمامی شرکت‌های مخابراتی استانی در پاسخ به پیگیری‌های انجام شده از سوی شاتل ضمن اظهار بی اطلاعی از قطع ارتباط، مدعی تلاش برای رفع مشکل فنی می‌شدند تا جایی که این شرکت از طریق سازمان تنظیم مقررات از قطع اتصال متقابل باخبر شد. طبق اعلام مدیران سازمان، به‌صورت مکتوب ضرب‌الاجل ۲۴ساعته‌ای به شرکت مخابرات برای اتصال مجدد داده شد. پروانه FCP با مجوز هیات دولت و فرآیند اجرا شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با هدف افزایش کیفیت، نوآوری و رقابت بین اپراتورهای مخابراتی و کاهش قیمت خدمات به این اپراتورهای مخابراتی همچون شاتل اعطا شده و بدیهی است اقدامات غیرحرفه‌ای شرکت مخابرات نظیر اعمال محدودیت در توسعه و عرضه خدمات قانونیFCP‌ها یک رفتار ضدرقابتی بوده و ضمن تضییع مستقیم حقوق مردم، باعث افزایش ریسک امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور می‌شود.

سکوت وزارت ارتباطات و رگولاتوری

فعلا وزارت ارتباطات و رگولاتوری صحبتی در این زمینه نداشته‌اند و به نظر می‌رسد باید منتظر واکنش نهادهایی بود که مجوز FCP را صادر کرده‌اند، البته باید گفت دولت فعلا به دنبال دریافت طلب خود از مخابرات هم هست موضوعی که باعث لغو قرارداد واگذاری مخابرات شد، هنوز آن موضوع هم نامشخص است.