تاثیر دستیارهای مجازی بر اکوسیستم موبایل

همکاران سیستم: امروزه هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگر در حال درنوردیدن مرزهای پیشرفت و نوآوری است. بررسی‌های مشترک شرکت مشاوره‌ای استمفورد و شرکت پژوهشی گارتنر نشان می‌دهد بیش از یک سوم دارندگان گوشی‌های همراه هوشمند از فناوری دستیار شخصی استفاده می‌کنند. دستیار شخصی مجازی یا Virtual Personal Assistant که به اختصار VPA خوانده می‌شود، در واقع نوعی نرم‌افزار است که خدمات و سرویس‌هایی را به فرد ارائه می‌کنند. گوگل ناو، کورتانا (مایکروسافت) و سیری (اپل) از جمله VPAهای مشهور به شمار می‌رود. در این نظرسنجی مشترک، ۳۷ درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند در آمریکا و انگلیس گفتند در طول شبانه‌روز حداقل یک بار از یک دستیار شخصی مجازی استفاده می‌کنند. ۵۴ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند در سه ماه اخیر از سیری استفاده کرده‌اند. درصد استفاده از دستیار هوشمند Google Now، در آمریکا ۴۸ درصد و در انگلیس ۴۱ درصد بوده است.

یکی از کارشناسان گارتنر، از شتاب گرفتن استفاده از دستیارهای شخصی مجازی سخن می‌گوید. وی معتقد است روز به روز قابلیت‌های بیشتری به VPAها افزوده می‌شود؛ از جمله یکپارچه‌سازی برای خدمات کسب‌وکار، پشتیبانی از زبان‌های بیشتر و امکان دسترسی از طریق دیوایس‌های مختلف. گارتنر پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۰ درصد تمام تعاملات کاربران با اسمارت‌فون‌ها از طریق دستیاران هوشمند صورت خواهد گرفت. براساس این گزارش، VPAها در حال حاضر برای اموری همچون تنظیم زنگ بیدارباش و دریافت اطلاعات از وب کاربرد دارند ولی در آینده‌ای نزدیک، قادر به اجرای وظایف پیچیده‌تری همچون انجام یک تراکنش بر پایه اطلاعات قدیمی، کنونی یا آتی خواهند بود.

یک کارشناس دیگر گارتنر به نام آنت زیمرمان (Annette Zimmermann) معتقد است پدیده تجارت مکالمه‌ای (Conversational commerce) و دیگر پیشرفت‌های فناورانه، انقلابی در نحوه استفاده از VPAها به وجود می‌آورد. به‌عنوان مثال، پیام‌رسان فیس‌بوک این امکان را به کاربران می‌دهد که برای انجام کارهایی همچون خرید، چت با بخش خدمات مشتری و سفارش کرایه خودرو از Uber، در داخل خود اپلیکیشن با کسب‌وکارها در تماس و تعامل باشند. مثال دیگر گارتنر، یکپارچه‌سازی کورتانا در برنامه اسکایپ است که در این حالت، کاربران کورتانا به وسیله یک روبات اینترنتی دیگر قادرند کارهایی نظیر رزرو هتل یا پرواز را انجام دهند. محققان گارتنر پیش‌بینی می‌کنند در آینده، VPAها بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایلی را از دور خارج خواهند ساخت. نظرسنجی گارتنر درباره اپلیکیشن‌های موبایلی، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ در بین ۳۰۲۱ نفر از کاربران در سه کشور آمریکا، انگلیس و چین انجام شده است.