آی‌تی‌ایران: «Consumer Reports» روز گذشته اعلام کرد که مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ اولین لپ‌تاپ شرکت اپل است که به‌دلیل مشکلات باتری، آن را برای خرید پیشنهاد نمی‌کند. این گفته خیلی عجیب نبود. کاربران مطمئنا نتایج متفاوتی درباره طرفیت باتری این مک‌بوک کسب کرده‌اند و بعضی از آنها کمتر از ۱۰ ساعتی بوده که اپل ادعا کرده‌ است. ویدئوی مختصر ما و نظر سنجی انجام شده نشان داد که اکثریت کاربران زیر ۵ ساعت ظرفیت باتری را تجربه کرده‌اند. با این وجود وب‌سایت «Consumer Repots» حتی ظرفیت ۷۵/ ۳ ساعت را هم مشاهده کرده است، بنابراین منع کاربران و بازدیدکنندگان از خرید این لپ‌تاپ‌ها کاملا منطقی به نظر می‌رسد. اما آمار عجیب این شرکت درباره ظرفیت باتری‌ها باعث متحیر شدن بسیاری از افراد شد.

در یک تست متوالی سه مرحله‌ای، مدل ۱۳ اینچ دارای نوار لمسی، در اولین مرحله از تست ۱۶ ساعت ظرفیت باتری از خود نشان داد، در مرحله دوم ۷۵/ ۱۲ ساعت و در مرحله سوم تست تنها ۷۵/ ۳ ساعت دوام آورد. مدل ۱۳ اینچی بدون نوار لمسی در مرحله اول ۵/ ۱۹ ساعت و در مرحله بعدی این مقدار به ۵/ ۴ ساعت کاهش یافت. این آمار برای مک‌بوک‌های ۱۵ اینچی بین ۵/ ۱۸ تا ۸ ساعت متغیر بود. آمار اعلام شده قابل درک نیستند. طبیعتا آمارهای ارائه شده‌ اپل به شرایط ایده‌آل و انتظارات کاربران نزدیک‌تر است و شرکت هنوز روی ظرفیت حداکثر ۱۰ ساعت تاکید دارد درحالی‌که وب‌سایت «Consumer Reports» همان‌طور که مشاهده کردید اعداد ۱۶، ۵/ ۱۸ و ۵/ ۱۹ ساعت را در تست‌های خود ثبت کرده‌است. هنوزعینا آماری مشابه و حتی نزدیک به آمار این وب‌سایت را از هیچ منبعی نشنیده‌ایم و مطمئن نیستیم که مک‌بوک بتواند در حالت صفحه روشن تا این حد دوام بیاورد و خاموش نشود.

Consumer Repots یک سازمان کاملا معتبر و دارای سیستم تست دقیق، علمی و صحیح برای اندازه‌گیری روشنایی صفحه نمایش از طریق دستگاه‌های سنجش روشنایی خارجی است. در طول تست‌ها، صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها را در حالت همیشه روشن قرار دادیم. با استفاده از یک دستگاه سنجش روشنایی خارجی، روشنایی صفحه را در سطح ۱۰۰ درصد قرار دادیم چون اکثر کاربران در فضاهای مسقف و فضای باز عموما از این درجه از روشنایی استفاده می‌کنند. در ضمن تمامی تنظیمات اتوماتیک روشنایی صفحه نمایش را در بخش تنظیمات کاملا غیر فعال کردیم. همچنین، قبل از انجام تست‌ها، سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها را کاملا آپدیت می‌کنیم. سازمان آزمایشات و تست‌های خود را چند هفته پیش آغاز کرد و حتی تست‌ها را پس از رونمایی از سیستم‌عامل جدید یعنی macOS Sierra ۱۰.۱۲.۲ نیز ادامه دادیم اما هیچ گونه تغییری در نتایج حاصل نشد. با وجود گفته‌های بالا، رسیدن به یک توجیه منطقی درباره اعداد و ارقام مختلف و تعجب‌برانگیز به‌دست آمده درباره ظرفیت باتری‌های مک‌بوک بسیار مشکل می‌شود. باور این اعداد بسیار سخت است، به نظر در این میان یک نقص فنی وجود دارد. با توجه به دستگاه‌ها و منبع استفاده شده در تست‌ها، امکان بروز اشتباهات بچه‌گانه هنگام تست از جمله خاموش شدن خودکار صفحه یا رفتن مک‌بوک به حالت «Sleep Mode» وجود نخواهد داشت. شاید دلیل آن خطاهای غیرانسانی باشد!

یکی از احتمالات می‌تواند وجود نقص در دستگاه‌ سنجش مقدار روشنایی صفحه باشد. اگر دستگاه در هر بار تست درجات روشنایی متناقض و متفاوتی را ثبت کرده باشد، می‌تواند توجیه مناسبی برای اعداد متفاوت گزارش شده درمورد ظرفیت باتری‌ها باشد و اگر در بعضی از تست‌ها روشنایی صفحه را اشتباها در کمترین حالت ممکن تنطیم کرده باشد، می‌تواند توجیهی برای گزارشات ظرفیت باتری بالای ۱۰ ساعت باشد. «Consumer Reports» نتایج تست را برای اپل ارسال کرده است، بنابراین احتمال می‌رود به‌زودی توضیحی منطقی برای این شگفتی ارائه شود. پیشنهاد می‌شود که تست‌ها دوباره انجام شوند، البته این بار با دستگاه‌های سنجش جدید تا ببینیم اعداد عجیب وغریب به‌دست آمده‌ قبلی دوباره تکرار می‌شوند یا خیر. اپل در پاسخ اعلام کرده که در حال بررسی گزارش‌ها است.