سال 2017 هم سال HTC نیست!

جی اس ام: اچ تی سی چند سال است که با بحران فروش دست به گریبان است. گرچه محصولات این شرکت تایوانی از نظر کیفیت نسبت به محصولات رقبایش چیزی کم ندارد، در این چند سال نتوانسته به اندازه شایستگی‌اش سهمی از بازار داشته باشد.

طی روزهای اخیر برخی کارشناسانگفته‌اند HTC Bolt، گوشی جدید اچ‌تی‌سی، نیز نمی‌تواند کمک چندانی به فروش این شرکت تایوانی کند. گرچه سرعت اتصال اینترنت همراه این گوشی روی شبکه مخابراتی اسپرینت بسیار بالا است (قابلیتی که اچ‌تی‌سی بسیار روی آن مانور می‌دهد)، کارشناسان از تصمیم بحث‌برانگیز اچ‌تی‌سی به خاطر استفاده از اسنپ‌دراگون ۸۱۰ در این گوشی نگرانند. اچ‌تی‌سی بولت تمام مشخصات یک گوشی پرچمدار را دارد، تنها یکی از مهم‌ترین بخش‌هایش، تراشه آن‌، متعلق به سال ۲۰۱۵ است و اندکی قدیمی به نظر می‌رسد.

همچنین دنبال‌کنندگان اخبار تکنولوژی، مشکلات داغ کردن‌های بیش از حد این تراشه را از یاد نبرده‌اند. چرا اچ‌تی‌سی دست به چنین انتخابی زده است؟ احتمالا برای سود بیشتر. اما ممکن است همین انتخاب به ضرر اچ‌تی‌سی تمام شود. به نقل از منابع داخلی اچ‌تی‌سی، احتمالا مشکلات این شرکت در بخش فروش در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه پیدا می‌کند. در گزارشی که اخیرا منتشر شده است، منابع ناشناسی گفته‌اند که در سال آینده نیز میزان فروش گوشی‌های اچ‌تی‌سی و همچنین پرچمدارانش مانند امسال و سال‌های گذشته کم خواهد بود. علاوه‌بر این اچ‌تی‌سی با مشکل دیگری نیز روبه‌رو است: محبوبیت این برند بین خریداران در حال کاهش است. از طرفی با وجود اینکه امسال اچ‌تی‌سی گوشی‌های سری پیکسل گوگل را ساخته، اسمی از خودش در این گوشی‌ها نیست و تنها به عنوان یک شرکت سازنده قراردادی با گوگل همکاری کرده است.

منابع داخلی اچ‌تی‌سی پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان امسال این شرکت موفق به فروش ۴۰۰هزار دستگاه هدست واقعیت مجازی HTC Vive VR می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها فروش این دستگاه سال آینده ۵۰ درصد رشد خواهد داشت؛ فروشی که به خاطر کمبود قطعات امکان افزایش آن فعلا وجود ندارد. با وجود تخفیف ۱۰۰ دلاری اچ‌تی‌سی در تعطیلات پایان امسال برای هدستش، استقبال از آن به دو دلیل چندان زیاد نیست: اول عدم ارائه برگ برنده قابل توجه نسبت به محصولات مشابه و دوم قیمت بالای سخت‌افزاری رایانه‌هایی که با این دستگاه سازگارند.

پرچمدار فعلی این شرکت، HTC ۱۰، از هر نظر بهترین گوشی هوشمندی است که اچ‌تی‌سی تا به حال ساخته. با این حال به نظر می‌رسد مشکلات بازاریابی شرکت تایوانی همچنان پابرجا است. اگر به خاطر بیاورید سال ۲۰۱۳ اچ‌تی‌سی با استخدام رابرت داونی جونیور (بازیگر مشهور هالیوودی که یکی از مشهورترین نقش‌هایش Iron Man بوده است)، دست به تولید چند تبلیغ تلویزیونی زد. تبلیغاتی که کاملا با شکست مواجه شد، زیرا در بسیاری از آنها کوچک‌ترین اثری از گوشی اچ‌تی‌سی دیده نمی‌شد! برای HTC One M۸ رابرت داونی با گری اولدمن جایگزین شد، اما تبلیغات به دلایل مشابه با شکست مواجه شد. در سال‌های گذشته شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی با ارتقای دوربین و باتری محصولاتش توانسته کیفیت گوشی‌هایش را هم‌تراز گوشی‌های سطح اول بازار جهانی کند، اما اگر این شرکت بخواهد تکانی به آمار و ارقام فروشش بدهد، بهتر است بخش بازاریابی را جدی‌تر در نظر بگیرد.