نبرد بزرگ گلکسی اس ۸ در برابر آی‌فون ۸

آی تی ایران: تاریخ عرضه گلکسی اس ۸، سال آینده تعیین شده است و طبق خبر‌های پراکنده، ظاهرا سامسونگ این بار قرار است قابلیت‌های استثنایی به این گوشی اضافه کند تا بتواند با آی‌فون ۸ رقابت کند. آی‌فون ۸ که قراراست همزمان با دهمین سالگرد آی‌فون عرضه شود، مجهز به صفحه نمایش OLED تمام شیشه‌ای، دوربین‌های Dual مشابه آی‌فون ۷، شارژ وایرلس و دکمه Home مجازی است.

در آن سوی میدان، سامسونگ گلکسی اس ۸ قرار است سیستم دستیار صوتی جدیدی عرضه ‌کند. سامسونگ اوایل امسال اعلام کرد که قصد دارد Viv Labs (لابراتوار تولید نرم‌افزار دستیار هوشمند شخصی Viv) را خریداری کند. طبق گزارش‌های اخیر منتشر شده، نرم‌افزار دستیارهای صوتی سامسونگ، بسیار پیشرفته‌تر از نرم‌افزار مشابه اپل، Siri است. در واقع همین Viv Labs بود که در سال ۲۰۱۰، نرم‌افزار سیری را طراحی کرد اما از آن موقع تاکنون سرویس دستیار صوتی اپل، پیشرفت چندانی نداشته است. اگر به گزارش‌های منتشر شده استناد کنیم، نام دو صدای زن و مرد دستیار صوتی سامسونگ، Bixby و Kestra خواهد بود که با تکنولوژی هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. البته این همه چیز نیست. سامسونگ هم‌اکنون سرویس پرداخت اختصاصی خود Samsung Pay، که رقیب Apple Pay است، را دارد. اما این بار در اس ۸، با تلفیق این تکنولوژی پرداخت با سرویس دستیار صوتی خود، ابتکار جدیدی به عمل آورده است.

تفاوت اساسی بین پرداخت اپل و پرداخت سامسونگ در این است که اپل تنها با تکنولوژی NFC (تکنولوژی ارتباط حوزه نزدیک) عمل می‌کند، اما پرداخت سامسونگ علاوه‌بر پشتیبانی از NFC، از سیستم تکنولوژی کارت مغناطیسی(Magstrips) - مشابه سیستمی که در بیشتر کارت‌های اعتباری می‌بینیم- نیز بهره برده است. با پشتیبانی از سیستم بیشتر کارت‌های اعتباری روز دنیا، سرویس پرداخت سامسونگ عملا گستره بیشتری از بازار را در بر خواهد گرفت. چیزی که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم، این است که اکثر ابزار دیجیتالی بیشتر از اینکه روی قابلیت‌های ارائه شده متمرکز باشد، بر برندینگ متمرکز است. حداقل در بازار گوشی‌های همراه، این سیاست حکمفرما است. چیزی که تا اینجا شاهد آن بوده‌ایم این است که کاربران و طرفداران آی‌فون، کمتر به سمت محصولات سامسونگ گرایش نشان می‌دهند حتی اگر آن محصول از برخی لحاظ سرآمد آی‌فون باشد. در حال حاضر اپل با در دست داشتن ۶/ ۴۳ درصد سهم از بازار همچنان در صدر بازار گوشی‌های همراه قرار دارد. سامسونگ با ۵/ ۲۸ درصد، با اختلاف زیادی از اپل در بازار حضور دارد.