بهترین اولترابوک‏هایی که می‌توان از بازار خرید

اصطلاح اولترابوک را اولین بار اینتل برای لپ‌تاپ‌های فوق سبک و باریک با دوام شارژ بالا مطرح کرد. اگر این سه ویژگی فاکتورهای خرید اصلی شما هستند. به گزارش فارنت، مهم‌ترین مزیت یک لپ‌تاپ نسبت به پی‌سی قابلیت جابه‌جا‌یی آن است. بسته به اینکه با لپ‌تاپ خود چه کارهایی انجام می‌دهید ممکن است یک اولترابوک بهترین گزینه برای شما باشد. باریک‌تر و سبک‌تر شدن نوت‌بوک‌ها محدودیت‌هایی از نظر قدرت پردازشی و دوام شارژ باتری ایجاد می‌کند و به این ترتیب در اولترابوک‌ها خبری از پردازنده‌های چهار هسته‌ای، کارت گرافیک مجزا یا درایو نوری نیست؛ اما در عوض با دستگاهی فوق‌العاده سبک‌تر و باریک‌تر سروکار خواهید داشت که وزن آن را در کیفتان حس نخواهید کرد و معمولا دوام شارژ این دستگاه‌ها نیز از لپ‌تاپ‌های قوی‌تر بسیار بیشتر است.با وجود این توسعه فناوری‌های خاص برای ساخت چنین دستگاه‌هایی ارزان نیست و به همین دلیل اولترابوک‌ها هم قیمت کمی ندارند اما این دلیل نمی‌شود آنها را با لپ‌تاپ‌های گیمینگ مقایسه کنید و تصور کنید ارزش خرید پایین‌تری دارند. اگر از لپ‌تاپ خود بیشتر برای کار با آفیس، وب‌گردی، ایمیل، تماشای فیلم و کارهای سبک این‌چنینی استفاده می‌کنید و علاقه‌ای به بازی کردن، برنامه‌نویسی پیشرفته، ویرایش ویدئو یا نرم‌افزارهای سنگین مهندسی ندارید مسلما یک اولترابوک به مراتب برای شما از یک لپ‌تاپ با پردازنده قوی‌تر بهتر خواهد بود. در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین اولترابوک‌هایی را که ارزش خرید نسبتا بالاتری هم دارند و در بازار ایران هم یافت می‌شوند معرفی کنیم.

ASUS ZenBook UX303UB

اگر دوست ندارید آن‌قدرها پول خرج یک اولترابوک کنید و همچنین قصد دارید گاهی بازی‌های سبک را نیز با تنظیمات نه‌چندان بالا اجرا کنید این گزینه شاید بهترین پیشنهاد خرید باشد. UX۳۰۳UB شاید سنگین‌تر از سایر اولترابوک‌ها باشد، در آن خبری از حافظه‌های پرسرعت SSD نبوده و دوام شارژی عالی هم نداشته باشد اما می‌توان آن را پلی بین نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها با قیمتی مناسب قلمداد کرد. از جمله ویژگی‌های این دستگاه ابعاد و وزن ۳۲۳ × ۲۲۳ × ۲۰میلی‌متر - ۵/ ۱ کیلوگرم، صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی IPS - ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل - براق، پردازنده نسل ششم Core i۷-۶۵۰۰U - دو هسته‌ای - ۵/ ۲ تا ۱/ ۳ گیگاهرتز، حافظه رم ۸ گیگابایت DDR۳، کارت گرافیک انویدیا GeForce GT ۹۴۰M - ۲GB VRAM، حافظه داخلی یک ترابایت هارد دیسک ۵۴۰۰rpm، باتری ۳ سلولی و سایر امکانات نظیر وب‌کم HD - ویندوز ۱۰ - سه درگاه USB ۳.۰ است. قیمت آن ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان است. اگر قصد بازی کردن یا استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی را ندارید بهتر است مدل UX۳۰۱ را با حافظه SSD خریداری کنید که در اجرای ویندوز و سایر نرم‌افزارها بسیار سریع‌تر عمل کرده و وزن پایین‌تر و بدنه بهتری هم دارد.

ASUS ZenBook UX310UQ

اگر یک اولترابوک می‌خواهید که هم حافظه داخلی سریعی داشته باشد و هم بتوانید گاهی با آن بازی کنید چطور؟ این گزینه از ایسوس از حافظه پرسرعت، رم بیشتر و کارت گرافیکی نسبتا بهتر نیز برخوردار است و البته قیمت بالاتری هم دارد. ویژگی‌های این دستگاه شامل ابعاد و وزن۳۲۳ × ۲۲۳ در ۳/ ۱۸ میلی‌متر - ۴/ ۱ کیلوگرم، صفحه‌نمایش۱۳ اینچی IPS - ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل - براق - لمسی، پردازنده نسل ششم Core i۷-۶۵۰۰U - دو هسته‌ای - ۵/ ۲ تا ۱/ ۳ گیگاهرتز، حافظه رم ۱۲ گیگابایت DDR۳ ، کارت گرافیک انویدیا GeForce GT ۹۴۰MX - ۲GB VRAM، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD، باتری۳ سلولی و سایر امکانات آن وب‌کم HD - ویندوز ۱۰ - دو درگاه USB ۲.۰ - یک درگاه USB ۳.۰ - یک درگاه USB C ۳.۱ است. قیمت آن ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان است. این مدل در بازار با کانفیگ متفاوتی هم موجود است که یک ترابایت هارد دیسک را در کنار ۲۵۶گیگابایت SSD و حافظه رم ۸ گیگابایتی با قیمتی حدود ۲۰۰ هزارتومان ارزان‌تر فراهم کرده است. اما نسخه ۵۱۲ گیگابایتی از حافظه‌ای سریع‌تر و عمر شارژی بهتر برخوردار خواهد بود.

Lenovo Yoga 900

اولترابوک لنوو از سوی بسیاری از منتقدان یکی از بهترین‌های سال اعلام شد. این مدل از کیبوردی بهتر، پردازنده‌ای نسبتا سریع‌تر و البته لولای ۳۶۰ درجه برخوردار است که برای برخی کاربری‌ها ایده‌آل است. به‌خاطر نداشتن کارت گرافیک مجزا و باتری بزرگ‌تر یوگا ۹۰۰ همچنین از مدل‌های بالا دوام شارژ بسیار بهتری نیز خواهد داشت. همچنین به لطف استفاده از گرافیک سری Iris اینتل می‌توانید عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به Intel HD از آن انتظار داشته باشید (اما نه در حد کارت گرافیک مجزا). ویژگی‌های این محصول نیز شامل ابعاد و وزن۳۲۴ در ۲۲۵ در ۹/ ۱۴ میلی‌متر - ۳/ ۱ کیلوگرم، صفحه‌نمایش۱۳ اینچی IPS - ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل - براق - لمسی، پردازنده نسل ششم Core i۷-۶۵۰۰U - دو هسته‌ای - ۵/ ۲ تا ۱/ ۳ گیگاهرتز، حافظه رم۸ گیگابایت DDR۳، کارت گرافیک اینتل Iris ۵۴۰، حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD، باتری ۴ سلولی - حدود ۷ ساعت دوام و وب‌کم HD - ویندوز ۱۰ - یک درگاه USB ۲.۰ - دو درگاه USB ۳.۰ - یک درگاه USB C ۳.۱ است. قیمت آن ۵ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان است.

Dell XPS 13

این اولترابوک نیازی به معرفی ندارد و شاید بتوان آن را محبوب‌ترین اولترابوک ویندوزی دنیا دانست. حاشیه‌های فوق باریک صفحه‌نمایش، کیفیت ساخت عالی و دوام شارژ فوق‌العاده از جمله مزایای این محصول دل هستند. در عوض قدرت پردازشی و گرافیکی آن نسبت به رقبا کمی پایین‌تر است و با این وجود خرید نسخه Core i۷ را به‌دلیل اختلاف قیمت زیاد پیشنهاد نمی‌کنیم. این دستگاه دارای ابعاد و وزن۳۰۴ × ۲۰۰ در ۱۵ میلی‌متر - ۲۲/ ۱ کیلوگرم، صفحه‌نمایش۱۳اینچی IPS - ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل - مات، پردازنده نسل ششم Core i۵-۶۲۰۰U - دو هسته‌ای - ۲/ ۲ تا ۷/ ۲ گیگاهرتز، حافظه رم ۸ گیگابایت DDR۳، کارت گرافیک Intel HD ۵۵۰۰، حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت SSD، باتری ۴سلولی - حدود ۸ ساعت دوام و سایر امکاناتی نظیر وب‌کم HD - ویندوز ۱۰ - دو درگاه USB ۳.۰ - یک درگاه USB C ۳.۱است. قیمت آن ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان است. در سری پردازنده‌های دو‌هسته‌ای U اینتل تفاوت Core i۵ با i۷ تنها در حدود ۱۰ درصد است.

Apple MacBook MMGM2

اگر به دنبال نهایت سبکی، باریکی و زیبایی هستید اپل دقیقا این مک‌بوک را برای شما طراحی کرده است. پردازنده Core M اینتل ضعیف‌تر از سری Core i طراحی شده، اما نیازی به فن ندارد و به این ترتیب کاملا بی‌صدا کار می‌کند. این پردازنده به هیچ‌وجه برای کارهای سنگین پیشنهاد نمی‌شود، اما در کارهای عادی به لطف سیستم‌عامل macOS اپل همه چیز بسیار روان و سریع است. این دستگاه شامل امکاناتی نظیر ابعاد و وزن۲۸۵ در ۵/ ۱۹۶ در ۱/ ۱۳ میلی‌متر - ۹۲/ ۰ کیلوگرم، صفحه‌نمایش۱۲ اینچی IPS - ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰ پیکسل، پردازنده نسل ششم Core M - ۱.۲ تا ۷/ ۲ گیگاهرتز، حافظه رم ۸ گیگابایت DDR۳، کارت گرافیکIntel HD ۵۱۵، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD، باتری ۱/ ۴۱ وات ساعت - حدود ۱۰ ساعت دوام و سایر امکانات مثل وب‌کم ۴۸۰p - macOS Sierra - یک درگاه USB-Cاست. قیمت این محصول ۵‌میلیون و ۴۴۰ هزار تومان است.