چگونه عمر باتری گوشی را افزایش دهیم

جی‌اس‌ام: این روزها باتری اسمارت‌فون‌ها یکی از مهم‌ترین و در عین حال عقب‌افتاده‌ترین بخش‌های سخت‌افزاری آنها است. مهم نیست که موبایل‌تان پردازنده‌ای قوی‌تر از پی‌سی‌ها یا فضای رم حجیم‌تر از لپ‌تاپ‌ها دارد، اگر یک باتری ضعیف در دل دستگاه قرار گرفته باشد شیرینی امکانات فراوان گوشی را به کامتان تلخ می‌کند. خبر ناراحت‌کننده این است که کمپانی‌های مختلف تلاش چندانی هم برای ارتقای وضعیت باتری‌ها انجام نمی‌دهند. البته گوشی‌هایی هم تولید شده که نزدیک به یک هفته شارژدهی دارند، اما مثلا یکی از آنها Gionee Marathon M۵ است که باتری ۶۰۲۰ میلی‌آمپری و وزن ۲۱۱ گرمی دارد که هرکسی قادر به حمل آن نیست؛ ناگفته نماند که از ضعیف‌ترین امکانات ممکن نیز برخوردار است. در ادامه به راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری و نحوه نگهداری صحیح از آن می‌پردازیم.

۱- دفعات شارژ بالا بهتر از شارژهای طولانی: برای ورزیده‌شدن بدن دو گزینه را می‌توان مد نظر داشت. گزینه اول اینکه یک‌بار در ماه ۱۰۰ کیلومتر دوید و دوم اینکه ۳۰ ‌بار در ماه هربار ۳ کیلومتر دوید؛ کدام‌یک برای سلامت فرد بهتر است؟ مسلما گزینه دوم که شامل ورزش مداوم است برای بدن مفیدتر است، زیرا فشار زیادی وارد نمی‌کند و همچنین آهسته و پیوسته است. باتری‌ها هم در این زمینه کاملا مشابه بدن عمل می‌کنند. به جای اینکه دو روز از گوشی استفاده کنید و شارژ را از ۱۰۰ به صفر و از صفر به ۱۰۰ برسانید، در دفعات بیشتر باتری را شارژ کنید. به‌عنوان مثال وضعیت باتری را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد برسانید یا از ۴۵ تا ۷۹ درصد شارژ کنید. جالب است بدانید که حالت ایده‌آل باتری تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است و اگر دقت داشته باشید معمولا باتری گوشی‌ها پس از خروج از کارخانه و اولین‌باری که روشن می‌شوند هم در همین حدود است.

۲- چرا نباید شارژ را به صفر درصد برسانید؟

اینکه گوشی را در حالت ۱۰۰درصد به شارژ نگه دارید مضر است، اما اینکه شارژ باتری به صفر درصد برسد بسیار زیانبارتر است. جالب است بدانید که باتری‌های مدرن هیچ‌وقت واقعا تخلیه نمی‌شوند و هرکاری که بکنید باز هم چند درصدی در انتهای باتری باقی می‌ماند که برای شما قابل دسترس نیست و هیچ‌وقت هم کاملا تخلیه نمی‌شود. خبر بد اینکه با هربار تخلیه شارژ تا صفر درصد تعدادی از سلول‌ها دیگر شارژ نمی‌شوند و در حقیقت برای همیشه از دست می‌روند.

3- از داغ‌شدن گوشی جلوگیری کنید

احتمالا همه می‌دانیم که داغ‌شدن هر وسیله الکتریکی، به‌خصوص گوشی، مضر است، اما خب چندان هم به آن اهمیت نمی‌دهیم، زیرا Most Wanted و GTA بسیار مهم‌تر از سلامت باتری است! در ادامه متوجه می‌شوید که دمای زیاد چقدر برای باتری مضر است. به‌عنوان مثال اگر دمای میانگین گوشی در سال ۶۰ درجه سلسیوس باشد نزدیک به ۸۰درصد باتری از دست می‌رود و عملا شارژ ۱۰۰درصدی دستگاه پس از یک‌سال معادل ۲۰ درصد روز اول است! البته همان‌طور که حدس زده‌اید امکان ندارد دمای میانگین هیچ گوشی‌ای در طول سال ۶۰ درجه باشد، اما ۲۵ درجه چطور؟ دمای گوشی در حالتی که هیچ کاری با آن انجام ندهید بین ۲۰ تا ۳۰ درجه متغیر است. در این شرایط با گذشت یک‌سال ۲۰درصد از عملکرد آن کاهش می‌یابد و عملا شما فقط از ۸۰ درصد ظرفیت آن استفاده می‌کنید؛ پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد از گرم‌شدن آن جلوگیری کنید یا به فکر تعویض باتری باشید!

4- دمای پایین هم چندان مناسب نیست

احتمالا با خواندن پاراگراف بالا الان به سمت یخچال می‌دوید تا دمای گوشی را پایین بیاورید! اما دست نگه دارید. همان‌طور که دمای بالا روی باتری تاثیر منفی دارد، دمای پایین هم چندان مناسب نیست. در دمای بسیار پایین هم سلول‌های باتری توانایی شارژشدن را از دست می‌دهند، درست مثل حالتی که در گرما به آنها دست می‌دهد. درنتیجه همیشه دما را در حالت متعادل و معمولی نگه دارید.

5- باتری را بی‌استفاده نگذارید

معمولا زمانی که ولتاژ باتری به ۳ولت می‌رسد باتری گوشی کاملا تخلیه است، اما اگر به ۷/ ۲ ولت سقوط کند چه اتفاقی می‌افتد؟ در صورتی که ولتاژ تا این حد پایین آید مدارهای محافظ باتری وارد عمل می‌شوند و قابلیت شارژ مجدد را از سلول‌ها می‌گیرند که به این وضعیت «حالت خواب باتری» هم می‌گویند. این هم یکی دیگر از دلایلی است که باید باتری را در وضعیت ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه داشت، زیرا ولتاژ در وضعیت مناسب است و ماندگاری سلول‌ها بسیار بالاتر است.

6- باتری اضافه نخرید!

همان‌طور که می‌دانید لوازم جانبی هر گوشی برای مدت محدودی در بازار پیدا می‌شود و پس از آن دیگر نایاب است. با خواندن این مطلب شاید قصد خرید چند باتری لیتیوم یونی اضافه داشته باشید، اما این کار هم اشتباه است. باتری‌ها تاریخ مصرفی با عنوان Shelf Life دارند؛ به این معنی که تا مدت محدودی می‌توانند بدون استفاده در قفسه مغازه باقی بمانند. اگر حالا یک باتری لیتیومی بخرید و چند ماه بدون استفاده بماند، بسته به تاریخی که تولید شده، ممکن است تا زمان استفاده فاسد شود و اصلا قابل استفاده نباشد! پس هنگام خرید باتری از فروشگاه به تاریخ تولید آن هم دقت کنید.