دنیای اقتصاد- شرکت بزرگ سامسونگ در کنار گوگل به تدریج در حال از بین بردن حاکمیت اپل بر بازار جهانی موبایل‌های هوشمند هستند، اما گویا چالش‌هایی بین آنها وجود دارد.

مدیران گوگل این روزها نگران این هستند که سامسونگ بسیار بزرگ شود. این شرکت بزرگ کره جنوبی حدود ۴۰ درصد از کل گجت‌های مبتنی بر سیستم عامل آندروید گوگل را به فروش رسانده است. بعضی از مقامات آگاه گوگل معتقدند که رشد سریع سامسونگ در این بازار می‌تواند تهدیدی جدی برای تجارت موفق و پر سود تبلیغات موبایلی گوگل باشد. به این ترتیب گوگل از نفوذ روز افزون سامسونگ در آندروید و جایگاه این کمپانی کره‌ای به عنوان برترین تولیدکننده ابزارهای آندرویدی در بازار به شدت نگران است.
در همین راستا و به بهانه کنگره جهانی موبایل مدیران گوگل در جلساتی که با دیگر شرکت‌های فعال در بازار موبایل داشتند اظهار امیدواری کردند که ابزارهای آندرویدی نفوذ سامسونگ در بازار موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها را حفظ کرده و رقابتی جدی و شدید را ایجاد می‌کند. آنها همچنین امیدوارند که ابزارهای آندرویدی جدیدی که توسط شرکت‌هایی مانند HTC و HP تولید می‌شوند، سامسونگ را به چالشی جدی بکشانند. «اندی روبین» رییس بخش آندروید گوگل در نشست سال گذشته این شرکت، موفقیت بزرگ سازندگان ابزارهای آندرویدی را تمجید کرد و درباره موقعیت سامسونگ در این بازار هشدار داد. این مدیران معتقدند که جایگاه فعلی سامسونگ به سمتی پیش می‌رود که این شرکت کره‌ای حدود 200 میلیون موبایل هوشمند آندرویدی را در سال گذشته میلادی صادر کرده است و این باعث می‌شود که این شرکت در آینده احتمالا درخواست مطالبه موارد بیشتری را از گوگل خواهد کرد. البته هنوز هیچ کدام از مقامات گوگل و سامسونگ در این مورد اظهار‌نظری نکرده‌اند.
سامسونگ نزدیک به ۴۰ درصد از سهم موبایل‌های هوشمند سال گذشته را در اختیار داشته است و اکثر موبایل‌های پرفروش این شرکت هم با سیستم‌عامل آندروید وارد بازار شده‌اند. این در حالی است که دیگر تولیدکنندگان ابزارهای آندرویدی نتوانسته‌اند به خوبی سامسونگ عمل کنند و هیچ کدام سهم بازاری مشابه سامسونگ ندارند و اختلاف این شرکت با دیگران چشمگیر است. همین موضوع شرایطی را ایجاد کرده است که سامسونگ اجازه مطالبه موارد بیشتری از گوگل را به خودش بدهد و از طرفی گوگل هم در تنگنا قرار گیرد.
از طرفی حالت بدتری هم در این زمینه می‌تواند به وجود بیاید و آن این است که سامسونگ هم مانند آمازون اکوسیستم خود را بر پایه آندروید و بدون نیاز به گواهی گوگل راه اندازی کند و به این ترتیب گوگل را از بابت سود فروش گواهی استفاده از گوگل پلی محروم کند. از آنجا که سامسونگ مدت‌ها است فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی خود را دارد و تا حالا هزینه بسیار زیادی بابت ترویج آن خرج کرده است، احتمال عملی شدن این حالت اصلا کم نیست.
این دقیقا همان موضوعی است که گوگل را برای تصاحب موتورولا ترغیب کرد. گوگل با خرید موتورولا سعی کرده است تا تجارت موبایل خودش را بیمه کند. این اقدام گوگل که ممکن است در صورت رشد بیشتر سامسونگ در این بازار شامل این شرکت کره‌ای هم بشود، مانند سدی جلوی پیشرفت بیش از اندازه سامسونگ را می‌گیرد.
شکی نیست که محصولات تولیدی موتورولا از وقتی که تحت مدیریت و نظارت گوگل فعالیت می‌کند، چندان خاص و رقابتی نبوده‌اند و توان غلبه بر محصولات آندرویدی سامسونگ را نداشته‌اند و همچنین اقدام گوگل برای ساخت دستگاه‌های نکسوس هم هر چند موثر بوده‌ اما هنوز کافی نیست. با این اوصاف حالا همه نگاه‌ها به
X Phone جلب شده است، محصولی که از نرم افزار خارق‌العاده و اختصاصی گوگل به همراه سخت‌افزار نوآورانه موتورولا بهره می‌برد.