رونق در بازارهای سخت‌افزاری جهان

دنیای اقتصاد: تحولات در بازار محصولات کامپیوتری در دنیا نشان از آن دارد که این بازار به‌رغم کوچک‌تر شدن محصولات دیجیتالی همچنان پرفروش است و استقبال از سخت‌افزارهای حمل شونده همچون تبلت و اولترابوک همچنان ادامه دارد. به‌روز‌رسانی و افزایش خط تولید چنین محصولاتی نیز حکایت از افزایش حجم تقاضای آن دارد، هرچند که در برخی از ادوار میزان فروش آنها در بازارهای مختلف جهان کاهش و افزایش نشان می‌دهد.در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از محصولات جدید ارائه شده و محصولاتی که در آینده نزدیک به بازارهای سخت‌افزار جهان ارائه می‌شوند.

تبلت‌های سری گلکسی تب اس 3 سامسونگ

دوستداران تبلت روزانه شاهد ورود تجهیزاتی جدید به این بازار هستند اما شرکت سامسونگ که انتظار می‌رفت در مراسم IFA ۲۰۱۶ از تبلت‌های اندرویدی جدید خود رونمایی کند، گفته می‌شود تا اوایل سال ۲۰۱۷ تبلت‌های جدیدش را ارائه می‌کند و تبلت‌های سری گلکسی تب‌اس ۳ سامسونگ (Samsung Galaxy Tab S۳) اوایل سال میلادی آینده معرفی و به بازار عرضه خواهند شد. قرار است دو نسخه از این سری وارد بازار شود که یکی از آنها با اسم مدل SM-T۸۲۰ تنها دارای وای‌فای بوده و دیگری نیز که با اسم مدل SM-T۸۲۵ شناخته می‌شود، وای‌فای به همراه LTE خواهد داشت. احتمالا هر دو نسخه از نمایشگری به ابعاد ۷/ ۹ اینچ با دقت ۱۵۳۶×۲۰۴۸ پیکسل استفاده کنند. به‌‌رغم وجود نداشتن اطاعات بیشتری در این‌باره اما گفته می‌شود که این تبلت‌ها از فریمی فلزی و بسیار باریک برخوردار باشند.

ورود اولترابوک Spectre x360 اچ‌پی

اچ‌پی به تازگی نسخه ۲۰۱۶ اولترابوک Spectre x۳۶۰ خود را معرفی کرده است. این لپ‌تاپ تبدیل شدنی که دارای صفحه‌نمایشی لمسی است، دارای حاشیه صفحه‌نمایشی بسیار باریک‌تر است و پردازنده و عمر شارژ بهتری نیز دارد. اچ‌پی این اولترابوک را با قیمت پایه ۱۰۵۰ دلار یعنی ۱۵۰ دلار گران‌تر از نسخه پیشین روانه بازار خواهد کرد. این اولین ارتقا مربوط به پردازنده محسوب می‌شود، چراکه اچ‌پی از نسل هفتم چیپ‌های Core i۵ یا Core i۷ به همراه پردازنده گرافیکی Intel HD ۶۲۰ بهره برده است. به این ترتیب عمر شارژ باتری بهتر شده و عملکرد گرافیکی نیز اندکی بهبود خواهد یافت. اچ‌پی همچنین با قراردادن باتری بزرگ‌تر ادعا می‌کند این مدل ۲۵ درصد دوام شارژ بیشتری داشته و تا ۱۵ ساعت جوابگوی کاربر خواهد بود؛ با این ویژگی می‌توان باتری را تنها در ۹۰ دقیقه تا ۹۰ درصد شارژ کرد. اولترابوک جدید اچ‌پی دارای دو درگاه USB-C از نوع Thunderbolt ۳ بوده و تا ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه پرسرعت SSD قابل ارتقاست. این اولترابوک همچنین حالا از Windows Hello برای لاگین کردن با چهره پشتیبانی می‌کند.

نوکیا D1C گوشی نیست

بر خلاف همه باورهایی که درباره دستگاه نوکیا D۱C تاکنون منتشر شده است، عرضه آن نشان داد که این دستگاه یک گوشی هوشمند نیست، بلکه یک «تبلت» اندرویدی است. هرچند که این دستگاه تا قبول‌شدن تست‌هایش وارد بازار نمی‌شود اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که نوکیا D۱C از سیستم‌عامل اندروید ۷ نوگت (Nougat) پشتیبانی می‌کند که وجود این سیستم‌عامل آن را از سایر تبلت‌های موجود در بازار به صورت محسوسی متمایز می‌کند. در مورد این تبلت باید اضافه کرد که از پردازنده‌ ۸ هسته‌ای و ۴/ ۱ گیگاهرتزی (اسنپ‌دراگون ۴۳۰) بهره می‌برد و دارای رم ۳ گیگابایتی و همچنین ۱۶ گیگابایت حافظه‌ داخلی است. نوکیا D۱C یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد و از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلو بهره می‌برد و هر دو دوربین توانایی فیلمبرداری با کیفیت فول اچ دی (۱۰۸۰) را دارا هستند. این دستگاه دارای صفحه نمایشی با اندازه ۸/ ۱۳ اینچ است و از رزولوشن فول اچ‌دی (۱۰۸۰) پشتیبانی می‌کند.

ایسوس اولترابوک UX410

در ماه اخیر ایسوس اولترابوک‌های UX۴۱۰UA و UX۴۱۰UQ را معرفی کرد تا علاقه‌مندان به اولترابوک‌ها را به سوی خود جذب کند. این اولترابوک‌ها دارای بدنه آلومینیومی هستند و ۹۵/ ۱۸ میلی‌متر ضخامت و ۶/ ۱ کیلوگرم وزن دارند. درون هر دو نسخه پردازنده نسل هفتمی Intel Kaby Lake کار گذاشته شده و حافظه رم آنها نیز تا ۱۶ گیگابایت از نوع فوق سریع DDR۴ ۲۱۳۳MHz قابل تنظیم است. اولترابوک‌های ایسوس دارای صفحه‌نمایشی ۱۴ اینچی با حاشیه باریک ۶ میلی‌متری و وضوح Full HD است که از اولترابوک‌های دیگر کمی بزرگ‌تر است. همچنین UX۴۱۰ در دو نسخه UX۴۱۰UQ با پردازنده گرافیکی مجزای NVIDIA ۹۴۰MX و UX۴۱۰UA بدون پردازنده گرافیکی مجزا عرضه خواهد شد و به درگاه‌های HDMI، USB ۲.۰، USB ۳.۰، USB-C و کارت حافظه SD مجهز است. حافظه داخلی این دستگاه‌ها را می‌توان از بین هارد‌دیسک ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایتی به همراه حافظه پرسرعت SSD SATA۳ M.۲ در ظرفیت‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی سفارش داد.

در انتظار سرفیس جدید مایکروسافت

درحالی‌که گفته می‌شود پنجم آبان‌ماه سرفیس جدید مایکروسافت رو‌نمایی می‌شود اما برخی از اطلاعات نشان می‌دهد که این دستگاه سرفیس پرو ۵ نخواهد بود و شاید مایکروسافت تصمیم بگیرد سرفیس‌پرو ۴ را با پردازنده‌های جدید نسل هفتمی اینتل آپدیت کرده و در عوض یک پی‌سی کامل یا All-in-One معرفی کند. همچنین تصاویری که از کیبورد و موس سرفیس مایکروسافت درز کرده، نشان می‌دهد که ممکن است عرضه یک All-in-One در دستور کار باشد. بعضی منابع خبر داده‌اند که مایکروسافت حتی قصد آپدیت سرفیس‌بوک و سرفیس پرو ۴ را نداشته و صرفا لپ‌تاپ‌ها و محصولاتی از شرکای خود را با ویندوز ۱۰ معرفی خواهد کرد. گفته می‌شود که در این مراسم تمرکز اصلی مایکروسافت روی ویندوز ۱۰ و پی‌سی دسکتاپ این شرکت خواهد بود.