ورود رسمی گوگل به دنیای سخت‌افزار

ندا لهردی: سال‌ها است که گوگل به‌عنوان غول موتور جست‌وجوی اینترنتی در میان مردم سراسر دنیا شناخته شده است و در سال‌های اخیر بخش بزرگی از شهرت خودش را مدیون سیستم عامل محبوب متن‌باز اندروید است که دسترسی عموم مردم را به دنیای اپلیکیشن‌ها و کاربردهای تازه موبایل‌های هوشمند فراهم آورده است. گوگل اما رویای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و تاثیرگذار در دنیای تکنولوژی را در سر دارد و نمی‌خواهد از جریان‌های نو و تازه این عرصه دور بماند. به همین دلیل هم در این سال‌ها تلاش‌هایی برای طراحی و تولید محصولات و گجت‌های سخت‌افزاری کرده است. حالا اما گوگل در رویدادی که شب گذشته با نام «ساخت گوگل emadebygoogl#» برگزار شد با معرفی محصولات جدیدی، ورودش به دنیای سخت‌افزارهای جدید را رسما اعلام کرد تا به رقیبی تازه و سرسخت برای شرکت‌هایی مانند اپل، آمازون و فیس‌بوک تبدیل شود. به این ترتیب باید منتظر شکل گرفتن جنگ رقابتی جدیدی در دنیای تکنولوژی باشیم.

از موبایل هوشمند تا دستیار صوتی هوشمند

شرکت گوگل سه‌شنبه‌شب اولین حضورش در بازار موبایل‌های هوشمند را رسما اعلام کرد. هر چند تا پیش از گوگل با اندروید و گوشی‌های نکسوس که با همکاری شرکت‌های مختلفی مانند موتورولا، هوآوی و ال‌جی ساخته بود، در این بازار حضور داشت. اما گویا حالا این شرکت تصمیم گرفته است تا علاوه بر اکوسیستم نرم‌افزاری، طراحی و تولید سخت‌افزار موبایل‌ها را هم خودش در اختیار بگیرد تا به این ترتیب به رقیب مهم و جدیدی برای اپل تبدیل شود. پیکسل و پیکسل ایکس‌ال اولین گوشی‌های موبایل گوگل در بازار هستند. پیکسل صفحه نمایش ۵ اینچی دارد و اندازه صفحه نمایش پیکسل ایکس-ال ۵/ ۵ اینچ است. شاید این تنها تفاوت مهم و ملموس این دو گوشی با یکدیگر باشد؛ به جز این، آنها تقریبا شبیه به هم هستند. هر دو این پرچمداران مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۲۱ هستند که سرعت فوق‌العاده آن با ۴ گیگابایت فضای رم تکمیل می‌شود.

از نظر حافظه داخلی هم این گوشی‌ها در دو مدل ۳۲ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی خواهند بود. این دو گوشی مجهز به آخرین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی نوگت هستند و گوگل مدعی است که آنها بهترین دوربین‌هایی را دارند که تا حالا در یک موبایل هوشمند تعبیه شده است. دوربین هر دو این گوشی‌ها ۱۲ مگاپیکسل است که سنسور آن را سونی ساخته است. علاوه بر اینها، این دو گوشی دارای امکانات و قابلیت‌های پیشرفته‌ای هستند که از یک موبایل هوشمند رده بالا انتظار می‌رود. پیکسل با قیمت پایه از ۶۴۹ دلار قرار است به بازار عرضه شود، اما برای خرید این گوشی‌ها باید تا بیست اکتبر منتظر بمانید. جالب است بدانید که پیکسل‌های گوگل قرار است با رنگ‌های خیلی نقره‌ای، کاملا مشکی و آبی واقعی وارد بازار شوند که گویا رنگ آخر تنها در اختیار کاربران آمریکایی و کاربران ورایزون قرار خواهد گرفت.

گوگل در این مراسم با Daydream View وارد دنیای هدست‌های واقعیت مجازی هم شد. این هدست به خوبی با گوشی‌های جدید پیکسل سازگار است و همچنین به دیگر کاربران موبایل‌های اندرویدی هم اجازه می‌دهد تا با استفاده از آن، از محتوای واقعیت مجازی لذت ببرند. این هدست دارای یک پوشش فابریکی نرم درست شبیه پوشش هدست واقعیت مجازی Oculus Rift شرکت فیس‌بوک است. Daydream View همچنین از حسگرهای کنترل حرکتی برای حرکت و تغییر در منوها و انجام بازی‌ها بهره می‌برد. گوگل اعلام کرده هدست واقعیت مجازی خودش را از ماه نوامبر و با قیمت ۷۹ دلار به بازار عرضه خواهد کرد.

کروم‌کست جدید گوگل هم در این مراسم معرفی شد. Chromecast Ultra با داشتن ویژگی‌های کروم-کست‌های عادی، به‌طور ویژه برای اجرای فیلم و ویدئوهایی با وضوح ۴K طراحی و تولید شده است. همچنین تصاویر HDR، HDR۱۰ و فرمت‌های Dolby Vision از سوی این محصول پشتیبانی می‌شوند. کروم‌کست جدید همچنین عملکردی سریع‌تر از نسخه قبلی خودش داشته و از امکان ارتباط وای‌فای هم بهره می‌برد. گوگل معتقد است که این محصول سریع‌ترین پخش‌کننده فیلم است. Chromecast Ultra قرار است در ماه نوامبر و با قیمت ۶۹ دلار روانه بازار شود.

Google Wifi هم محصول جدید دیگری بود که در این مراسم رونمایی شد. این روتر وای‌فای با عملکرد ساده و کاربردی برای مقابله با تمام مشکلاتی که برای تنظیم و راه‌اندازی یک روتر جدید برای کاربران ایجاد می‌شود، طراحی شده است. فرآیند تنظیم و راه‌اندازی آن به آسانی و از طریق یک اپلیکیشن انجام می‌شود تا به کاربرانش امکان کنترل اینکه چه کسانی و چه زمانی به اینترنت دسترسی داشته باشند را بدهد. این روتر همچنین این امکان را ایجاد می‌کند تا با ایجاد یک شبکه در خانه در هنگام اضافه شدن روترهای دیگر در مکان‌هایی که اتصال ضعیف دارند، سیگنال را تقویت کند. روتر Google Wifi با قیمت ۱۲۹ دلار برای یک دستگاه و ۲۹۹ دلار برای سه دستگاه از ماه نوامبر به بازار عرضه خواهد شد.

گوگل در مراسم شب گذشته از یک رقیب جدید برای اکوی آمازون پرده‌برداری کرد. Google Home یک اسپیکر هوشمند با عملکردی شبیه اکوی آمازون است. این اسپیکر هوشمند در درون خودش دستیار صوتی هوشمند جدید گوگل را هم دارد که به کاربرانش امکان کنترل پخش موسیقی، ویدئو، فرمان‌های جست‌وجو و ارتباط با لوازم خانگی هوشمند را از طریق فرمان‌های صوتی فراهم می‌آورد. این دستگاه می‌تواند با ارتباط با هر دستگاهی که قادر به پخش گوگل Google Cast باشد، هر نوع محتوایی را روی آن پخش کند؛ مثلا با ارتباط با گوگل‌کست اولترا هر نوع ویدیو یا موسیقی با فرمان صوتی روی تلویزیون پخش می‌شود. البته تمام فرمان‌های صوتی را باید با Ok Google شروع کرد، چون دستگاه بعد از شنیدن این دو کلمه شروع به شنیدن فرمان‌ها می‌کند. اسپیکر هوشمند Google Home هم از اوایل ماه نوامبر آینده و با قیمت ۱۲۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد که ارزان‌تر رقیب ۱۷۹ دلاری ساخت آمازون است.

در نهایت Google Assistant در پاسخ به Siri اپل، الکسا آمازون و کورتانا مایکروسافت به‌عنوان دستیار صوتی هوشمند گوگل معرفی شد. این دستیار در تمام محصولات سخت‌افزاری جدید گوگل به‌کار برده شده و قرار است در نهایت روی تمام دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و اپلیکیشن‌های گوگل هم در دسترس باشد. دستیار صوتی هوشمند گوگل هر کاری را که از یک دستیار هوشمند انتظار می‌رود انجام می‌دهد، اما در کنار آنها از مزایای پیشرفته دیگری که رقبای دیگرش ندارند هم بهره می‌برد. گوگل اعلام کرده Google Assistant با گذشت زمان و استفاده کاربران بیشتری از آن، بهتر و هوشمندتر هم خواهد شد.