آی‌تی‌ایران: برای بسیاری از کاربران آی‌فون یا آی‌پد که تا قبل از ۲۰۱۱ عملیات سینک کردن (Syncing) اطلاعات خود را با کامپیوتر دسک‌تاپ‌شان انجام می‌دادند معرفی سرویس iCloud اپل گیج کننده بود. آیا دیگر نیازی به سینک کردن نیست؟ آیا iCloud Backup از همه چیز بک آپ می‌گیرد یا بعضی از چیزها؟ عکس‌ها را چطور؟ آیا اپلیکیشن‌هایی مثل فیس‌بوک نیازی به گرفتن بک‌آپ دارند؟ چند ماه قبل که اپل سرویس iCloud Drive را بسته‌بندی می‌کرد سوالات جدیدی هم مطرح شد. آیا این سرویس جایگزین iCloud Backup می‌شود یا آن را گسترش داده ؟ اگر شما فضای بیشتری (Storage Plan) از اپل خریداری کنید آیا فضای بک‌آپ و پشتیبانی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد؟ به‌طور مشخص این موضوع پیچیده و گیج‌کننده است پس اجازه بدهید ببینیم هر سرویس چه کاری انجام می‌دهد.

iCloud چیست؟

به‌طور ساده iCloud یا iCloud Backup سرویس ذخیره آنلاین اپل است اما این را با سرویس‌های ذخیره واشتراک فایل آنلاین مانند Dropbox یا Microsoft OneDrive اشتباه نگیرید (در واقع iCloud Drive مشابه این سرویس‌ها است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد). هدف این سرویس گرفتن پشتیبان یا بک‌آپ از بخشی (ونه همه) از اطلاعات و تنظیماتی است که روی دستگاه‌هایی مثل آی‌فون، آی‌پد یا آی‌پاد قرار گرفته است. اگر از دستگاه خود به مسیر زیر بروید متوجه می‌شوید که چه چیزهایی از طریق سرویس iCloud پشتیبانی می‌شود: Setting>iCloud

در این تصویر که از روی آی‌فون ۶S Plus گرفته شده iCloud Drive روشن است. همچنین Photos هم روشن است. اما واقعا عکس‌ها کجا ذخیره می‌شوند؟ mail، Contacts فعال هستند، اما این فعال بودن (Enabled) واقعا چه معنابی دارد؟ این همان چیزی است که این سرویس را برای کاربران گیج کننده کرده است. در واقع باید گفت این سرویس iCloud چیزی برای پشتیبان‌گرفتن است. هر چیزی مثل تنظیمات دستگاه، iMessage و پیامک‌ها و پیام‌های صوتی. عکس‌ها و ویدئوها. اما فایل‌های موسیقی که از روی سی دی یا از جای دیگری روی دستگاه کپی کرده‌اید چطور؟ اپل در این‌باره می‌گوید:« iCloud Backup از موسیقی‌ها و فیلم‌ها و سریال‌هایی که شما از iTunes Store خریداری نکرده‌اید یا پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی و عکس‌هایی که از کامپیوترتان روی دستگاه آی‌فون یا آی‌پد سینک کرده‌اید پشتیبان نمی‌گیرد.» بنابراین، اگر شما حتی فضای بیشتری برای پشتیبانی از اپل خریده باشید اپل هر چیزی را که روی دستگاه شما قرار دارد بک‌آپ نمی‌گیرد.

iCloud Drive چیست؟

به بیان ساده می‌توان گفت که iCloud Drive سرویس مشابه دراپ‌باکس (Drop Box) است که اپل ارائه کرده است. یک سرویس تحت کلود و متن محور که می‌تواند فایل‌های مختلفی را به‌طور همزمان روی دستگاه‌های مختلف شما سینک کند (‌مثلا روی مک، آی‌فون، آی‌پد). شما می‌توانید به iCloud Drive از طریق یک اپلیکیشن مخصوص به همین اسم که روی دستگاه‌تان نصب شده دسترسی پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید هر چیزی را که با اپلیکیشن‌های خود اپل مثل pages یا Numbers ایجاد کرده‌اید به جای ذخیره روی دستگاه روی iCloud Drive ذخیره کنید. به این ترتیب از همه دستگاه‌های دیگرتان هم به آن فایل دسترسی دارید. همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن Photos روی آی‌فون یا آی‌پد خود یک عکس را به iCloud photo Sharing بفرستید که امکان اشتراک گذاشتن آن با دیگران را برای شما فراهم می‌کند.

تفاوت iCloud Backup و iCloud Drive در چیست؟