فارنت: پنج غول فناوری مایکروسافت، گوگل، IBM، فیس‌بوک و آمازون تصمیم به تاسیس یک موسسه مستقل گرفتند که درک عمومی از فناوری هوش مصنوعی را افزایش خواهد داد. براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت ویکی‌پدیا، هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند.

در همین ارتباط و بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مدیران ارشد شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک، آمازون و IBM در آخرین روز سپتامبر ۲۰۱۶، در یک گردهمایی توافق کردند که با همکاری یکدیگر نهادی با نام Partnership on AI را ایجاد کنند که هدف اصلی آن آگاهی‌بخشی اذهان عمومی در رابطه با فناوری هوش مصنوعی است. به زبان ساده‌تر این نهاد تلاش می‌کند که به مردم اطمینان دهد، روبات‌های نسل آینده، بر خلاف فیلم‌های هالیوودی نمی‌توانند انسان‌ها را به قتل برسانند. Partnership on AI همچنین به پشتیبانی مالی از بهترین پروژه‌ها و مقالاتی که با هدف این بنیاد هم‌راستا باشد، خواهد پرداخت و در سوی دیگر به دنبال ایجاد پلت‌فرمی واحد میان غول‌های توسعه‌دهنده فناوری هوش مصنوعی است. در سیاست‌نامه این طرح آمده است: ما نه تنها هوش مصنوعی را یک تهدید نمی‌دانیم، بلکه معتقد هستیم که این فناوری می‌تواند موجب بالا رفتن کیفیت زندگی مردم و از طرفی به اهرمی تاثیرگذار در چالش‌های جهانی همچون تغییرات آب و هوایی، مدیریت مواد غذایی، ناوبری، بهداشت و ارتقای سطح آموزش تبدیل شود.

هریک از شرکت‌های مذکور به نحوی در توسعه فناوری هوش مصنوعی نقش بازی می‌کنند. به‌عنوان مثال IBM، ابرکامپیوتر واتسون را بر پایه این فناوری طراحی کرده، واحد DeepMind گوگل که در حال کار روی ساخت کامپیوترهای فوق هوشمند است، آمازون از این فناوری در توسعه دستیار صوتی الکسا و سیستم تشخیص صدای اسپیکر هوشمند Echo استفاده کرده، مایکروسافت در ساخت دستیار صوتی کورتانا و چت‌بات‌های اسکایپ و فیس‌بوک در سیستم تشخیص چهره و گزینش اخبار در شبکه اجتماعی خود از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. در تکمیل این خبر به تازگی اطلاعاتی به بیرون درز کرده که نشان می‌دهد ردموندی‌ها به‌زودی واحد توسعه هوش مصنوعی جدیدی تاسیس می‌کنند که دست کم ۵ هزار مهندس کامپیوتر در آن فعالیت خواهند کرد. هرچند اتحاد این شرکت‌ها می‌تواند در رواج هوش مصنوعی نقش بسزایی ایفا کند، با این حال پاشنه آشیل این طرح را می‌توان همکاری نکردن سایر غول‌های فناوری همچون اپل یا OpenAI دانست. البته ناگفته نماند، اریک هورویتز (مدیر تحقیقات مایکروسافت) در گفت‌وگویی با گاردین تصریح کرده که Partnership on AI در آینده برای سایر شرکت‌های فعال در این زمینه دعوت‌نامه همکاری ارسال خواهد کرد تا در نهایت به یک بنیاد بین‌المللی پیشرو در عرصه هوش مصنوعی تبدیل شود.