دستبندهای تناسب اندام موثر نیستند

دنیای اقتصاد: زندگی پرمشغله امروزی گاهی ما را از توجه به مسائل مهمی مثل تناسب اندام دور می‌کند. به همین دلیل هم هست که تکنولوژی به کمک ما آمده است تا با ابزارهای هوشمند مختلف رسیدن به سلامت و تناسب اندام را راحت تر کند. دستبندهای تناسب اندام در این میان محبوب ترین و پرطرفدارترین ابزارهای تکنولوژی هستند که در سال‌های اخیر جایگاه خودشان را در میان افراد پیدا کرده‌اند. با این همه اما تحقیقات و مطالعاتی اخیرا انجام شده است که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی ساده و برنامه ورزشی مناسب، استراتژی موثرتری برای کاهش وزن است تا استفاده از دستبندهای تناسب اندام هوشمند. هر‌چند علاقه‌مندان به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام علاقه زیادی به داشتن این دستبندهای هوشمند برای پیگیری فعالیت‌های فیزیکی خودشان دارند، اما گویا این گجت‌های محبوب چندان هم نمی‌توانند به ما کمک کنند.

در واقع مهم‌ترین‌ ویژگی دستبندهای تناسب اندام، توانایی ترغیب کاربران به انجام ورزش و فعالیت فیزیکی بیشتر است. حالا یک بررسی دو ساله به این نتیجه رسیده است که پیروی از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی ساده، انگیزه بیشتری به افراد برای کاهش وزن می‌دهد. دانشمندان گمان می‌کنند که افراد وابستگی بیش از حدی به این گجت‌ها پیدا می‌کنند تا به آنها برای تغییر شرایط جسمی کمک کنند. این در حالی است که این دستبندهای تناسب اندام یک حس امنیت کاذب را برای افراد ایجاد می‌کند که در نهایت با واقعیت فاصله دارد. این دانشمندان معتقدند که تکیه بر قدرت اراده شخصی تاثیرگذاری بیشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب دارد. دستبندهای تناسب اندام که بسته به شرکت تولیدکننده آنها مانند Fitbit، Jawbone و Misfit قیمتی بیش از ۱۵۰ پوند دارند، معمولا روی مچ دست یا بازو بسته می‌شوند.

این گجت‌ها فعالیت‌های فیزیکی، گام ها، کالری سوزانده شده، ضربان قلب و کیفیت خواب را بررسی می‌کنند و اطلاعات به‌دست آمده را به‌صورت مستقیم به یک موبایل هوشمند و اپلیکیشن ویژه خودشان منتقل می‌کنند. محققان وضعیت ۴۷۰ شخص دارای اضافه وزن یا چاق را که بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند، در طول ۲۴ ماه بررسی و پیگیری کرده‌اند. به هر شرکت‌کننده در این مطالعه یک رژیم غذایی کم‌کالری و یک برنامه ورزشی داده شد و از او دعوت شد تا در جلسات منظم گروهی شرکت کند. بعد از ۶ ماه نیمی از گروه شرکت‌کننده یک بازوبند Fit Core گرفتند که می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی را پیگیری کرده و اطلاعات آنها را به یک برنامه کامپیوتری بفرستد؛ برنامه‌ای که افراد اطلاعات رژیم غذایی شان را هم در آن وارد می‌کردند.

به نیمی دیگر از این شرکت‌کنندگان گفته شد که به سادگی خودشان برنامه ورزشی و رژیم غذایی شان را دنبال و پیگیری کنند. این محققان که نتیجه مطالعاتشان در این زمینه را در Journal of the American Medical Association منتشر کرده‌اند، دریافتند افرادی که بازوبند هوشمند دریافت کردند کاهش وزن کمتری داشته‌اند تا آنهایی که خود برنامه غذایی و ورزشی‌شان را پیگیری کرده‌اند. گروهی که از بازوبند Fit Core استفاده کردند در طول دو سال به‌طور متوسط ۵/ ۳ کیلوگرم کاهش وزن داشتند، در حالی که گروهی که برنامه خودش را دنبال می‌کردند در همین دوره زمانی به‌طور متوسط ۶ کیلو وزن کم کرده‌اند. سخنگوی شرکت Jawbone که خودش از گجت BodyMedia استفاده می‌کند در این مورد به دیلی میل گفته است: «نتیجه این تحقیقات ثابت نمی‌کند که دستگاه‌های پوشیدنی لزوما برای کمک به کاهش وزن استفاده می‌شوند.

در واقع این مطالعه نشان می‌دهد هر دو گروه کاهش وزن داشته‌اند. تکنولوژی پوشیدنی کمک می‌کند تا شکاف میان افرادی که دچار چاقی مفرط و افرادی که اضافه وزن دارند، از نظر شرایط مناسب برای برنامه ریزی از بین برود.» سخنگوی شرکت Fitbit هم در این مورد گفته است: «محققان محدودیت کارشان را که در واقع عدم استفاده آنها از ابزارهای پوشیدنی مدرن است، نشان دادند. ابزار پوشیدنی مورد استفاده در این تحقیق تنها محدود به اطلاعاتی است که به‌صورت خودکار جمع آوری می‌شود. اغلب ابزارهای پوشیدنی امروزی شامل محصولات Fitbit، قابلیت‌های بیش از جمع آوری اطلاعات دارند و امکاناتی مانند دسترسی در لحظه افراد به اطلاعاتشان، اهداف برنامه، راهنمایی برای رسیدن به سلامتی و در نهایت ترغیب از طریق به اشتراک‌گذاری روند بهبود در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارند. ما به شدت با نتایج این تحقیق مخالفیم.»