تلاش برای رفع رکود در بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد: بازارهای رایانه کشور چندی است به دلایل مختلفی با کاهش واردات کالا از مبادی گمرکی مواجه است. برخی از فروشندگان و فعالان این صنف معتقدند که تشدید نظارت بر ورود کالای قاچاق باعث شده تا اغلب اجناسی که بدون مجوز وارد می‌شدند و در بازارها به وفور یافت می‌شد حالا کمیاب شده یا با مشکل توزیع مواجه شدند. بازاری که بدون‌توجه به مسائل اخیر نیز دستخوش رکود کم‌سابقه بوده وهست و کارشناسان معتقدند اگرچه همین وضعیت در دیگر اصناف نیز مشاهده می‌شود اما عمده‌ترین دلیل رکود خرید و فروش در این بازار متاثر از نبود نقدینگی و نیز کاهش درآمدها است.

اما موضوع دیگری که بنا بر اعلام رئیس اتحادیه رایانه تهران در کاهش ورود کالاهای جدید به کشور دخیل است بالا بودن تعرفه واردات است که به گفته او در مجموع برای واردکننده بیش از ۲۰ درصد عوارض و تعرفه در نظر گرفته می‏شود. مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام می‌کند که بسیاری از کالاهای فعالان اصناف رایانه در هفته‏های اخیر به‌دلیل ناتوانی در پرداخت عوارض گمرکی متوقف شده و از ورود به چرخه توزیع بازمانده است. او اضافه می‌کند: «برای رفع این مشکل بارها نامه‏های متعددی برای پیگیری موضوع کاهش تعرفه‌های گمرکی به اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و اخیرا هم از سوی اتحادیه تلاش شده تا با مطرح کردن و بررسی این موضوع نسبت به رفع مشکلات ترخیص کالاها تصمیم‌گیری نهایی صورت بگیرد.»

به گفته او در این زمینه رایزنی با گمرک در دستور کار است. او اما درباره کاهش ورود کالا به بازارهای رایانه به‌دلیل بازرسی‏های بیشتر برای ممانعت از ورود کالای قاچاق معتقد است: «در بازار رایانه هیچ‌یک از فعالان شناخته شده این صنف اقدام به ورود کالای قاچاق نمی‌کنند و همچون همیشه معتقدم که ورود کالای قاچاق به این بازار از سوی افراد خارج از صنف صورت می‏گیرد که قصد دارند از فضای موجود سوءاستفاده کنند.» او تاکید می‏کند که تصمیم‌گیری اخیر وزارت صنعت درباره امکان واردات کالا از سوی افرادی که توان ارائه خدمات پس از فروش را دارند به خوبی می‏تواند مانع از ورود کالای قاچاق و بدون پشتوانه خدمات پس از فروش
شود.

وجود بازرسی‏ در زمینه ورود کالای قاچاق به کشور در مدت اخیر موجب آن شده که فروش کالا بدون مدارک رسمی فروش و ارائه فاکتور ممنوع شود و نیز اخطارهایی در زمینه پلمب و جریمه به فروشگاه‌هایی که کالای غیرمجاز و قاچاق به فروش می‌رسانند، ابلاغ شده است. همچنین براساس اعلام اتحادیه رایانه تهران همزمان با فعالیت شرکت‌های واردکننده کالاهای برند محصولات آی‌تی که از وزارت صنعت مجاز به واردات کالا و ارائه خدمات پس ازفروش هستند. هم‌اکنون 35 شرکت فروش کالاهای کامپیوتری و 45 شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش در شهر تهران موفق به دریافت مجوز شده‌اند.