خبرگزاری فارس: برنامه‏ها یا App‌های موبایلی تا حدی محبوب شده‏اند که نیمی از زمان استفاده کاربران در فضای مجازی صرف استفاده از آنها می‏شود.

این وضعیت باعث نگرانی شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند گوگل و مایکروسافت شده که عمدتا سایت‌های اینترنتی و خدمات تحت وب ارائه می‌کنند. در مقابل شرکت‌های نوپای فناوری که عمده فعالیت‌های خود را در قالب App‌های تلفن همراه در دسترس قرار داده‌اند از این وضعیت خرسند هستند.

بررسی‌های موسسه comScore نشان می‌دهد که این رقم از ۴۱ درصد در جولای سال ۲۰۱۴ به حدود ۵۰ درصد در جولای سال ۲۰۱۶ رسیده و اگر آمار مربوط به افرادی که با تبلت به اینترنت متصل می‌شوند را هم به حساب آوریم این رقم نزدیک به ۶۰ درصد خواهد بود. امروزه بسیاری از کاربران از App‌های تلفن همراه برای تفریح و سرگرمی، دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و مطالعه اخبار استفاده می‌کنند. کاری که تا چند سال قبل با مراجعه به وب‌سایت‌های اینترنتی صورت می‌گرفت. برخی غول‌های فناوری با درک این تحول در حال شکل‌دهی به شبکه‌ای از App‌های وابسته به خود هستند تا در رقابت شدید فعلی عقب نمانند.

افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و همه‌گیر شدن شبکه‌های پرسرعت نسل سوم و چهارم تلفن همراه دو عامل اساسی ایجاد این تحول است. البته بزرگ‌تر شدن نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند و امکانات متنوع App‌ها نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. بر اساس همین بررسی محبوب‌ترین برنامه‌های موبایلی عبارت است از پیام‌رسان فیس‌بوک، یوتیوب، خدمات نقشه گوگل، جست‌وجوگر گوگل، فروشگاه گوگل پلی، جیمیل، Pandora، Instagram، Amazon mobile، Apple Music، Apple Maps، Pokémon Go، Snapchat و Pinterest.