تاثیر قاچاق بر بازار تجهیزات مخابراتی

دنیای اقتصاد: فروش تجهیزات مخابراتی در بازار ایران تحت‌الشعاع مسائل کاهش واردات در هفته‌های اخیر قرار گرفته و برخی فعالان بازار از بالارفتن قیمت برخی از این محصولات خبر داده‌اند. به گفته آنها به دلیل اینکه ثبت سفارش کمتری صورت می‌گیرد، واردات این اجناس هم کاهش یافته است. این موضوع و همچنین بالا بودن نرخ تعرفه واردات کالاهای زیر مجموعه تجهیزات مخابراتی باعث شده تا رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی از ارائه درخواست کاهش نرخ تعرفه واردات این کالا به وزارت صنعت خبر ‌دهد. او همچنین از درخواست برای برداشته شدن مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای مخابراتی سخن گفت. به گفته حسین کریمی، در حال حاضر یکی از اقلام مهم تجهیزات مخابراتی تلفن‌های ثابت و بی‌سیم است که این روزها در بازار ایران بیش از ارزش واقعی اش نرخ‌گذاری می‌شود.

حسین کریمی در گفت‌و گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «بازار محصولات مخابراتی به نسبت سال‌های قبل در روزهای اخیر بیشتر از هر زمانی درگیر مساله واردات شده چرا به‌عنوان مثال درحالی‌که در زمینه تلفن‌های بی‌سیم خانگی هیچ تولیدی نداریم و این دستگاه‌ها هم جزئی از وسیله عمومی هستند که در شمار دستگاه‌های لاکچری هم قرار نمی‌گیرند اما با تعرفه کالاهای لوکس وارد کشور می‌شوند. به گفته رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی سرجمع تعرفه واردات این دست از کالاها که زیرمجموعه تجهیزات مخابراتی هستند، ۴۰درصد است که قیمت این کالاها را افزایش می‌دهد. او می‌گویدهمین موضوع هم باعث شد تا اخیرا نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کنیم و در این نامه تقاضا کردیم که نسبت به کاهش تعرفه‌ها تصمیمات جدیدی گرفته شود. کریمی تاکید می‌کند: «به‌عنوان مثال تلفن‌های بی سیم و سانترال باید در رسته تلفن همراه قرار بگیرند که با میزان تعرفه مناسب وارد کشور می‌شوند درحالی‌که این تعرفه در حال حاضر باعث شده تا مساله قاچاق مطرح شود و بر قیمت این دستگاه‌ها افزوده شود. مثلا ما برآورد کرده‌ایم نمونه‌ای از دستگاه‌های تلفنی که اصطلاحا تلفن‌های انحصاری سانترال هستند برای یک برند خاص اگر به‌صورت رسمی وارد کشور شود چیزی حدود ۹۰ هزار تومان قیمت دارد درحالی‌که هم اینک از راه‌های غیر رسمی وارد می‌شود و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این یعنی اینکه تنها همین کالا با بیش از دو برابر قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

به گفته او اگر دولت و کارشناسان دولتی یک محاسبه سرانگشتی داشته باشند به این نتیجه می‌رسند که ورود جنس از طریق قاچاق هیچ سودی را عاید دولت نمی‌کند، چراکه برای این گونه از اجناس هیچ فاکتوری صادر نمی‌شود. کریمی سپس به موضوع دریافت مالیات ارزش افزوده از واردکنندگان تجهیزات مخابراتی اشاره می‌کند و خواستار حذف آن است، چراکه به اعتقاد او این دستگاه‌ها پس از ورود به کشور هیچ تغییری نمی‌کنند و با همان بسته بندی اولیه به دست مشتری می‌رسند. او در این زمینه می‌گوید: «معتقدم که اخذ مالیات ارزش افزوده اصلا کارشناسی نیست و از سازمان مالیاتی کل کشور بعید است که از به کاربردن چنین اصطلاحی برای کالاهای وارداتی که با همان پک و بسته بندی اولیه وارد کشور شده و به فروش می‌رسند و هیچ فرآوری برآن صورت نمی‌گیرد، استفاده کنند. معمولا مالیات ارزش افزوده برای تجهیزاتی که در کشور سرهم‌بندی یا بخشی از قطعات آن تولید می‌شوند در نظر گرفته می‌شود؛ مانند خودرو اما برای کالایی که به‌صورت پک وارد کشور می‌شود و با همان بسته‌بندی به فروش می‌رسد چرا باید این مالیات اخذ شود. بنابراین این درک اشتباه برای سازمان مالیاتی کشور که دارای دانشکده آموزشی و تربیت کارشناسان نیز هست دور از ذهن
است.

او می‌افزاید: «بهتر این است که کارشناسان به‌جای اصطلاح مالیات ارزش افزوده از اصطلاح مالیات بر مصرف و تولید استفاده کنند. در حال حاضر وقتی این 9 درصد مالیات اخذ می‌شود و دولت این پول را از واردکننده می‌گیرد به تاجران اعلام می‌کند که این مبلغ را از بنکدار بگیرند، به همین ترتیب بنکدار از مغازه‌دار و مغازه‌دار از فروشنده و فروشنده آن را از مصرف‌کننده می‌گیرد، درحالی‌که شاهد هیچ فرآوری هم برای این کالاها نیستیم. این درخواست را از آقایان مسوولان مالیاتی دارم که یک بار برای همیشه بیایند این مساله را برای ما توضیح بدهند.»