استفاده از پوست عروس دریایی در نمایشگرها

ایسنا: محققان دانشگاه کانکتیکات از پوست عروس دریایی و ماهی مرکب برای ساخت یک غشا الهام گرفته‌اند که می‌تواند برای کدگذاری پیام‌های محرمانه یا ساخت سطوح ضد تابش استفاده شود. به نقل از تک‌رادار، بدن این موجودات دریایی در واکنش به عوامل خاصی در اطرافشان، تغییر رنگ داده یا بافت آن عوض می‌شود. خصوصیات غشای ابداع شده توسط این محققان که جزئیات آن در پنجاه و دومین نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا ارائه شده، در مواجهه با رطوبت تغییر کرده و می‌تواند چیزهایی را که روی آن پنهان شده، آشکار کند.

پوست انسان در زمان قرار گرفتن در آب چروک می‌شود، اما پوست عروس دریایی در زمان فرار از دست شکارچیان، چروک و مات می‌شود تا آنها را در محیط اطرافشان پنهان نگه دارد. همچنین وقتی ماهی مرکب با خطر مواجه می‌شود، عضلات خود را منقبض کرده و رنگدانه‌های رنگینی را برای استتار به نمایش می‌گذارد. این غشا با قرار دادن یک فیلم نازک از الکل پلی‌وینیل روی یک پایه لاستیکی از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکزان ساخته شده است. این پوست شبیه‌سازی شده هنگام چروک شدن، مات می‌شود و هنگامی که به شکل مسطح درآمده یا رطوبت به آن اضافه می‌شود، شفاف شده و پیام مخفی را نمایش می‌دهد.

پیوند بین زنجیره‌های پلیمری در غشا می‌تواند نشان‌دهنده برگشت‌پذیر بودن یا نبودن چین و چروک‌ها باشد. زمانی‌که تعداد این پیوندها کم بوده یا هیچ پیوندی نباشد، غشا تنها یک بار می‌تواند مسطح شود و پس از پدیدار شدن پیام، خود را از بین می‌برد. این چروک‌ها همچنین می‌توانند خواص ضد تابش در نمایشگرها را ارتقا ببخشند. این فناوری با قرار دادن پوششی از چروک‌های ریز به عنوان یک ماده ارزان و موثر برای ضد تابش کردن نمایشگرها استفاده می‌کند که نور را در همه جهات پراکنده کرده و آن را تنها به سمت بیننده منعکس نمی‌کنند.