ایسنا: معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که این سازمان طرح ساماندهی واردات گوشی تلفن همراه را با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر بخش‏های مرتبط اجرایی می‏کند.

وحید منایی اظهار کرد: این طرح براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و در راستای عزم جدی دولت در مبارزه با قاچاق کالا و تصمیمات متخذه پیرامون ساماندهی واردات گوشی تلفن اجرایی شد.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات با اشاره به روند اجرایی شدن این طرح اضافه کرد: طرح ساماندهی واردات گوشی‌هایی که برای نشان تجاری آنها، ثبت نمایندگی رسمی در کشور امکان‌پذیر نیست و از طرفی به وفور از مجاری غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند به اجرا گذاشته خواهد شد. وی درباره دلیل اجرای این طرح در سراسر کشور اظهار کرد: از آنجا که به سبب شرایط ناشی از تحریم، شرکت‌های اصلی تولیدکننده برخی از نشان‌های تجاری تلفن همراه امکان ایجاد نمایندگی رسمی در ایران را ندارند و از طرفی محصولات آنها در حجم زیادی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که علاوه‌بر آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور، مصرف‌کنندگان این نوع کالاها را در زمینه خدمات پس از فروش و گارانتی با مشکل مواجه کرده است، بنابراین اجرای طرح مذکور در اولویت قرار گرفته است.

منایی درخصوص اهداف و مزایای اجرای طرح ساماندهی واردات گوشی تلفن همراه گفت: با اجرای این طرح علاوه براینکه با قاچاق گوشی تلفن همراه از طریق سازوکارهای اقتصادی برخورد می‌شود، نسبت به پرداخت حق و حقوق و عوارض دولتی از سوی واردکنندگان اقدام خواهد شد و همچنین مصرف‌کنندگان از مزایای خدمات پس از فروش و ضمانت این کالاها برخوردار می‌شوند.

منایی ضمن اشاره به نقش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اجرای این طرح بیان کرد: مقرر شده این سازمان حسب تکالیف و وظایف قانونی خود صرفا شرکت‌های ایرانی واجد صلاحیت را که توانمندی ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش به این نوع گوشی‌ها را دارند شناسایی کند و به حوزه معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کند تا پس از بررسی سایر صلاحیت‌ها در صورتی که واجد کلیه شرایط لازم برای واردات و ارائه خدمات پس از فروش به برندهای مورد نظر باشند، مجوز ثبت سفارش صادر و انجام واردات قانونی این گوشی‌ها محقق شود.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات خاطرنشان کرد: در مرحله اول اجرای این طرح، اسامی ۹ شرکت مورد تایید معاونت امور اقتصادی و بازرگانی به سازمان توسعه تجارت اعلام شده تا ثبت‌سفارش واردات ازسوی سازمان مربوطه انجام شود و دیگر تقاضاهای واصله نیز تحت رسیدگی و طی فرآیند مربوط است. وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، علاوه‌بر ایجاد ممانعت حداکثری از ورود گوشی‏های قاچاق و بی‌کیفیت به بازار داخلی ان‌شاءالله شاهد بستری توأم با آرامش‏ خاطر برای مصرف‌کنندگان این کالا باشیم.