انویدیا کارت گرافیک‏های سری 1000M خود را برای لپ‏تاپ‏ها معرفی کرد

فارنت: پس از رونمایی از کارت‏های گرافیک دسکتاپ سری ۱۰۰۰ حالا نوبت به نسخه موبایلی آنها برای لپ‏تاپ‏های گیمینگ رسیده است.

کارت گرافیک NVIDIA GTX ۱۰۸۰ به‌عنوان قوی‏ترین کارت گرافیک دنیا بر مبنای معماری ۱۶ نانومتری پاسکار معرفی شد و پس از آن هم دو کارت GTX ۱۰۷۰ و GTX ۱۰۶۰ برای گیمرهای با بودجه پایین‏تر از راه رسید. حالا نسخه موبایل این کارت‏ها برای قرارگیری در لپ‏تاپ‏های آینده با تمامی فناوری‏های نسخه دسکتاپ ازجمله پشتیبانی از واقعیت افزوده از راه رسیده است.

گرافیک پرچم‏دار موبایلی این شرکت ۱۰۸۰M دارای ۲۵۶۰ هسته CUDA و ۸ گیگابایت حافظه ۱۰ گیگابیتی GDDR۵X است. نسخه موبایلی تنها فرکانس را از ۱۶۰۷ نسخه دسکتاپ به ۱۵۵۶ مگاهرتز کاهش داده و فرکانس نهایی همان ۱۷۳۳ مگاهرتز است. فناوری‏های Ansel، VRWorks و Multi-Projection در این نسخه نیز وجود دارند. اگر علاقه‌مندید بدانید این کارت گرافیک در واقعیت در یک لپ‏تاپ با پردازنده رایج Intel Core i۷-۶۷۰۰HQ (چهارهسته‏ای ۶/ ۲ گیگاهرتزی با توربو ۵/ ۳ گیگاهرتز) چگونه عمل می‏کند خوب است نگاهی به فریم‏ریت آنها در وضوح ۱۰۸۰p، تنظیمات Ultra و رفرش ریت ۱۲۰ هرتز بیندازید:

برای اولین بار حالا گیمینگ باکیفیت در وضوح ۴K نیز با ۱۰۸۰M ممکن شده و در این وضوح و تنظیمات High می‏توانید اکثر بازی‏های گفته شده را با نرخ فریم ۶۲ تا ۸۹ فریم بر ثانیه اجرا کنید؛ تنها دو مورد Mirror's Edge و Tomb Raider با نرخ فریم کمتر از ۶۰ و اما کماکان عالی ۵۲ فریم بر ثانیه قابل اجرا هستند. جالب است بدانید ۱۰۸۰M از نسخه دسکتاپ GTX ۹۸۰ نیز قوی‏تر است و حتی می‏توانید آن را تا ۳۰۰ مگاهرتز بیشتر نیز آورکلاک کنید. انویدیا همچنین وعده لپ‏تاپ‏هایی با دو گرافیک ۱۰۸۰M به صورت SLI را نیز داده است. شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف ۱۰۸۰M مصرف بالای انرژی آن باشد. به این ترتیب اگر عمر شارژ باتری لپتاپ برایتان مهم است شاید ناامید شوید. البته انویدیا امکاناتی در بخش BatteryBoost نرم‏افزار خود قرار داده تا بتوانید فریم‏ریت بازی‏ها را محدود کرده و با پایین آوردن سرعت GPU عمر شارژ را بهبود ببخشید.

پس از ۱۰۸۰M نوبت به گرافیک در دسترس‏تر ۱۰۷۰M می‏رسد. این نسخه همان حافظه VRAM را در اختیار داشته حتی تعداد هسته‏های بیشتری از نسخه دسکتاپ خود دارد اما فرکانس آن پایین‏تر است. این کارت که برای واقعیت مجازی نیز آماده است فریم‏ریت‏های زیر را در بازی‏ها با وضوح ۱۰۸۰p و تنظیمات حداکثر ثبت کرده است:

جالب است بدانید در اکثر عناوین عملکرد نسخه موبایلی تنها یکی دو فریم بر ثانیه ضعیف‏تر از نسخه دسکتاپ بوده و انویدیا موفق شده به‏رغم کاهش حجم و مصرف این کارت گرافیکی عملکرد را مشابه نسخه دسکتاپ نگه دارد. سرانجام GTX ۱۰۶۰M که قرار است جانشین کارت محبوب و رایج GTX ۹۶۰M شود با ۱۲۸۰ هسته CUDA و ۱۴۰۴ مگاهرتز کلاک حدود ۱۰ درصد از نسخه دسکتاپ خود ضعیف‏تر است. با این وجود ۱۰۶۰M چیزی از ۹۸۰M کم ندارد و تمامی بازی‏های روز با وضوح ۱۰۸۰p و تنظیمات حداکثر با سرعت بهتر از ۶۰fps اجرا خواهند شد. این کارت به راحتی در بدنه لپ‏تاپ‏هایی مناسب GTX ۹۷۰M جای خواهد گرفت. گفته می‏شود ایسر، Alienware، ایسوس، اچ‏پی، لنوو، ریزر، MSI، گیگابایت، Origin، Clevo، Sager و XMG از جمله شرکت‌هایی هستند که قصد دارد به‏زودی مدل‏های جدید لپ‏تاپ گیمینگ خود را با این کارت‏های گرافیکی جدید رونمایی و عرضه کنند.