گروه بنگاه‌ها: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، برنامه‌های این صندوق را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تشریح کرد. بهزاد سلطانی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و یا مشارکت در صندوق‌های موجود و کمک به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی را از اهداف اصلی این صندوق معرفی کرد. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: تعریف ابزارهای جدید مالی و پرداخت در ارتباط با بانک‌ها، تدوین نقشه راه فناوری و شبکه‌سازی بین شرکت‌های فعال در یک حوزه صنعتی و نیز کمک به راه‌اندازی از مهم‌ترین برنامه‌های آینده این صندوق است. سلطانی با اشاره به اینکه حرکت به سمت حمایت بیشتر از بنگاه‌های بزرگ دانش‌بنیان را در دستور کار داریم، افزود: مشارکت با قطب‌های اقتصادی کشور در توسعه فناوری از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و تعریف طرح‌های بزرگ فناوری محور استانی از دیگر برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱۵۳ شرکت دانش‌بنیان طرح‌های خود را به صندوق ارائه کرده‌اند، تاکید کرد: این آمار گویای آن است که ۸۸ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه کرده‌اند که نشان‌دهنده اعتماد این شرکت‌ها است. وی افزود: همچنین تاکنون تعداد ۱۶۷۹ طرح تعیین تکلیف شده و ۶۵درصد طرح‌های تعیین‌تکلیف شده نیز با بررسی کارشناسی و بدون سخت‌گیری‌های بی‌جا مصوب شده‌اند.

سلطانی یادآور شد: تعداد ۱۰۸۶ طرح مصوب به معنای ایجاد موج فناورانه بزرگ در کشور است و با توجه به اینکه مدت‌ زمان اجرای این طرح‌ها ۲ تا ۳ سال است، نتایج جدی و واقعی آنها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مشاهده خواهد شد. وی با اشاره به اینکه تاکنون کل تسهیلات مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی ۹۵۸ میلیارد تومان بوده، ادامه داد: از میان طرح‌های مصوب ۱۷۵ طرح خاتمه فنی یافته، ۴۰۷ طرح در حال اجرا است و سایر طرح‌ها در مرحله عقد قرارداد و شروع به کار هستند. سلطانی خاطرنشان کرد: به علت نبود صندوق حمایتی قوی در کشور برای حمایت از طرح‌های پژوهشی که در مرحله اقتصادی نیستند، متقاضیان متعدد این خدمات نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه می‌کنند. وی گفت: این در حالی است که صندوق به دلیل منع قانونی نمی‌تواند در طرح‌های پژوهشی و غیراقتصادی ورود کند و صرفا برای تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و فناوری‌هایی تسهیلات می‌دهد که در مرحله اقتصادی شدن هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به سیاست‌های این صندوق افزود: نگاه اقتصادی به طرح‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر، تعامل مستقیم با شرکت‌های دانش‌بنیان بدون واسطه‌های دولتی، ترغیب شرکت‌های بزرگ به اجرای طرح‌های دانش‌بنیان، ورود نکردن به طرح‌های دولتی و تقویت بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان با ابزار لیزینگ ارزان از مهم‌ترین سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی است.