والمارت شرکت Jet.com را می‌خرد

آی‌تی ایران: والمارت با انعقاد قراردادی به مبلغ ۳ میلیارد دلار شرکت Jet.com را خریداری خواهد کرد. بر اساس این قرارداد Marc Lore موسس و مدیر اجرایی جت همچنان در سمت پیشین خود به فعالیت ادامه خواهد داد و سکان هدایت شعبه آمریکایی والمارت را نیز به دست خواهد گرفت. Lore تجربه‌های ارزشمندی در خرده‌فروشی آنلاین دارد و پیش از این Diapers.com را در این حوزه راه‌اندازی کرده بود. شرکتی که با مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار توسط آمازون خریداری شد. سال گذشته Lore بار دیگر با راه‌اندازی جت شانس خود را برای رقابت با آمازون امتحان کرد و در این راه موفق به جذب سرمایه ۵۵۰ میلیون دلاری برای استارت‌آپ خود شد. شرکت جت در سال ۲۰۱۵ میلادی و با هدف رقابت با آمازون، والمارت و دیگر غول‌های دنیای خرده‌فروشی آنلاین آغاز به کار کرد. جت پس از مدتی با حذف هزینه ۵۰ دلاری برای عضویت یکساله کاربران وب‌سایت خود، مدل تجاری جدیدی را بر اساس کسب سود از کالاهای عرضه شده برای فروش ایجاد کرد. تا پیش از آن، منبع اصلی درآمد این شرکت اخذ هزینه‌های عضویت کاربران در سایت بود و در ازای آن تخفیف‌های ویژه‌ای پیش روی مشتریان قرار می‌گرفت.

خرید جت، فعالیت‌های والمارت در حوزه تجارت الکترونیک را به سطحی بالاتر خواهد رساند تا این شرکت توانایی بیشتری برای رقابت با آمازون و دیگر خرده‌فروش‌های آنلاین داشته باشد. ادغام جت و والمارت، منابع لازم برای رشد هر دو برند را فراهم خواهد کرد. با توجه به اینکه والمارت در جایگاه دوم بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک آمریکا قرار دارد، این قرارداد بیش از پیش اهمیت خواهد یافت.

آزمایشگاه والمارت(Walmart Labs)، بازوی تحقیقاتی شرکت والمارت پیش از این خرید استارت‌آپ‌ Grabble، استارت‌آپ فعال در حوزه بزرگ‌داده‌ها یعنی Inkiru و سرویس بهبود عملکرد وب‌سایت با عنوان Torbit را نیز به‌عنوان راهکارهایی برای رقابت هر چه بیشتر با آمازون در دستورکار قرار داده بود. در خرید شرکت جت، دستیابی به تکنولوژی این شرکت به یکی از اولویت‌های اصلی والمارت تبدیل شده است. به گزارش Recode، توانایی جت برای شناسایی هوشمند سفارش‌ها و ارجاع آنی درخواست‌ها به مناسب‌ترین تامین‌کننده آن محصول، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، افزایش تخفیف‌‌ها در سفارش‌های عمده را به همراه خواهد داشت. آن‌طور که از شواهد امر پیدا است، جزئیات این قرارداد به‌طور رسمی به زودی منتشر خواهد شد. در صورت نهایی شدن این قرارداد می‌توان آن را از نظر ابعاد و اهمیت با قرارداد خرید Dollar Shave Club توسط Unilever که با مبلغ یک میلیارد دلار نهایی شد مقایسه کرد. در حال حاضر، خرید Zulily توسط شرکت مادر QVC با مبلغ ۴/ ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی در صدر گران‌‌ترین خریدهای حوزه خرده‌فروشی آنلاین قرار دارد.