عمده‌فروشان کامپیوتر زیر ذره‌بین

دنیای اقتصاد: عمده فروشان بازار کامپیوتر یک بار دیگر در معرض بازرسی‌های گسترده ستاد مبارزه با قاچاق کالا قرار می‌گیرند. این موضوع با ارسال اطلاعیه‌‌ای به اتحادیه رایانه در دستور کار قرار گرفت تا بر اساس آن از هفته آینده بازرسی‌ها به و اسطه ناظران چهار مرجع ستاد مبارزه با کالای قاچاق، سازمان صنعت و معدن، سازمان بازرسی کل کشور و اتحادیه رایانه آغاز شود. این خبر روز گذشته از سوی مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام شد. او گفت: «بسیاری از انبارهای بزرگ در سطح شهر تهران و خارج از آن شناسایی شده و به زودی بازرسان اتحادیه برای سرکشی به آنها وارد عمل می‌شوند.»

به گفته او پس از اینکه اطلاعیه‌ای که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا به اتاق اصناف ارسال شد و اتاق اصناف آن را به‌صورت ابلاغیه به اتحادیه‌ها ارسال کرده است، اتحادیه فناوران رایانه تهران تصمیم گرفت که گشت‌زنی در میان اعضای زیرمجموعه خود را آغاز کند و به‌صورت نا‌محسوس به بررسی کالا خریداری شده و تایید صدور برگه ثبت برای کالاهای عرضه شده بپردازد. میرمهدی اضافه کرد: «برای جلوگیری از بروز نابسامانی در انجام این کار با همکاری ماموران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همکاران سازمان صنعت و معدن و بازرسی کل کشور اقدام به بازرسی‌های مستمر خواهیم کرد تا در صورت رویت کالای بدون برگه ثبت و قاچاق با حضور مامور بازرسی کل اموال قاچاق جمع آوری و به سازمان اموال تملیکی ارسال شود.»

به گفته او این اطلاع‌رسانی شروع شده و در سایت اتحادیه رایانه به‌صورت اطلاعیه قرار داده شده است و این اطلاع‌رسانی به واسطه ابلاغیه به واحدهای صنفی تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت. او با اعلام اینکه در حال حاضر انبارهای نگهداری از کالاهای کامپیوتری در پایتخت و خارج از آن شناسایی شده است، ادامه داد: «به‌صورت موردی می‌دانیم که انبارهایی خارج از شهر تهران مثلا در ورامین و شورآباد، خاوران و در خیابان مجاهدین اسلامی وجود دارند که مورد ردیابی ناظران ما قرار گرفته است. در مرحله اول این انبارها شناسایی و در مرحله بعد درخصوص برخورد با کالای قاچاق اطلاع‌رسانی می‌شود و سپس با هماهنگی با ضابطان قضایی ورود به انبارها انجام می‌شود.»

به گفته او مکاتبات نهایی با سازمان بازرسی کل کشور و سازمان صنعت و معدن وستاد قاچاق کالا انجام شده است و همکاران باید بدانند اخطار و اطلاعیه‌ها هم اراسال شده است. او تاکید می‌کند: «اگرچه مبارزه با کالای قاچاق همیشه در کشور به‌صورت مقطعی وجود داشته است، اما انجام بازرسی‌های شدید برای از بین بردن پدیده‌ای به نام قاچاق در صنف رایانه است.» او با اشاره به اینکه بازار کامپیوتر همین حالا هم در سکوت به سر می‌برد و رکود واقعی بر آن حاکم است، اظهار کرد: «برای جلوگیری از تاثیر منفی بر فروش عرضه‌کنندگان و فروشگاه‌های موجود در شهر این کار با مشورت افراد مورد اعتماد بازار صورت می‌گیرد. بنابراین کسانی که با واردکنندگان قانونی مراوده دارند، نباید نگران وضعیت خود باشند.

او تاکید کرد که مقایسه وضعیت بازار موبایل با بازار کامپیوتر که تحت تاثیر تشدید نظارت‌ها منجر به بالا رفتن قیمت گوشی شد درست نیست. میرمهدی ادامه داد: «بازار گوشی خریدار و طرفداران زیادی دارد و قاچاق در این صنف به آسانی صورت می‌گیرد؛ در حالی‌که این وضعیت به نسبت برای بازار پی‌سی و لپ‌تاپ وجود ندارد و در هر صورت اگر احساس کنیم با این حرکت قیمت کالا بالا می‌رود اتحادیه اقدام به ورود می‌کند تا از برخوردهای بازرسان سازمان بازرسی کم کند.» به گفته او رکود در بازار کامپیوتر و وفور قاچاق این وسوسه را در میان عرضه‌کنندگان ایجاد می‌کند که طمع کنند و به خرید این کالاها اقدام کنند؛ چراکه کالای قاچاق سودش بیشتر است. رئیس اتحادیه رایانه تهران تاکید می‌کند: «بیشترین نظارت‌ها در بین عرضه‌‌کنندگان عمده کالای کامپیوتری صورت می‌گیرد و شناسایی و انباری‌هایی در شورآباد و خیابان مجاهدین بر همین اساس صورت می‌گیرد. این درحالی است که عرضه‌کنندگان خرد و فروشگاه‌ها انبارهایشان شامل بالکن‌ها و اتاقک در واحد فروش است و ما به دنبال این نیستیم که با این افراد برخورد صورت گیرد.»