مروری بر تحولات بازار چاپگرها

دنیای اقتصاد: پرینتر از جمله تجهیزاتی است که به‌روزرسانی در دنیای تکنولوژی این بازار را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. در دنیایی که به‌صورت آنلاین ارسال عکس و اطلاعات با سرعت بالایی انجام می‌گیرد این وسیله کم‌کم جای کمتری را در میان ابزارهای دیجیتال اشغال می‌کند تا آنجا که بسیاری از کاربران که در گذشته دارای یک دستگاه پرینتر چاپی در محل کار یا زندگی خود بودند اما حالا این دستگاه کمتر از گذشته مورد مصرفشان قرار می‌گیرد. در آخرین تحولات مربوط به این حوزه هم شاهد هستیم که پرینترها تغییر وضعیت داده‌اند و به اشکال سه بعدی که توان تولید عجیب ترین دست سازه‌های بشر را با ابعاد مختلف دارند، تبدیل شده‌اند.

اما تحولات اخیر خود را در نوع فروش در بازارهای کوچک و بزرگ به خوبی نشان داده و آن طور که فروشندگان دستگاه‌های پرینتر می‌گویند حالا بیشتر از اینکه افراد خریدار این تجهیزات باشند شرکت‌های بزرگ تجاری نیازمند استفاده از پرینتر هستند. علی مسعودی یکی از فروشندگان بازار پرینتر می‌گوید برای مردم عادی که به دنبال استفاده‌های ساده‌تری از پرینتر هستند مساله قیمت بسیار اهمیت دارد. چراکه استفاده از پرینتر در محیط‌های کوچک خانگی چندان باب نیست و افرادی هم که مصرف‌کننده پرینتر هستند به‌طور حرفه‌ای از آن انتظار کار ندارند. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:« به همین علت افراد عادی به دنبال مدل‌های ارزان‌تر این دستگاه‌ها هستند اما با وجود فناوری‌های زیادی که امروزه با آن مواجه هستیم می‌توان گفت که پرینترهای جوهر افشان از محبوب‌ترین‌ها در بین کاربران خانگی هستند. او ادامه می‌دهد: این تفاوت قابلیت‌ها باعث شده تا شرکت‌ها اقدام به تولید دستگاه‌هایی با قیمت‌های مختلف کنند و به‌طور مثال شما یک پرینتر از یک کمپانی روبه‌رو هستید که با بازه قیمتی زیاد می‌بینید که با توجه به ویژگی‌هایی که این دستگاه‌ها دارند قیمت‌ها می‌تواند تغییر کند.

شکاری دیگر فروشنده دستگاه‌های کامپیوتر است که به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «اگرچه به نسبت سال‌های قبل با فروش کمتری مواجه هستیم اما همچنان سفارش‌ها از شرکت‌های بزرگ تجاری که نیازهای حرفه‌ای بیشتری به پرینتر دارند، پذیرفته می‌شود با این حال شاید در آینده با تغییرات جدیدی روبه‌رو باشیم. مثلا پرینترهای سه بعدی در حال تغییر دادن این فضا و بازار هستند و این موضوع در آینده نزدیک به شدت می‌تواند بر کار ما تاثیر گذار باشد. به گفته او دانشگاه‌ها، مراکز اداری، شرکت‌های خصوصی طراحی، آتلیه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ازجمله خریداران دائمی پرینترها هستند. «به‌طور دائمی نمی‌توان دانش‌آموز یا دانشجوها را به‌عنوان مشتری حساب کرد چراکه این افراد در فضای آموزشی شان از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.» اما آن طور که وضعیت این بازار در داخل کشور نشان داده بازار بزرگ پرینتر در ایران به دو بخش صنعتی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود. بخش مربوط به صنعت و تجارت شامل کارخانه‌های صنعتی و شرکت‌های بزرگ است و بخش دیگر با توجه به نیازهای ساده تر کاربران طراحی شده و قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری دارند که از ۱۵۰ هزار تومان تا بیش از ۲ میلیون برآورد می‌شوند. اما در میان پرینترهای صنعتی به دلیل ویژگی‌های خاصشان ارقام قیمت‌ها به نسبت بالاتر است چراکه این دست از پرینترها مصارف متفاوتی از جمله چاپ و برش لیزری و حکاکی‌های صنعتی را در بر می‌گیرد. در صنایع مختلف همواره نیاز به چاپ دیده می‌شود بیشترین کاربرد چاپگرهای صنعتی در صنایع بسته بندی است. با این وجود قیمت این دست از پرینترها چند ۱۰ میلیون تومان است و با مبالغی همچون ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان به چشم می‌خورد.